Poeder, capsules of vloeibaar: wat maakt het beste schoon met de kleinste milieu-impact?

Poeder, capsules of vloeibaar: wat maakt het beste schoon met de kleinste milieu-impact?

Met welke schoonmaakproducten behaal je het grootste schoonmaakrendement met de kleinste milieu-impact, gekeken naar de hele levenscyclus van een product? Zijn dat producten in poedervorm of capsules, zoals we die terugzien bij andere leveranciers? Of toch de nog veel gebruikte vloeibare middelen? Deze vragen spoken niet alleen door ons hoofd, ook onze klanten zijn nieuwsgierig naar de beste duurzame methode.

Deze vraag is voor ons reden genoeg om onze (ecologische) producten en methodes eens onder het vergrootglas te laten houden én deze te vergelijken met andere ecologische concepten op de markt. We lieten een life cycle analyse uitvoeren door een onafhankelijk onderzoeksbureau. Het resultaat? De ecologische Alpheios Vive Interior Blue en Triple-T Interior Green kennen een lage milieubelasting in vergelijking met de overige geteste producten. En volgens ons zijn capsules, poeders en pods (voorlopig) geen duurzamere oplossing. Wil je weten waarom? Lees dan verder.

Van begin tot eind getest

Een life cycle analyse laat de hele levensloop van een product zien: van de grondstofwinning en productie tot de distributie en het recyclen. Naast onze eigen reinigingsmiddelen uit de Vive en Triple-T lijn, heeft het onafhankelijk onderzoeksbureau nog zes andere ecologische professionele reinigingsmiddelen onderzocht. De onderzochte producten zijn in te delen in twee groepen: geconcentreerde producten in een flacon en sterk geconcentreerde producten zoals tabletten in poedervorm, pods of een combi hiervan.

Alle producten zijn gemeten op de volgende punten:
• Hoeveelheid benodigd product (op 1000 liter water);
• Hoeveelheid benodigde verpakking;
• Benodigde grondstof voor de verpakking (primair of herwonnen);
• Benodigde energie;
• CO2-emissies;
• Mate van biologische afbreekbaarheid*;
• Waterverbruik.

*Omdat de Europese wetgeving biologische afbreekbaarheid als een harde eis stelt, zijn enkele middelen uit het onderzoek gehaald. Tijdens het meten bleek dat deze producten alleen onder bijzondere omstandigheden biologisch afbreekbaar zijn, waardoor gevaarlijk afval achterblijft.


Resultaat

Qua milieubelasting op het gebied van grondstof-, water-, en energiegebruik, en CO2-emissies scoort het product uit de Vive lijn het beste. Kijken we naar de mogelijkheden om de flacon te recyclen, dan eindigt het Vive product ook bovenaan. Ook in verbruik is deze lijn veel vriendelijker voor het milieu: van de concurrerende producten is 2 tot 9 keer meer product nodig op 1000 liter water. Het Triple-T product scoort iets minder goed op milieubelasting, maar blinkt wel uit met een lage belasting op de waterzuivering.

De manier waarop de producten in de praktijk worden toegepast heeft natuurlijk veel invloed op de daadwerkelijke duurzaamheid en circulariteit. Vooral het gebruik en de dosering zijn van invloed voor het resultaat, met name bij pods en tabletten. Deze middelen moeten namelijk in één keer worden gebruikt.

Daarnaast konden we nog iets opvallends concluderen: concentraatproducten (reinigingsmiddelen in een andere vorm, zoals poeders of capsules) zijn niet per se duurzamer dan producten in een flacon. Er zijn namelijk meer product en verpakkingsmateriaal nodig om 1000 liter sop te maken. De samenstelling van deze producten heeft ook een negatieve impact op de waterzuiveringsinstallatie. Ook blijven er restjes product achter, omdat het niet volledig oplost. Daarnaast is het ook lastig om de verpakkingen (vaak gemaakt van aluminium en polyethyleen) te recyclen.

Benieuwd naar alle resultaten? Lees de volledige life cycle analyse.


Actiepunten

Onze eigen producten komen overtuigend als beste uit de test, maar we kijken graag verder! Wat is er nog meer mogelijk om een nóg kleinere milieubelasting te verwezenlijken, of zelfs om positieve impact te maken? We houden onze oren en ogen open en blijven verder onderzoeken. Zo zijn we naar aanleiding van de positieve resultaten uit het onderzoek gaan kijken naar de mogelijkheden om andere flacons op dezelfde manier te fabriceren als de flacons van 1 liter. De milieubelasting van deze flacons blijkt namelijk erg laag te zijn. Daar kunnen we dus ook bij andere flacons ons voordeel mee doen. Op dit moment liggen er al ontwerpen klaar voor een nieuwe 500ml flacon. Houd ons dus goed in de gaten om hier meer over te weten te komen!

De uitkomsten van het onderzoek laten ons ook stilstaan bij wat niet te doen. Daar waar leveranciers om ons heen inzetten op het aanbieden van geconcentreerde producten in de vorm van tabletten en pods, hebben wij mede door de uitkomsten van dit onderzoek besloten om dit niet te doen. Er kleven wat ons betreft meer nadelen dan voordelen aan het gebruik van deze producten. De manier van verpakken is niet duurzaam en de biologische afbreekbaarheid valt vaak te betwisten, om maar enkele argumenten te noemen.

Dit artikel is gesponsord door Alpheios.

Pim Hilgerdenaar, chef de mission van Crohill.

Pim Hilgerdenaar (Crohill): 'Schoonmakers moeten gezien worden als...

'Er gebeuren mooie dingen in ons vak', begint Pim Hilgerdenaar, chef de mission bij Crohill. In zijn blog deelt hij zijn inzichten over het groeiende aantal duurzame initiatieven binnen de branche. Steeds vaker ziet hij oplossingen die zowel de klant als de planeet vooruithelpen, en hij merkt dat de waardering voor de mensen op de werkvloer groeit.

Schoonmaakrobot bij het CitizenM Hotel Amsterdam Airport.

Amsterdamse hotels profiteren van schoonmaakrobot

Michel Vos en Mathieu Lacabanne van Hotel Facility Concepts zijn erg te spreken over de Gausium Ecobot 40 robotstofzuiger. Zowel in de hotels citizenM Airport als citizenM Amsterdam Zuid kunnen gasten deze robot autonoom de vloeren zien reinigen. Schoonmaakpersoneel wordt ingezet voor hoogwaardiger werk.

Echte familiebedrijven als facilitaire partner: welke voordelen heeft dat?

Echte familiebedrijven als facilitaire partner: welke voordelen heeft...

Als je kiest voor een facilitaire partner, kijk je dan ook of het een familiebedrijf is? Misschien deed je dat tot nu toe nog niet. Maar na dit artikel weet je dat de persoonlijke betrokkenheid van een familiebedrijf voor jou als klant een enorm verschil kan maken. In twee woorden: kwaliteit en continuïteit. "Familiebedrijf Blinck Schoon BV deelt samen met hun klant en medewerkers de ervaringen".

Werken aan een veilige omgeving in revalidatiecentrum voor kinderen

Werken aan een veilige omgeving in revalidatiecentrum voor kinderen

Bij het Zeepreventorium, een pediatrisch revalidatiecentrum voor kinderen, zetten schoonmaakmedewerkers zich dagelijks in om elke ruimte te reinigen met de uiterste zorg.