In het hoofdlijnenakkoord van het kabinet Schoof is afgesproken om de invoering uit te stellen, maar daar willen de gemeenten niets van weten. Het betekent dat vanaf 1 januari bepaalde vervuilende bedrijfswagens worden geweerd uit de binnensteden. In de jaren erna worden stapsgewijs ook andere vervuilende voertuigen verbannen. Dat vraagt om flinke investeringen van bedrijven in elektrische busjes.
Moeilijk voor kleine bedrijven
Vooral kleine bedrijven die geregeld in de binnenstad werken, hebben moeite met de nieuwe zones. "Er zijn installateurs die zeggen dat ze vanwege de invoering geen onderhoudswerkzaamheden aan cv-ketels in bijvoorbeeld Amsterdam meer gaan uitvoeren", zegt een woordvoerder van brancheorganisatie Techniek Nederland.
Veel obstakels
Ondernemers zien op tegen de kosten van de elektrische bestelwagens en de beperkte beschikbaarheid van voldoende oplaadpunten, niet alleen in het stadscentrum maar ook op de plekken waar de bedrijven gevestigd zijn. Daarnaast zijn de elektrische wagens nog niet altijd even geschikt om zwaar materieel te vervoeren en is voor veel van deze bussen een ander rijbewijs nodig. Ook ontbreekt vaak nog een trekhaak — essentieel voor bedrijven die met aanhangwagens werken.
Zorgen
Bijna de helft van de ondernemers maakt zich zorgen over de invoering, blijkt uit een deze zomer gepubliceerd onderzoek van ANWB Zakelijk. "Er zijn ondernemers die tientallen bedrijfswagens bij een distributiecentrum hebben staan", zei Patrick van Weert, productmanager bij ANWB Zakelijk. "Voor hen ligt er een grote klus in het verschiet." Uit het onderzoek blijkt dat 34 procent van de 497 ondervraagde ondernemers ervoor kiest om de elektrische bedrijfswagens te gaan leasen.
Gemeenten gaan handhaven
De vier grote steden laten weten de nieuwe regels in de emissievrije zones te gaan handhaven. Dat staat haaks op wat de coalitiepartijen hebben afgesproken. "Het kabinet vindt het belangrijk dat de binnensteden voor ondernemers bereikbaar blijven. Bezien wordt op welke manier het instellen van zero-emissiezones kan worden uitgesteld", valt in het akkoord te lezen. De Vereniging van Nederlandse Gemeenten is geen voorstander van uitstel, aldus een woordvoerder. Ze willen niet dat ondernemers die al geïnvesteerd hebben in schonere voertuigen de dupe worden van het voornemen van het huidige kabinet om de regels later in te laten gaan.
Pijn verzachten
Met landelijke vrijstellingen, overgangsregelingen, subsidies en ontheffingen proberen de gemeenten de pijn te verzachten. Ook delen gemeenten pas vanaf mei boetes uit, tot die tijd krijgen bestuurders die in een emissieklasse-4 bus een zone inrijden een waarschuwing. De hoogte van de boete zal per gemeente verschillen. In aanloop naar het nieuwe beleid bestond het totale elektrische wagenpark in juni nog uit 28.857 elektrische bestelwagens. Dat is 2,6 procent van het totale aantal van 1,1 miljoen bestelwagens. Ongeveer een kwart van dit aantal heeft emissieklasse-4 en mag volgend jaar al niet meer de stad in.
Subsidie
Ondernemers kunnen dit jaar nog een subsidie van maximaal 5000 euro aanvragen om een elektrische bedrijfswagen te kopen. Die subsidieregeling eindigt eind dit jaar, tot onvrede van VNO-NCW: "Een meerjarige subsidieregeling is essentieel, want de omslag vraagt forse investeringen." Toch zit er nog voor 23 miljoen euro aan subsidie in de huidige pot waar geen aanvraag voor is gedaan.
Bron: fd.