“Ze doen het werk waar veel mensen niet bij stilstaan: de boel schoonmaken, een vergadering voorbereiden, het groen bijhouden. Totdat het een keer niet gedaan wordt. En dat komt met het huidige personeelstekort en ziekteverzuim vaker voor”, zo vertelt Goedmakers. In de lastige markt waarin ook de schoonmaaksector zich op dit moment bevindt, wil Vebego staan voor haar medewerkers, hen de zichtbaarheid en waardering geven die ze verdienen en betekenisvol werk bieden.
Ambities Vebego
Dat gaat het concern, dat met een omzet van zo’n 1,5 miljard euro en dat bestaat uit meer dan 150 bv’s en tientallen bedrijven, vanaf volgend jaar doen met één identiteit. Iedereen krijgt de naam en het logo van Vebego, waardoor het bedrijf zelf meer op de voorgrond zal komen te staan. Goedmakers: “Onbekend zijn hoeft niet erg te zijn, maar we laten kansen liggen. Als we naar buiten toe als één bedrijf worden gezien, en intern naar elf bedrijven gaan, zijn dat sterkere partijen die aantrekkelijker en beter zichtbaar zijn op de arbeidsmarkt. Het betekent dat onze mensen meer mogelijkheden en afwisseling krijgen. Bovendien horen mensen graag ergens bij.” Hij vervolgt: “Als we nu ergens binnen zijn voor de schoonmaak, dan fietsen we nog niet de collega’s van groen binnen. Het schoonmaakbedrijf heet nu Hago en het groenbedrijf Brouwers. Als dat allemaal Vebego heet, gaan we ervan uit dat bestaande klanten zeggen: jullie doen voor ons nu de schoonmaak, kunnen jullie ook het groen doen?”
Verhoging minimumloon positief
Hoe kijkt Goedmakers aan tegen het hogere minimumloon dat vanaf 1 janurai 2023 ingevoerd zal worden? “Dat is een heel mooie ontwikkeling, en het is ook nodig. Onze mensen voelen het ’t hardst als de stroomprijs omhoog gaat. Voor hen betekent vijftig euro meer betalen dat je de laatste week van de maand geen geld hebt om eten te kopen. Vebego betaalt in de schoonmaak al meer dan het minimumloon, maar de verwachting is dat de lonen toch omhoog moeten om aantrekkelijk te blijven voor personeel.”