Binnen zorgomgevingen staat hygiëne en veiligheid van de bewoners voorop. Dat is voor Zinzia Zorggroep niet anders. Ze zochten daarom naar een flexibele partner die kwaliteit levert, actief meedenkt in het facilitaire proces en een warm hart heeft voor zijn eigen medewerkers, de (zorg)medewerkers van Zinzia en haar bewoners. Die partner is EW geworden. De facilitair dienstverlener is verantwoordelijk voor het schoonmaakonderhoud. In samenwerking met de zorgverlener worden in de toekomst ook facilitaire taken van zorgmedewerkers overgenomen.
Zinzia Zorggroep
De locaties van Zinzia Zorggroep hebben ieder een eigen karakter en zijn gevestigd in Wageningen, Renkum en Bemmel. Oranje Nassau’s Oord in Wageningen was ooit zelfs de Koninklijke Residentie van Koningin-moeder Emma. De organisatie richt zich op ouderenzorg en heeft veel specialistische kennis in huis. In de ondersteuning van ouderen door Zinzia is er altijd sprake van een complexe, meervoudige en persoonlijke zorgvraag. Dit vraagt van haar partners om expertise en kennis van de dynamiek binnen de ouderzorg.
Flexibel inspelen
Door de dienstverlening van Zinzia is er behoefte aan een hoge mate van flexibiliteit. Ilja Huis in ’t Veld, Teammanager Regie & Inkoop | Services bij Zinzia: "Bij Zinzia wonen steeds meer mensen met een complexe zorgvraag. Dit uit zich ook in het gebruik van de leefomgeving. Het schoonhouden van deze omgeving kan hierdoor niet altijd op gezette tijden. Wij zochten een partner die flexibel mee kan bewegen met onze doelgroep en waarmee we de zorg beter kunnen ondersteunen. EW heeft hierop ingespeeld in hun voorstel door hoger in te zetten op naloopronden en het uitrollen van specifieke middelen en materialen."
Communicatie is de basis
Onno Smit, Directeur Zorg van EW Facility Services, reageert: “De dagelijkse schoonmaak vindt plaats met inachtneming van de hygiëne en veiligheidsrichtlijnen. Tijdstippen worden flexibel ingevuld op basis van de behoefte en noodzaak van die dag.” Een heldere en open communicatie tussen beide organisaties is hierin essentieel. Klantmanager van EW Julia Pater is overkoepelend verantwoordelijk voor de dienstverlening. Samen met haar leidinggevenden op de locaties bewaakt zij de dagelijkse werkzaamheden en bijzonderheden op de woningen. De invulling van de dienstverlening wordt samen met de afdeling Regie & Inkoop afgestemd met de zorg. In de samenwerking tussen Zinzia en EW is communicatie daarbij in zijn algemeenheid een belangrijke basis voor een langdurige partnerschap. Smit: “We willen ieders expertise optimaal inzetten en waar nodig werkzaamheden bijsturen of overnemen, daarvoor is het belangrijk dat we op ieder niveau met elkaar in gesprek zijn en blijven.”
Talenten benutten
In de samenwerking met Zinzia gaat EW verder dan alleen schoonmaak door in te zetten op de talenten van de individuele schoonmaakmedewerkers. Huis in ’t Veld: “Door te kijken naar een verbreding van de taken bij de schoonmaakmedewerker willen wij als Zinzia de zorgmedewerkers meer ontlasten. Vanuit de ervaring van EW kunnen wij hier samen gericht naar kijken.” Smit vult aan: “Per locatie kijken we welke niet direct zorg gerelateerde werkzaamheden er zijn. Facilitaire taken die nu bij de zorgmedewerkers liggen, kunnen namelijk heel goed door onze schoonmaakmedewerkers uitgevoerd worden. Niet alleen maakt dit het takenpakket voor onze collega’s gevarieerder, de zorgprofessionals kunnen zich zo nog meer richten op hun kerntaken.” Beide organisaties kijken uit naar een langdurige samenwerking waarin de bewoners van Zinzia centraal staan.