Onzekerheid over milieuzones en dieselbusjes: gemeenten en bedrijven willen duidelijkheid

Onzekerheid over milieuzones en dieselbusjes: gemeenten en bedrijven willen duidelijkheid

Dit jaar zijn er bijna 40.000 nieuwe dieselbusjes geregistreerd, een kwart meer dan vorig jaar, volgens cijfers van de RAI Vereniging. Deze stijging komt terwijl veel gemeenten zero-emissiezones voorbereiden, die vanaf 1 januari 2025 ingaan. In deze zones mogen auto's op fossiele brandstoffen niet meer zomaar rijden om de binnensteden schoner te maken.

Vanaf volgend jaar moeten ondernemers ook aanschafbelasting (bpm) betalen, gebaseerd op de CO2-uitstoot van hun voertuigen. Door deze maatregelen schaffen veel ondernemers nog snel een dieselbusje aan. Dieselbusjes die vóór 2025 zijn gekocht, mogen namelijk tot 2028 blijven rijden.

Wat is een zero-emissiezone?

In het Nederlandse Klimaatakkoord van 2019 spraken overheden en bedrijven af dat vanaf 1 januari 2025 nieuw vrachtverkeer geen CO2 mag uitstoten in bepaalde zones. 29 gemeenten hebben hiermee ingestemd. De meeste bestelbusjes in Nederland (91 procent) rijden op diesel, terwijl minder dan 3 procent elektrisch is. Ondernemers zien elektrische busjes vaak nog als een uitdaging vanwege de hoge kosten, gebrek aan laadpalen en gebrekkige laadinfrastructuur.

Onduidelijkheid en onzekerheid

Hoewel er veel onduidelijkheid en onzekerheid heerst onder gemeenten, ondernemers en brancheorganisaties, ziet het er niet naar uit dat dat snel minder zal worden. De coalitiepartijen schrijven in hun coalitieakkoord dat dat men wil kijken of de zero-emissiezones uitgesteld kunnen worden, maar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt dat geen goed idee. "Uitstel is juist in het nadeel van ondernemers. Het betekent onduidelijkheid, oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen", laat de VNG weten. De RAI Vereniging dringt ook aan op duidelijkheid. Zij vrezen voor een overvloed aan RDW-keuringen die niet op tijd kunnen worden uitgevoerd, waardoor busjes zonder de juiste papieren de zero-emissiezones niet in mogen. Dat moet volgens de brancheclub voorkomen worden.

Bron: NOS

Lees meer:

Collega's nemen kliekjes mee naar werk om milieu te helpen

Collega's nemen kliekjes mee naar werk om milieu te helpen

Er wordt jaarlijks per persoon meer dan 33 kilo aan goed eten weggegooid. Om dit probleem onder de aandacht te brengen lanceren Hago Zorg en Vebego Cleaning Services in de Verspillingsvrije Week (van 9 tot en met 15 september) een initiatief met als thema 'Smakelijk delen. Samen tegen voedselverspilling'. Alle 12.500 medewerkers van deze organisaties ontvangen een setje van vier bakjes om hun restjes eten in te bewaren.

Kärchers nieuwe servicecenter helpt met verkleinen afvalberg

Kärchers nieuwe servicecenter helpt met verkleinen afvalberg

Om te kunnen blijven beantwoorden aan de toenemende wensen en eisen van de markt, heeft Kärcher eind vorig jaar een nieuw Europees servicecenter geopend. Het gloednieuwe complex in Ahorn blinkt uit in duurzaamheid en zet volop in op het verkleinen van de afvalberg. De realisatie van het servicecenter nam drie jaar in beslag, goed voor een investering van 26 miljoen euro.

CSU feliciteert winnaars Duurzame Dinsdag

CSU feliciteert winnaars Duurzame Dinsdag

Afgelopen dinsdag, de eerste dinsdag van september, was het Duurzame Dinsdag. CSU Cleaning Services, Tzorg en Zizo reikten als partner een van de duurzaamheidsprijzen van 10.000 euro uit aan een van de 225 initiatieven die het afgelopen jaar zijn ingediend.

SBTi valideert duurzaamheidsdoelstellingen Essity 

SBTi valideert duurzaamheidsdoelstellingen Essity

Hygiëne- en gezondheidsbedrijf Essity zet een nieuwe stap richting een duurzame toekomst: de doelstellingen om tegen 2050 de uitstoot van broeikasgassen tot nul te reduceren, zijn officieel gevalideerd door het Science Based Targets initiative (SBTi).