Kantoor te groot of bezettingsgraad te laag?

Kantoor te groot of bezettingsgraad te laag?
De gespreksdeelnemers van de sessie 'Is het kantoor te groot of de bezettingsgraad te laag?'. V.l.n.r. Bart-Jan Lijnkamp (Achmea), Dick Plomp (TNO), Luc Smits (LSI Real Estate) en Harold Coenders (Colliers).

Medewerkers komen minder naar kantoor, maar als ze er zijn verwachten ze meer. Hoe om te gaan met de veranderende functie van het kantoor en hoe vangen we de grote verschillen op tussen de piek- en dalbezetting op kantoor?

Deze vragen staan centraal tijdens de de sessie 'Is het kantoor te groot of de bezettingsgraad te laag?' (zie sessie 3) op het Facto Congres op 19 september a.s.

Gespreksleider Harold Coenders (Colliers) gaat samen met een panel van topprofessionals in op een zeer actueel vraagstuk dat momenteel in veel organisaties speelt rondom de veranderende functie van kantoor en de grote verschillen op tussen de piek- en dalbezetting op kantoren. Centrale vragen daarbij zij als volgt:

Gaan we vierkante meters afstoten of hebben we geloof in de comeback van het kantoor als de belangrijkste werkplek?
En wat is werkbeleving waard, oftewel: wat mag het kosten als er maar twee dagen gebruik wordt gemaakt van het kantoor?

Wat mag het kosten als er maar twee dagen gebruik wordt gemaakt van het kantoor?”

Een spannend panelgesprek met best practices en dilemma’s uit de praktijk, gevoerd vanuit verschillende perspectieven namelijk die van de facility directeur, de vastgoedmanager en de ontwikkelaar van kantoren.

Gespreksdeelneemers

Aan het gesprek nemen de volgende experts deel:

  • Bart-Jan Lijnkamp, Eindverantwoordelijke voor Facilitair Bedrijf, Corporate Real Estate en Documentlogistiek bij Achmea
  • Dick Plomp, Hoofd Corporate Real Estate bij TNO
  • Luc Smits, Directeur LSI Real Estate.
  • Amanda Siebrands, Head Corporate Real Esate Management bij ING Nederland.

Wat vragen organisaties nu en wat kan de markt bieden? Over de optimale balans tussen werkbeleving, flexibiliteit en efficiëntie in vastgoed en de kantooromgeving. En hoe het kantoor écht een betekenisvolle plek wordt.

Een interactieve sessie over hoe organisaties als TNO en Achmea omgaan met deze vraagstukken inclusief de mogelijkheid om met elkaar en de sprekers in gesprek te gaan.

Facto Congres op 19 september 2024

Het Facto Congres bestaat net als voorgaande jaren uit 2 plenaire presentaties en 10 subsessies (in 3 rondes).

Plenaire lezingen

  • Keynote 1 (opening). Hoe blijven we menselijk in het tijdperk van kunstmatige intelligentie?
    (door Jarno Duursma, expert en spreker op het gebied van AI en digitale technologie.
  • Keynote 2 (dagafsluiting). De strategie van de kreeft – 'Heb het lef om te groeien!'
    (Door dr. Yousri Mandour, partner bij Lobster Company, docent bij Nyenrode en gespecialiseerd in strategie en innovatiemanagement.

Presentaties in 3 rondes:

Momenteel zijn de volgende presentaties bekend:

Sessie 1. Kantoor als magneet: uitdagingen en ervaringen (ronde tafel).
Sprekers:
-Marnix Mali, Directeur Real Estate en Facilities Booking.com
-Jan Nieuweboer, HR Innovatiemanager en Lead 'Future of Work' bij Rabobank
-Laurine de Bruin, Directeur Real Estate & FM bij Vattenfall NL.

Sessie 2: Optimale workplace experience met data, algoritmes en AI (praktijkcase PwC
Spreker:
-Rob Klinkert, Senior-portfoliomanager FM bij PwC
-Maurice Tempel, portfoliomanager & Digital Accelerator bij PwC
-Elise Runge, innovatiemanager bij PwC (namens ISS).

Sessie 3. Is het kantoor te groot of de bezettingsgraad te laag? (rondetafel)
Sprekers:
-Bart-Jan Lijnkamp, eindverantwoordelijk voor Facilitair Bedrijf, Vastgoed en Documentlogistiek bij Achmea
-Dick Plomp, Hoofd Corporate Real Estate bij TNO
-Luc Smits, Directeur LSI Real Estate

Sessie 4. Zo realiseer je een gezonde, energieneutrale en maximaal flexibele werkomgeving (case Alliander)
Sprekers:
-Ernst-Willem van Drumpt, Manager Facilities bij Alliander
-Erik Roerdink, Architect/Partner bij De Zwarte Hond architecten
.

