Eerst het waarom. Buiten het feit dat we met zijn allen moeten verduurzamen om de planeet leefbaar te houden voor toekomstige generaties, loop je vanaf volgend jaar ook her risico dat je met je oude bestelwagen meerdere Nederlandse gemeentes niet meer inkomt. Gemeenten mogen vanaf 1 januari 2025 zero-emissiezones invoeren. Daar doen ongeveer 30 tot 40 van de grootste gemeenten in Nederland aan mee. Dat betekent dat bestelauto's met een emissieklasse lager dan Euro 5 die zones niet meer binnen mogen. Heb je klanten in zo’n zero-emissiezone? Dan moet je jouw vervoer aanpassen aan de eisen die daar gelden.
Voor wie is de subsidie?
Alle ondernemingen en non-profit instellingen kunnen de SEBA aanvragen. Je bedrijf moet wel ingeschreven staan in het KVK Handelsregister. Overheidsorganisaties en publiekrechtelijke instanties zijn uitgezonderd van SEBA. 2024 is dus wel het laatste jaar dat je gebruik kunt maken van deze regeling. Je kunt de SEBA ook combineren met andere regelingen. Zo vallen elektrische bedrijfswagens ook onder de Milieu-investeringsaftrek (MIA) en de Willekeurige afschrijving milieu-investeringen (Vamil). Hiermee kun je in een willekeurig jaar een willekeurig percentage van de investeringskosten afschrijven. En nog een tip: informeer in jouw gemeente of er subsidies beschikbaar zijn voor het aanschaffen van een zakelijk elektrisch voertuig of laadpaal.
Voorwaarden
Wil je subsidie aanvragen? Dan moet je voldoen aan de SEBA Voorwaarden en Verplichtingen. Let vooraf op het volgende:
- De bedrijfsauto heeft een netto-catalogusprijs (N1) of verkoopprijs (N2) van 20.000 euro of meer. Let op: netto-catalogusprijs en verkoopprijs zijn zonder btw. De hoogte van de subsidie is 10 procent van de nettoprijs van de nieuwe elektrische bedrijfswagen, met een maximum tot 5.000 euro.
- Zorg dat bij het indienen van de subsidieaanvraag de koop- of financial leaseovereenkomst nog niet definitief is. Je kunt dan nog afzien van koop als je toch geen subsidie krijgt.
- De bedrijfsauto mag op de datum van de aanvraag nog niet geleverd zijn en mag nog niet op jouw naam staan.
- De levering van een nieuwe elektrische bedrijfsauto ligt vast in een koop- of lease overeenkomst.
Directe voordelen
Overstappen op een elektrische bestelbus heeft voordelen en (voorlopige) nadelen. Voordelig is dat je kilometerkosten lager zijn en je geen CO2-uitstoot. Ook zijn de onderhoudskosten vaak lager dan bij bestelwagens die op fossiele brandstof rijden. Het kilometerbereik van elektrische auto’s neemt toe en zijn er steeds meer openbare laadpunten in Nederland. Een ander voordeel is dat elektromotoren stil zijn. Daardoor zorgen ze voor weinig geluidsoverlast. Ten slotte kan het gebruik van elektrisch vervoer bij jouw activiteit passen en je bedrijfsimago versterken, omdat het in de smaak valt bij je klanten.
Nadelen van elektrisch rijden zijn er ook. Rijd je bijvoorbeeld internationaal over lange afstanden? In andere Europese landen kom je onderweg minder laadpunten tegen dan in Nederland. En ze liggen verder uit elkaar. Ook ben je langer onderweg: met een accu is je reisafstand kleiner dan bij een verbrandingsmotor. En je accu opladen kost meer tijd dan tanken. Ten slotte liggen de aanschafkosten op dit moment nog hoger dan vergelijkbare modellen met fossiele brandstof.
Bron: KvK