Waarom subsidie aanvragen voor een elektrische bestelauto?

Waarom subsidie aanvragen voor een elektrische bestelauto?

Tot eind 2024 kun je nog subsidie aanvragen via de Subsidieregeling Emissieloze Bedrijfsauto's (SEBA). Daarmee kun je maximaal vijfduizend euro korting krijgen wanneer je een nieuwe elektrische bestelwagen koopt of leaset. Maar waarom zou je nu willen overstappen op elektrisch? En hoe werkt de regeling?

Eerst het waarom. Buiten het feit dat we met zijn allen moeten verduurzamen om de planeet leefbaar te houden voor toekomstige generaties, loop je vanaf volgend jaar ook her risico dat je met je oude bestelwagen meerdere Nederlandse gemeentes niet meer inkomt. Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones invoeren. Daar doen ongeveer 30 tot 40 van de grootste gemeenten in Nederland aan mee. Dat betekent dat bestelauto's met een emissieklasse lager dan Euro 5 die zones niet meer binnen mogen. Heb je klanten in zo’n zero-emissiezone? Dan moet je jouw vervoer aanpassen aan de eisen die daar gelden.

Voor wie is de subsidie?

Alle ondernemingen en non-profit instellingen kunnen de SEBA aanvragen. Je bedrijf moet wel ingeschreven staan in het KVK Handelsregister. Overheidsorganisaties en publiekrechtelijke instanties zijn uitgezonderd van SEBA. 2024 is dus wel het laatste jaar dat je gebruik kunt maken van deze regeling. Je kunt de SEBA ook combineren met andere regelingen. Zo vallen elektrische bedrijfswagens ook onder de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Hiermee kun je in een willekeurig jaar een willekeurig percentage van de investeringskosten afschrijven. En nog een tip: informeer in jouw gemeente of er subsidies beschikbaar zijn voor het aanschaffen van een zakelijk elektrisch voertuig of laadpaal.

Voorwaarden

Wil je subsidie aanvragen? Dan moet je voldoen aan de SEBA Voorwaarden en Verplichtingen. Let vooraf op het volgende:

  • De bedrijfsauto heeft een netto-catalogusprijs (N1) of verkoopprijs (N2) van 20.000 euro of meer. Let op: netto-catalogusprijs en verkoopprijs zijn zonder btw. De hoogte van de subsidie is 10 procent van de nettoprijs van de nieuwe elektrische bedrijfswagen, met een maximum tot 5.000 euro.
  • Zorg dat bij het indienen van de subsidieaanvraag de koop- of financial leaseovereenkomst nog niet definitief is. Je kunt dan nog afzien van koop als je toch geen subsidie krijgt.
  • De bedrijfsauto mag op de datum van de aanvraag nog niet geleverd zijn en mag nog niet op jouw naam staan.
  • De levering van een nieuwe elektrische bedrijfsauto ligt vast in een koop- of lease overeenkomst.

Directe voordelen

Overstappen op een elektrische bestelbus heeft voordelen en (voorlopige) nadelen. Voordelig is dat je kilometerkosten lager zijn en je geen CO2-uitstoot. Ook zijn de onderhoudskosten vaak lager dan bij bestelwagens die op fossiele brandstof rijden. Het kilometerbereik van elektrische auto’s neemt toe en zijn er steeds meer openbare laadpunten in Nederland. Een ander voordeel is dat elektromotoren stil zijn. Daardoor zorgen ze voor weinig geluidsoverlast. Ten slotte kan het gebruik van elektrisch vervoer bij jouw activiteit passen en je bedrijfsimago versterken, omdat het in de smaak valt bij je klanten.

Nadelen van elektrisch rijden zijn er ook. Rijd je bijvoorbeeld internationaal over lange afstanden? In andere Europese landen kom je onderweg minder laadpunten tegen dan in Nederland. En ze liggen verder uit elkaar. Ook ben je langer onderweg: met een accu is je reisafstand kleiner dan bij een verbrandingsmotor. En je accu opladen kost meer tijd dan tanken. Ten slotte liggen de aanschafkosten op dit moment nog hoger dan vergelijkbare modellen met fossiele brandstof.

Bron: KvK

Lees meer:

Zeker kleine ondernemers zien veel obstakels bij emissievrije zones

Zeker kleine ondernemers zien veel obstakels bij emissievrije zones

Veel schoonmakers, loodgieters, schilders of glasbewassers met een dieselbusje zijn vanaf volgend jaar niet meer welkom in de binnenstad. De nieuwe zero-emissiezones moeten de luchtkwaliteit in de centra van bijna dertig Nederlandse gemeenten verbeteren. Slecht nieuws voor de meer dan 200.000 bedrijfswagens die volgend jaar op een boete kunnen rekenen als ze tóch het centrum inrijden.

Mkb niet blij met rapportageverplichting CO2-uitstoot personeel

Mkb niet blij met rapportageverplichting CO2-uitstoot personeel

Organisaties met honderd of meer werknemers moeten binnenkort gaan bijhouden hoeveel CO2 hun personeel uitstoot bij zakelijk verkeer en woon-werkverkeer. Dat tot groot ongenoegen van midden- en kleinbedrijven. Niet alleen het aantal afgelegde kilometers moet worden bijgehouden, maar ook het soort vervoermiddel en het brandstoftype dat wordt gebruikt. "De kosten en administratieve lasten zijn disproportioneel hoog", zegt voorzitter Jacco Vonhof van MKB-Nederland. "Het is eigenlijk waanzin ten top."

Europa stemt tegen kleine en eenmalige plastic verpakkingen

Europa stemt tegen kleine en eenmalige plastic verpakkingen

Kleine of eenmalige plastic verpakkingen hebben op de Europese markt geen plaats, zo vindt het Europees Parlement. Denk aan wegwerpverpakkingen voor boter, saus of zeepjes in hotels. Door deze uit te bannen, helpt de maatregel om de afgesproken klimaat- en milieudoelen te halen. Ook moeten verpakkingen beter afbreekbaar worden, zonder schadelijke chemische stoffen.