EU-Parlement neemt richtlijn voor platformwerkers aan

EU-Parlement neemt richtlijn voor platformwerkers aan

De EU richtlijn heeft tot doel de arbeidsomstandigheden en de bescherming van persoonsgegevens bij platformwerk te verbeteren. De richtlijn stelt minimumrechten en regels vast voor personen die platformwerk verrichten. Om er zo voor te zorgen dat de arbeidsstatus van platformwerkers correct wordt geclassificeerd en schijnzelfstandigheid wordt voorkomen. De correcte classificatie heeft impact op de sociale bescherming, arbeidsrechten en fiscale behandeling van het loon van de platformwerkers.

In 2021 waren er naar schatting 28 miljoen platformwerkers in de EU. Hoewel de meeste platformwerkers formeel zelfstandigen zijn, worden ongeveer 5,5 miljoen mensen mogelijk ten onrechte als zelfstandigen geclassificeerd.

Wettelijk vermoeden

De richtlijn verplicht de lidstaten om een wettelijk vermoeden van tewerkstelling in hun nationale wetgeving op te nemen. De criteria voor het rechtsvermoeden zullen door de lidstaten worden bepaald in overeenstemming met hun nationale wetgeving, rekening houdend met de jurisprudentie van de EU. Verder bevat de richtlijn ook nieuwe regels voor algoritmisch beheer, dat menselijk toezicht vereist bij belangrijke beslissingen die van invloed zijn op werknemers van platforms, zoals ontslag. De richtlijn volgt op een recente uitspraak van het Hof van Beroep, dat oordeelde dat Deliveroo-rijders werknemers waren en geen zelfstandige contractanten. En daarom recht hadden op collectieve onderhandelingen en minimumloon.

Wat betekent dit voor werkgevers?

De nieuwe richtlijn kan belangrijke gevolgen hebben voor werkgevers die op een platform werken. In het bijzonder voor werkgevers die gebruik maken van laagbetaalde en flexibele werknemers, zoals voedselbezorgers of koeriersdiensten. Werkgevers zullen ervoor moeten zorgen dat ze voldoen aan de bepalingen van de richtlijn en de rechten respecteren van personen die platformwerk verrichten. Ze zullen ook hun praktijken en procedures moeten aanpassen aan het nieuwe wettelijke kader en aan de mogelijke veranderingen in de arbeidsstatus van personen die platformwerk verrichten. Werkgevers moeten hun personeel en managers voldoende informatie, opleiding en ondersteuning bieden over het gebruik en de gevolgen van geautomatiseerde systemen voor toezicht en besluitvorming. Ook moeten ze een sociale dialoog en collectieve onderhandelingen aangaan met de vertegenwoordigers van de personen die platformwerk verrichten, indien van toepassing, en samenwerken met de bevoegde autoriteiten bij de handhaving van de richtlijn.

Fiscale gevolgen

De richtlijn kan ook fiscale gevolgen hebben voor zowel platformwerknemers als platformwerkgevers. Aangezien de classificatie van de arbeidsstatus van invloed is op de belasting en socialezekerheidsbijdragen van beide partijen. Het stelt dat platformwerknemers toegang moeten hebben tot dezelfde belastingvoordelen en -prikkels als andere werknemers. En dat platformwerkgevers aan dezelfde belastingverplichtingen en rapportageverplichtingen moeten voldoen als andere werkgevers.

De richtlijn moet nu formeel worden aangenomen door de Raad en na publicatie hebben de EU-landen twee jaar de tijd om de richtlijn om te zetten in nationale wetgeving.

Bron: PwC

Lees meer:

Wetswijzigingen in het arbeidsrecht: wat komt eraan?

Wetswijzigingen in het arbeidsrecht: wat komt eraan?

Er zijn de laatste tijd flink wat veranderingen in het arbeidsrecht gaande. Sommige wetsvoorstellen zijn al een heel eind op weg, en met het nieuwe jaar in het vizier, is het goed om te weten wat je kunt verwachten. Van meer zekerheid voor flexwerkers tot strengere regels voor concurrentiebedingen. We zetten de veranderingen op een rij.

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Kabinet zet stap met verbeteren aanpak regeldruk

Minister Beljaarts van Economische Zaken zet zich via het Regeerprogramma in om de last die Nederlandse (mkb-)ondernemers ervaren door regeldruk te verlagen. Onderdeel daarvan is dat het Adviescollege Toetsing Regeldruk (ATR) nadrukkelijker hierover kan adviseren bij Europese en Nederlandse wetsvoorstellen. Een wetswijziging om dit permanent te doen, wacht nog op behandeling in de Tweede Kamer. Daarom heeft de ministerraad ingestemd met het voorstel om daarop vooruitlopend de tijdelijke status van het ATR te verlengen, om toch regeldruk te kunnen aanpakken.

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Lage-inkomensvoordeel voor werkgevers vervalt per 1 januari 2025

Vanaf volgend jaar vervalt de tegemoetkoming die werkgevers kunnen krijgen voor werknemers met een laag inkomen. Het LIV was bedoeld als stimulans voor werkgevers om vaker mensen met een kwetsbare positie op de arbeidsmarkt in dienst te nemen en te behouden, maar draagt maar beperkt bij aan de kansen voor deze groep. Het geld dat vrijkomt doordat deze maatregel vervalt, wordt ingezet voor andere tegemoetkomingen voor werkgevers en compensatie voor sociaal ontwikkelbedrijven.

Kleineondernemersregeling vernieuwd: dit wijzigt in Nederland

Kleineondernemersregeling vernieuwd: dit wijzigt in Nederland

Per 1 januari 2025 wordt de kleineondernemersregeling (KOR) aangepast. Het doel van de wijziging is om de administratieve lasten van kleine ondernemers te verminderen en zo hun groei te bevorderen.