Blog Pim Hilgerdenaar: De driedubbele winst van de loonstijging

Blog Pim Hilgerdenaar: De driedubbele winst van de loonstijging

In veel branches worden de lonen verhoogd. Ook in onze branche. In de cao is afgesproken dat de lonen van schoonmakers in twee jaar tijd zo'n 19 procent stijgen.

Mensen die mij een beetje kennen weten dat ik dit van harte toejuich. Ik gun het schoonmakers. Ze doen zwaar en helaas ook vaak ondankbaar werk, dat mag goed beloond worden. Bovendien: in deze tijd is goed personeel vinden lastig. Dit helpt.

Hogere prijzen, hogere verwachtingen

Maar er is nog een reden waarom ik denk dat die loonsverhoging elke cent dubbel en dwars waard is. Die gestegen loonkosten worden namelijk doorberekend, ze komen op het bordje van de opdrachtgever terecht. Nou lijkt dat in eerste instantie niet heel gunstig, maar volgens mij is dat het juist wel. Want wie meer betaalt, verwacht ook meer. Je ziet nu al: opdrachtgevers willen best wel betalen, als ze dan ook het resultaat krijgen dat een hogere prijs rechtvaardigt. Oftewel, van schoonmaakbedrijven wordt verwacht dat ze betere kwaliteit leveren.

Spiraal omhoog

Het betekent dat schoonmaakbedrijven op zoek gaan naar manieren om die hogere prijs waar te maken. Het ene bedrijf kiest voor kwalitatievere middelen en materialen. Het andere bedrijf maakt meer tijd vrij voor schoonmakers, zodat ze hun werk beter kunnen doen. Maar wat schoonmaakbedrijven ook gaan doen, het komt het vak ten goede. Want waar we eerst in een race to the bottom zaten, waarbij we vooral keken naar hoe het zo goedkoop mogelijk kon, komen we nu in een spiraal omhoog terecht, waarbij we vooral kijken hoe het beter kan.

Meer waardering

En dat is goed nieuws. Maar daar houdt het niet op. Want als schoonmakers beter werk afleveren, hebben ze meer eer van hun werk. Dan krijgen ze meer waardering en gaan ze met veel meer plezier aan de slag. En dat in een tijd waarin het moeilijk is om mensen vast te houden.

Driedubbele winst

Zo bezien is die loonsverhoging dus niet alleen goed voor de portemonnee van schoonmakers, het is goed voor de hele branche. Het zorgt ervoor dat het niveau van het vak omhoog gaat, dat een baan in de schoonmaak aantrekkelijker wordt en minstens zo belangrijk, dat het werk leuker wordt. En dat is driedubbele winst!

Pim Hilgerdenaar is directeur van groothandel in schoonmaak Crohill.

Lees ook:

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

ACM grijpt in bij twee commerciële schuldhulpaanbieders

De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heeft opgetreden tegen twee onlineaanbieders van schuldhulp. Volgens de toezichthouder maakten de websites Schuldhulpverlening-Nederland.nl en schuldsanering.help niet duidelijk genoeg dat zij een betaalde dienst aanboden, waardoor consumenten konden denken dat het een gratis dienst van de gemeente was.

Edgar van Engelen. Foto: Henk Snaterse.

Blog Edgar van Engelen: Samenwerken

Nog een paar maanden en het jaar 2024 komt ten einde. Voor mij persoonlijk was het een emotioneel jaar, waarin ik het verlies van onze oudste zoon een plek moest zien te geven. Ik kan eerlijk zeggen dat dit een moeilijke opgave is en dat ik nog dagelijks bezig ben met het verwerken, alsof de wereld stil staat en aan ons voorbijgaat. Het is een wereld waarin tegenstellingen steeds verder worden uitvergroot. Een wereld die eigenlijk meer zou kunnen leren van de zienswijze van mijn oudste zoon (en ook van mijn jongste zoon). Een manier van kijken naar andere mensen, als mensen en niet als iemand met een andere mening of religieuze achtergrond. Niet als iemand met een andere culturele achtergrond of etniciteit. Nee, de wereld kan veel leren van onze medemensen met een verstandelijke beperking. Vaak denk ik dat juist de zogenaamd 'gezonde' mensen een beperking hebben als je leest wat ze elkaar toewensen op sociale media. De wereld gaat aan mij voorbij en toch sta ik er middenin. Dagelijks mag ik ervaren dat er meer is dan elkaar de maat nemen op de socials.

Vebego zet schoonmaker centraal in campagne Cruciale schakels

Vebego zet schoonmaker centraal in campagne Cruciale schakels

Op 16 september is Vebego Cleaning Services gestart met de campagne 'cruciale schakels', waarin ze hun schoonmaakcollega's centraal stellen. Dit als navolging van het onderzoek dat Vebego samen met onderzoeksbureau Markteffect heeft uitgevoerd onder 1.008 werkenden in Nederland.

Droombox helpt schoonmaakmedewerkers met basisvaardigheden

Droombox helpt schoonmaakmedewerkers met basisvaardigheden

Er zijn al veel programma's, subsidies en instrumenten om mkb'ers te helpen bij de aanpak van laaggeletterdheid onder hun medewerkers. Maar wanneer zet je wat in en waarom zou je tijd en energie steken in de basisvaardigheden van je werknemers? Stichting Lezen en Schrijven is in het project MKB-ActieLAB aan de slag gegaan met deze vragen, waarbij ze samenwerkten met mkb'ers in de schoonmaakbranche.