Sessie 5: Zó helpt gedragsverandering om je FM-doelen te halen

Gespreksleider: Mieke Sprinkhuizen, Gom.

Sprekers:
-Prof. dr. Inge Merkelbach, Managing Director bij BIG'R | Assistant Professor Behaviour Change and Societal Transitions, Erasmus Universiteit Rotterdam
-Drs. Annemiek Kuijsten, Head dept. Facility Services/ Member MT (Real Estate & Facilities), Erasmus Universiteit Rotterdam
-Daisy van den Ouden, Campusmanager Erasmus Universiteit Rotterdam
van Gom.

Sessie 6. Met je eindgebruikers naar een inspirerend en passend werkplekconcept (praktijkcase nieuw hoofdkantoor Miro)
Sprekers:
-Daaf Serné, Global Head of Workplace bij Miro.
-Wilco Poppelier, Global lead Workplace Strategy & Design bij Miro
.

Sessie 7. Generatie- en community management: wat is de rol van FM?

Gespreksleider: Jaap Kloos, Senior-docent FM bij de Haagse Hogeschool

Gespreksdeelnemers:
-Kim Jansen, sociaal psycholoog en generatie-expert en auteur van het boek 'Het Generatie-effect'
-Rutger Veldman, vice-president GPS (Global Places & Services) EMEA bij Nike EMEA Headquarters, Hilversum (tot 1 augustus)
-Charlotte Coomans, Workplace Experience Manager bij PwC.

Sessie 8. Vastgoed verduurzamen en klimaatdoelen realiseren: hoe richt je de organisatie in? (praktijkcase COA)
Sprekers:
-Jesper Kloeke, vastgoedadviseur duurzaamheid bij COA
-Fay van Zeijl, duurzaamheidsadviseur bij TwynstraGudde.

Sessie 9. Zo realiseer je een zero waste werkomgeving (praktijkcase Nationale Nederlanden)

Sprekers:
-Denise Heijers-Blommers, Facility Expert Services bij Nationale Nederlanden
-Michelle Meier Mattern, Sustainability Lead Facility Management bij Nationale Nederlanden
-Willem Sterkenburg, Manager bij Renewi EcoSmart
-Patrick van der Sanden, Key Accountmanager bij Renewi EcoSmart.

Sessie 10. Generaties in verbinding: Havercappu, zwarte koffie en de toekomst van werkgeluk

Sprekers:
-Jordy van Toor en Estrella van Toor, oprichters van FullCharge
-Dennis de Breet, Adviseur Facilitaire Zaken bij Gemeente Amstelveen
-Frances Wijsman, Marketing Manager bij JDE Professional.

Tip! Kijk op de congreswebsite voor meer informatie.

Gerard Dessing

Gerard Dessing

Hoofdredacteur Facto

Akoestische bank. Beeld: Shutterstock

Onderzoek werkplekinrichting: individu en team profiteert van eigen plek

Academici werken het beste op een vaste, persoonlijke werkplek. Dat is de conclusie uit een nieuw onderzoek van Dr. Susanne Colenberg (Technische Universiteit Delft) en Mathilda du Preez, gepubliceerd in de proceedings van het 23e EuroFM Research Symposium.

Werkplekervaring sterk afhankelijk van verscheidenheid werkplekken

Werkplekervaring sterk afhankelijk van verscheidenheid werkplekken

Een recent onderzoek van Leesman werpt nieuw licht op de effectiviteit van flexplekken op kantoor. Terwijl steeds meer organisaties overstappen op desksharing als gevolg van de toename van hybride werken, blijkt uit de studie dat het succes van deze aanpak sterk afhangt van de diversiteit aan beschikbare werkruimtes.

Dit zijn de 5 best gelezen artikelen van augustus 2024

Dit zijn de 5 best gelezen artikelen van augustus 2024

Het was weer een interessante maand voor FM. Zo opende ING-hoofdkantoor Cedar een vernieuwde tuin in Amsterdam-Zuidoost, opende het bijna 100% circulaire stadhuis in Helmond haar deuren en ging Dienst ICT Uitvoering van vaste bureaus naar werkzones. We hebben de vijf best gelezen artikelen van augustus op een rij gezet.

7 manieren om storend geluid te verminderen in open kantoorruimtes

7 manieren om storend geluid te verminderen in open kantoorruimtes

Uit promotieonderzoek 'Beyond the coffee corner. Workplace design and social well-being' van Susanne Colenberg (TU Delft) blijkt dat grote open werkruimtes en veel achtergrondgeluid een negatief effect hebben op het welzijn van medewerkers. Gelukkig zijn er manieren om de akoestiek in deze ruimtes te verbeteren. Facto zet 7 oplossingen voor je op een rij.