Vanaf volgend jaar moeten ondernemers ook aanschafbelasting (bpm) betalen, gebaseerd op de CO2-uitstoot van hun voertuigen. Door deze maatregelen schaffen veel ondernemers nog snel een dieselbusje aan. Dieselbusjes die vóór 2025 zijn gekocht, mogen namelijk tot 2028 blijven rijden.
Wat is een zero-emissiezone?
In het Nederlandse Klimaatakkoord van 2019 spraken overheden en bedrijven af dat vanaf 1 januari 2025 nieuw vrachtverkeer geen CO2 mag uitstoten in bepaalde zones. 29 gemeenten hebben hiermee ingestemd. De meeste bestelbusjes in Nederland (91 procent) rijden op diesel, terwijl minder dan 3 procent elektrisch is. Ondernemers zien elektrische busjes vaak nog als een uitdaging vanwege de hoge kosten, gebrek aan laadpalen en gebrekkige laadinfrastructuur.
Onduidelijkheid en onzekerheid
Hoewel er veel onduidelijkheid en onzekerheid heerst onder gemeenten, ondernemers en brancheorganisaties, ziet het er niet naar uit dat dat snel minder zal worden. De coalitiepartijen schrijven in hun coalitieakkoord dat dat men wil kijken of de zero-emissiezones uitgesteld kunnen worden, maar de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vindt dat geen goed idee. "Uitstel is juist in het nadeel van ondernemers. Het betekent onduidelijkheid, oneerlijke concurrentie en mogelijke faillissementen", laat de VNG weten. De RAI Vereniging dringt ook aan op duidelijkheid. Zij vrezen voor een overvloed aan RDW-keuringen die niet op tijd kunnen worden uitgevoerd, waardoor busjes zonder de juiste papieren de zero-emissiezones niet in mogen. Dat moet volgens de brancheclub voorkomen worden.
Bron: NOS