Schoonmakers die niet op komen dagen, hulpen in huis die geen Nederlands spreken, terwijl dat wel een voorwaarde was, of werksters die geen idee hebben dat stofzuigen ook bij schoonmaken hoort. Het zijn lang niet de enige klachten die we kunnen lezen in de negatieve reviews van de websites die vallen onder Hulp in Huis BV, dat weer valt onder Almexx, voor hulp in de huishouding.
Abonnement afsluiten
Wanneer je via deze websites hulp wilt inschakelen, dan sluit je daarvoor een abonnement af van 14,95 euro per maand. Dat abonnement duurt ten minste een jaar. Je schoonmaker betaal je vervolgens 15 euro per uur. Als hij of zij schade maakt, is dat verzekerd via een fonds, plus het platform zorgt voor een urenregistratie. Dat is dan ook hoe de websites zichzelf zien: als platforms. Als je geen schoonmaker over de vloer krijgt, ook al betaal je al een jaar je abonnementskosten, is dat volgens hen daarom ook niet hun pakkie an. De websites geven aan dat zij er vanuit gaat dat schoonmakers eerlijk invullen wat hun kwaliteiten zijn, op komen dagen en beschikbaar zijn. De vraag of iemand voldoet aan de wensen en eisen een zaak, is tussen de consument en degene die aan de deur komt.
Wat mag je verwachten
In de praktijk blijkt dus dat die aannames geen standhouden. Veel mensen vinden geen huishoudelijke hulp of geen hulp die aansluit bij hun wensen en behoeften. Er liggen ondertussen dan ook al meerder aangiftes jegens de schoonmaakwebsites. Ook de ACM, de Autoriteit Consument & Markt, is bekend met deze sites.
Jurist Charlotte Meindersma vertelt aan Kassa wat je mag verwachten als consument van de websites: “Het aanbieden van iemand, het maken van de match, is eigenlijk alleen maar een startpunt van het abonnement. Maar dan moet er wel daadwerkelijk een match zijn, dan moet er passende hulp geboden worden. Zolang die passende hulp nog niet is gevonden dan gaan we op zoek naar een nieuwe. Dat zegt de website zelf. Dus dat is waar je vanuit mag gaan. En dat het abonnement dus ook pas gaat lopen als er sprake is van een match. Want je betaalt tenslotte voor de urenregistratie en het fonds en daar heb je pas wat aan als er een passende match is.”
Beterschap?
Of die verwachting ook daadwerkelijk gaat uitkomen. Kassa kreeg schriftelijk antwoord op deze vraag van Hulp in Huis BV, dat overigens al jaren beterschap belooft. Ze reageerden: "De abonnementen zullen binnenkort pas ingaan als iemand daadwerkelijk bij de klant aan de slag gaat. En we beloven betere trainingen voor de schoonmakers. Voor bestaande klanten zonder succesvolle match geldt dat ze altijd hun abonnement kosteloos kunnen opzeggen wanneer ze zich bij ons melden.”
Bron: Kassa