Vanaf 1 juli moeten organisaties het allemaal gaan bijhouden en exact een jaar later moeten de eerste rapportages worden ingediend bij de 28 omgevingsdiensten van Nederland. Volgens Vonhof is dat haast onbegonnen werk. "Er lijkt bijna geen rem te zitten op de hoeveelheid en gedetailleerdheid van data die de overheid uitvraagt."
Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit
MKB-Nederland en werkgeversorganisatie VNO-NCW zijn daarom met de overheid in gesprek om ervoor te zorgen dat de ruim 8000 organisaties die onder de rapportageverplichting gaan vallen er ook aan kunnen voldoen. De omgevingsdiensten zeggen daarbij "goed voorbereid" te zijn op de verplichting. De zogeheten Rapportageverplichting werkgebonden personenmobiliteit, die vooral bedoeld is om organisaties aan het denken te zetten over hun uitstoot, is door het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in 2022 bedacht om in kaart te brengen hoeveel CO2 het zakelijk verkeer en het woon-werkverkeer van werknemers uitstoot. Dat soort verkeersbewegingen zijn naar schatting goed voor meer dan de helft van de totale hoeveelheid jaarlijks gereden kilometers in Nederland.
Veel onduidelijk
Met de rapportageverplichting moet er tegen 2030 één megaton aan CO2-winst behaald zijn. Als het organisaties niet lukt om op 'koers te liggen', kunnen ze vanaf 2025 verplicht worden om slimmer en zuiniger te reizen. Tot die tijd zijn er geen sancties verbonden aan de verplichting. Het Adviescollege toetsing regeldruk is kritisch, want het is "niet duidelijk in welke mate de duurzaamheid zal verbeteren".
Ook positieve geluiden
In tegenstelling tot het mkb, lijken grote bedrijven wel positief gestemd over de rapportageverplichting. Zo laat PostNL, een van de grootste werkgevers van Nederland, weten dat de regeling "een goed initiatief" is. Hoewel het bedrijf ook toegeeft dat het bijhouden van de reisbewegingen van ruim 34.000 werknemers "best veel werk is". Ook ING, de grootste bank van Nederland, is positief. Vooral omdat de bank "al enige jaren de CO2-uitstoot van zakelijke binnenlandse dienstreizen" bijhoudt, waardoor de regeling "goed aansluit".