Onzekerheid over milieuzones en dieselbusjes: gemeenten en bedrijven willen duidelijkheid

Onzekerheid over milieuzones en dieselbusjes: gemeenten en bedrijven willen duidelijkheid

Dit jaar zijn er bijna 40.000 nieuwe dieselbusjes geregistreerd, een kwart meer dan vorig jaar, volgens cijfers van de RAI Vereniging. Deze stijging komt terwijl veel gemeenten zero-emissiezones voorbereiden, die vanaf 1 januari 2025 ingaan. In deze zones mogen auto's op fossiele brandstoffen niet meer zomaar rijden om de binnensteden schoner te maken.

Vanaf volgend jaar moeten ondernemers ook aanschafbelasting (bpm) betalen, gebaseerd op de CO2-uitstoot van hun voertuigen. Door deze maatregelen schaffen veel ondernemers nog snel een dieselbusje aan. Dieselbusjes die vóór 2025 zijn gekocht, mogen namelijk tot 2028 blijven rijden.

Wat is een zero-emissiezone?

In het Nederlandse Klimaatakkoord van 2019 spraken overheden en bedrijven af dat vanaf 1 januari 2025 nieuw vrachtverkeer geen CO2 mag uitstoten in bepaalde zones. 29 gemeenten hebben hiermee ingestemd. De meeste bestelbusjes in Nederland (91 procent) rijden op diesel, terwijl minder dan 3 procent elektrisch is. Ondernemers zien elektrische busjes vaak nog als een uitdaging vanwege de hoge kosten, gebrek aan laadpalen en gebrekkige laadinfrastructuur.

Onduidelijkheid en onzekerheid

Hoewel er veel onduidelijkheid en onzekerheid heerst onder gemeenten, ondernemers en brancheorganisaties, ziet het er niet naar uit dat dat snel minder zal worden. De coalitiepartijen schrijven in hun coalitieakkoord dat dat men wil kijken of de zero-emissiezones uitgesteld kunnen worden, maar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt dat geen goed idee. "Uitstel is juist in het nadeel van ondernemers. Het betekent onduidelijkheid, oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen", laat de VNG weten. De RAI Vereniging dringt ook aan op duidelijkheid. Zij vrezen voor een overvloed aan RDW-keuringen die niet op tijd kunnen worden uitgevoerd, waardoor busjes zonder de juiste papieren de zero-emissiezones niet in mogen. Dat moet volgens de brancheclub voorkomen worden.

Bron: NOS

Lees meer:

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Perfecte combinatie: afval prikken en mensen ontmoeten

Stefan Duikersloot (27) kent de straten van Amsterdam op zijn duimpje. En dat komt niet zomaar: hij is er regelmatig te vinden met zijn prikstok. Hij was op zoek naar een manier om de wereld groener te maken, iets waar iedereen achter kan staan en waarmee hij ook nog eens in contact zou staan met mensen. In afval prikken kwamen die elementen voor hem perfect samen.

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

ICS Groep reduceert CO2-uitstoot in 2024 flink

Net als veel bedrijven in de schoonmaakbranche, zet ICS Groep zet zich al jaren in om duurzamer te ondernemen. Dat doen ze onder andere door de CO2-uitstoot te verminderen. Het afgelopen half jaar hebben ze de gestelde doelen voor 2024 al ruimschoots behaald.

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

Ondernemers vol onbegrip over uitstel zero-emissiezones

"De politiek van zijn slechtste kant" en "dit klopt gewoon niet". Ondernemersverenigingen begrijpen niets van het voornemen van de Tweede Kamer om het per 1 januari stap voor stap weren van fossiele bestelauto's en vrachtwagens uit sommige binnensteden uit te stellen. Een Kamermeerderheid is voor een motie van regeringspartijen VVD, PVV en BBB, ondanks een oproep van onder meer brancheverenigingen Techniek Nederland en evofenedex om het plan gewoon door te laten gaan.

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Beljaarts: CO2-registratieplicht moet simpeler

Minister Dirk Beljaarts (Economische Zaken) komt nog eind dit jaar met plannen om de regeldruk voor ondernemers te verminderen. Zo wil hij de CO2-registratieplicht versimpelen, tornen aan de verplichte jaarlijkse controle van elektrische apparaten en plaatst hij vraagtekens bij de risico-inventarisatie die werkgevers moeten maken van de werkplaats. Dat zegt Beljaarts in een interview met De Telegraaf.