Handen wassen, handen wassen, handen wassen. Het klinkt de Osse zeepfabrikanten al bijna een jaar lang als muziek in de oren. “Wij vinden het ongelofelijk belangrijk dat de wereld begrijpt wat hygiëne betekent”, vertelt Ger Nijkamp van Dreumex. “Het jammere is dat er een pandemie voor nodig is om die zichtbaarheid te verhogen.” Laurens Metternich van Spectro is blij met de aandacht voor infectiebestrijding: “Hygiëne is belangrijker dan ooit en dat besef is er gelukkig nu.”
Teleurstellen door tekorten
Bij Spectro richtte de fabrikant zich eerst op de gezondheidszorg die te kampen had met grote tekorten. Daardoor waren er in het begin nog veel bedrijven die teleurgesteld moesten worden. In de tweede helft van het jaar konden de zeepfabrikanten bedrijven en consumenten goed van dienst zijn. “Op het hoogtepunt tien keer meer dan we normaal gewend zijn”, legt Nijkamp uit.
De verwachting is volgens Nijkamp dat er ook voor ná de coronacrisis 25% meer bewustzijn gecreëerd is in de wereld voor alles wat met hygiene en hygiëneproducten te maken heeft. “En we hopen dat dat besef de komende jaren zo blijft”, zegt Metternich, die bang is dat mensen snel in hun oude patroon terugvallen. “Het zal altijd een aandachtspunt blijven”, aldus Nijkamp.
Bron: Dtv Nieuws