Naam: Robin Seegers
Leeftijd: 23 jaar
Functie en bedrijf: Coördinator, Schoonmaakbedrijf Rein Gaal
Ik ben:
“Robin, 23 jaar oud en Coördinator bij Rein Gaal sinds halverwege februari van dit jaar. In 2020 ben ik met twee van mijn beste vrienden, Thomas en Job, begonnen met een vakantiebaantje bij Rein Gaal met als vervolg dat ik zo nu en dan invalklussen ben blijven doen. Na mijn afstudeerstage bij Rein Gaal voor de studie Facility Management aan de Hanzehogeschool Groningen ben ik blijven plakken.”
Mijn werk bestaat uit:
“Ik ben dagelijks bezig met het aansturen van de medewerkers en het contact houden met klanten. Denk dan aan plannen, instrueren en evalueren. Daarnaast focus ik me ook op het werven en inwerken van personeel en ben ik bezig met het verbeteren van de processen. Hierin ben ik voornamelijk verantwoordelijk voor de zorgbranche en dus moet ik ervoor zorgen dat dat op orde is. Natuurlijk is het één team één taak en help ik indien nodig bij het op orde maken van de andere branches die wij voorzien van schoonmaak.”
Hoe jong voel je je?
“Ik denk dat ik me gewoon 23 voel. Ik ben jong en leergierig en ben het liefst de hele dag gewoon druk zodat ik er het meeste uithaal. Als het moet maak ik ook 10 uur per dag en eenmaal in het ritme is dit ook vol te houden. Dit is natuurlijk wel uitzonderlijk en gebeurt vooral als ik zelf moet invallen of een probleemgeval snel moet oplossen.”
Waarom heb je voor de schoonmaakbranche gekozen?
“Ik ben begonnen met de schoonmaak omdat het werk is wat je wel met je vrienden mag uitvoeren. Daar zochten we toentertijd naar. De visie die eigenaar Remi Gaal heeft op de branche heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat ik meer interesse heb gekregen in de schoonmaakwereld en dat ik daar mijn steentje aan wil bijdragen. Schoonmaak is mensenwerk en zijn visie is om het menselijke daarom niet te vergeten. Ik heb gemerkt bij voorgaande baantjes dat dit nog weleens vergeten wordt. Daarnaast vindt hij dat ook mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een eerlijke kans moeten krijgen. Ik sluit me daar volledig bij aan. Door het menselijke voel ik me ook niet als een nummer, maar alsof ik met vrienden aan een doel aan het werken ben.”
Seegers: “Het is mooi dat er iets gedaan wordt om oude en verkeerde methoden te vervangen.”
Wat is voor jou de grootste uitdaging in je werk?
“De grootste uitdaging voor mij op dit moment is om ervoor te zorgen dat, ondanks de groei, de menselijkheid bewaard blijft. Hier zijn we gezamenlijk mee bezig om dit makkelijker en toekomstbestendig te maken. Omdat we nogal groeien is dit iets waar we continu mee bezig moeten zijn en wekelijks tijd voor in moeten ramen. Een goed voorbeeld is het systeem waar ik aan werk samen met collega Thomas. Met dit systeem wordt niet alleen tijd bespaard, maar kunnen we ook gestructureerder aan het werk.”
Wat is volgens jou de belangrijkste schoonmaaktrend en waarom?
“Er zijn steeds meer middelen en machines in ontwikkeling om het werk mensvriendelijker te maken en die beter zijn voor het milieu. Het is mooi dat er iets gedaan wordt om oude en verkeerde methoden te vervangen die vaak slecht zijn voor bijvoorbeeld de handen. Onze leveranciers zijn zich hier ook bewust van en maken het voor ons dan ook makkelijk om aan deze spullen en middelen te komen.”
Waar zie jij kansen voor de schoonmaak en waarom?
