In 2013 namen medewerkers van het schoonmaakbedrijf voor het eerst deel. Dit was voor de organisatie namelijk een heftig en tegelijk memorabel jaar, waarin een aantal collega's in korte tijd de nare boodschap kregen dat er kanker bij hen was geconstateerd. "Je kunt ze niet beter maken, maar het was voor iedereen wel een moment van bezinning. En ook een moment om in actie te komen", vertelt algemeen directeur Elbert Jan Hesse.
Groot Verzet Tegen Kanker
Elk jaar organiseert de Stichting Groot Verzet Tegen Kanker de sportieve actie met als doel om geld in te zamelen voor KWF Kankerbestrijding en andere goede doelen. De een gaat wandelen, de ander hardlopen of op de mountainbike of racefiets. Je mag één keer de berg op of meerdere keren. Alles om zoveel mogelijk geld op te halen.
Heel bedrijf vertegenwoordigd
Op de website van Novon vertelt Tanja Bakema, lean specialist bij Novon en dit jaar chef de mission van het evenement, over haar ervaring. "Het evenement is verdeeld over twee dagen. Op donderdag zijn de wandelaars en hardlopers aan de beurt en verzorgen de fietsers de aanmoedigingen. Dan zie je bij de start al vlaggetjes wapperen en op de top van de Mont Ventoux komen de spandoeken uit de tas. Op vrijdag is het dan andersom. Bijna alle lagen binnen het bedrijf zijn vertegenwoordigd. Als hier iemand nieuw binnenkomt, wordt bijna verwacht dat je een keer meedoet, haha."
Samenhorigheid
Volgens Bakema en Hesse is de actie dan ook niet alleen een mooie gelegenheid om veel geld op te halen voor het goede doel. Het is ook een enorme impuls aan de samenhorigheid binnen het bedrijf. Dit jaar gaat 50 procent van de opbrengst naar twee aangewezen onderzoeken van KWF Kankerbestrijding. De andere helft gaat naar lokale doelen, waarvan elk team er een mag kiezen, dit jaar de Veluwse Wens Ambulance.
Bron: Novon