Visie EW: "Robotisering en datagestuurde schoonmaak bieden kansen voor de toekomst"

Visie EW: "Robotisering en datagestuurde schoonmaak bieden kansen voor de toekomst"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Janneke Verkerk, CEO van EW Facility Services, haar visie.

Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2023? 

"Als gevolg van de effecten van Covid-19 hebben we ervoor gekozen om in 2023 stapsgewijs te groeien. We hebben ons gericht op het stabiliseren van de organisatie en verdere groei in de richtingen die we al hadden uitgestippeld. Ondanks vertragingen als gevolg van de pandemie, hebben we vooral in de zorgsector verdere specialisatie en groei gezien. Daarnaast hebben we duidelijke keuzes gemaakt op het gebied van innovatie, duurzaamheid, operationele uitmuntendheid en gastvrijheid om de organisatie volledig voor te bereiden op de toekomst." 

Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2024 en daarna? Hoe rooskleurig of somber ziet dat eruit? 

"Voor de rest van 2024 en daarna ben ik enorm optimistisch. Dankzij het stevige fundament dat we de afgelopen jaren hebben gelegd, zijn we klaar voor verdere groei. Niet alleen in de hotels en de zorg, maar ook in andere gespecialiseerde gebieden waarop we ons richten. Ik hoop op een meer stabiele economische situatie en ik ben ervan overtuigd dat we de positieve koers die we hebben ingezet, kunnen voortzetten."  

Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen? 

"Er liggen verschillende kansen voor ons op het gebied van nieuwe dienstverlening. Met name in de zorgsector zien we mogelijkheden vanwege de toenemende vergrijzing en de groeiende behoefte aan een gastvrije benadering." 

Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?  

"We omarmen en innoveren op het gebied van robotisering en datagestuurde schoonmaak, wat nog meer kansen biedt voor de toekomst. Ook de implementatie van nieuwe wet- en regelgeving stimuleert de hele keten om duurzamer te worden. Ik zie dit als een zeer positieve ontwikkeling om de wereld een beetje beter te maken." 

Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?  

"Ik geloof dat datagestuurde schoonmaak van toegevoegde waarde is om op een kwalitatief hoogwaardige manier schoon te maken bij onze opdrachtgevers. Het gebruik van data voor het voorspellen van kwaliteit en het optimaliseren van de inzet van medewerkers wordt steeds belangrijker. We forecasten dit op jaarbasis, maar we houden dit ook op maandelijkse basis goed bij."  

Vraag 6: Het afgelopen jaar hebben schoonmakers er veel loon bijgekregen. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten? 

"We voeren eerlijke gesprekken met onze opdrachtgevers over de kostenstijgingen. Hoewel niet alle opdrachtgevers deze stijgingen kunnen absorberen vanwege hun eigen omstandigheden, is begrip hiervoor het belangrijkste. We streven naar een evenwichtige aanpak waarbij de belangen van zowel onze werknemers als onze opdrachtgevers worden gerespecteerd." 

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Mazurel, DGA van Romaro Schoonmaakgroep, zijn visie.

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Stanly Deekman, directeur van SDCS Vloeronderhoud & Specialistische reiniging, zijn visie.

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Jan-Jaap Vos, eigenaar van Vos vloerenonderhoud & schoonmaakdiensten, zijn visie.

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden vasthouden"

Visie Orion: "Een goed jaar, waarbij we al onze klanten konden vasthouden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Wilco de Vries, directeur van Orion, zijn visie.