“Aansluitend op mijn vorige antwoord denk ik dat er nog veel te halen valt op het gebied van mensvriendelijker te werk gaan, het blijft immers mensenwerk. Daarnaast zie ik ook kansen in de menselijkheid, ik hoop dat er in de toekomst zowel de klanten als wij als werkgevers goed met de mensen om blijven/ zullen gaan.”
Mooiste/meest bijzondere project waaraan je hebt gewerkt?
“Een mooi project waar ik nu, samen met mijn collega Thomas en DJP Media, mee bezig ben is het inrichten van een systeem dat volledig past bij onze dagelijkse processen. Met dit systeem worden tijdrovende zaken efficiënter ingericht en zal er meer tijd zijn voor contact met de medewerkers en de klanten. De bedoeling is dat het systeem volledig ondersteunend is voor de dagelijkse gang van zaken zoals inval regelen, urenverwerking, et cetera. Een ander project heb ik tijdens mijn afstudeerstage uitgevoerd bij Rein Gaal voor de studie Facility Management. Ik heb een inrichtingsplan moeten maken voor het nieuwe pand dat gebouwd wordt voor ons. Mijn plan moest aansluiten bij de wensen en behoeften van de kantoormedewerkers en onze buitendienst medewerkers (specialisten). Daarnaast moest de inrichting praktisch zijn voor de medewerkers, denk aan de juiste mensen bij de juiste ruimtes zetten en het in- en uitrijsysteem voor de bussen van de specialisten.”
Wat zou je nog graag beter kunnen?
“Ik wil graag veel leren over de processen die wij allemaal bieden. Zodat het verbeteren hiervan nog makkelijker zou zijn. Daarnaast is het fijn om eigenlijk op iedere vraag voorbereid te zijn. Maar ik leer ook graag van mijn collega’s, ik merk namelijk dat collega Rein en Thomas eigenlijk super goed zijn in de omgang met mensen en precies weten hoe ze wie dan ook moeten benaderen. Die kant wil ik zelf ook graag op.”
Wie is jouw inspiratiebron en waarom?
“Ik zou hier natuurlijk niet werken als mijn baas Remi me niet zo geïnspireerd had met zijn visie op de branche. Daarnaast zijn een aantal andere collega’s van mij ook echt goed in wat ze doen, ik leer daarom ook graag van ze. Daar benoem ik graag collega Erik Paul (General Manager) nog even. Ik vind dat hij goed is in het aanbrengen van structuur en het leidinggeven binnen ons gehele kantoorteam. Met kritische vragen daagt hij je uit om zelf het antwoord te vinden op een vraag en een probleem op te lossen.”
Welk boek/app/magazine/gadget/film of iets anders mogen we echt niet missen?
“Onze bedrijfsfilm op onze website is natuurlijk het bekijken waard als je geïnteresseerd bent geraakt in ons bedrijf. Verder moet je natuurlijk gewoon kijken/ lezen wat je zelf interessant en leuk vindt, dan leer je er het meeste van natuurlijk. Ik raad wel aan om een keer een uitstapje te maken naar een Engels boek in plaats van een Nederlands boek. Ik heb daar zelf veel profijt van omdat ik regelmatig met medewerkers moet spreken de Engelse taal beter beheersen dan de Nederlandse taal.”
Over vijf jaar ben ik:
“Nu ben ik vooral onderdeel van de aansturing van de dagelijkse schoonmaak. Ik hoop natuurlijk steeds meer stappen te maken en richting het strategisch niveau te gaan binnen dit bedrijf. Uiteraard is de volgende stap eerst op tactisch niveau, deze stap hoop ik te maken te zijner tijd van het implementeren van het nieuwe systeem dat we straks krijgen. Waar ik dan vooral aan denk is het bijdragen aan en/ of wellicht wel leiden van een verbeterteam, zodat het bedrijf zich continu blijft verbeteren.”
'Jong schoonmaaktalent' is een vaste rubriek in het schoonmaakvakblad Service Management. Ben jij of ken jij een jong schoonmaaktalent die perfect is om in deze rubriek te komen? Mail dan naar ronaldbruins@vakmedianet.nl!