Journalist Mirthe Heijink schrijft in haar artikel in de Volkskrant over de schoonmaak van het grote kunstwerk in Den Haag: "Normaal gesproken is het voor bezoekers van het panorama moeilijk te achterhalen waar het duinzand precies stopt en waar het panoramaschilderij begint, maar nu doorbreekt de witte hoogwerker van restaurator Jorinde Koenen deze illusie. Sinds eind mei is ze, samen met een collega, bezig met de schoonmaak en het herstel van het meesterwerk. Met lichte vegen schuift Koenen een kwast, die ze voor de zekerheid met een touwtje aan haar pols heeft gebonden, over het doek. Het stof dat loskomt, wordt zorgvuldig opgezogen met een ‘doodnormale’ stofzuiger."
Leestip:
Visie De Haan: "Wij helpen onze mensen door opleidingen en trainingen verder te ontwikkelen"Schoonmaak hard nodig
Volgens het artikel was het doek in slechte staat. De laatste schoonmaak was zo’n zeven jaar geleden. "Daarvoor was het doek al ruim twintig jaar niet meer schoongemaakt, waardoor er een grijze sluier van stof over het schilderij hing. Dit keer is het doek een stuk minder vies." Vanaf de hoogwerker wijst Koenen naar een paar struiken: "Je ziet bijvoorbeeld bijna niet dat wij daar al zijn geweest. Pas als je echt met je neus boven op het doek staat, kun je het verschil zien." Voor het onderhoud van het doek van 14 meter hoog en met een omtrek van 114,5 meter wordt meerdere maanden uitgetrokken. Jorine Koenen monitort ook direct de conditie van het doek en retoucheert opvallende beschadigingen.
Panorama Mesdag
Panorama Mesdag toont het uitzicht vanaf de Seinpostduin, destijds de hoogste duin van Scheveningen. Het werd in 1881 geschilderd door Hendrik Willem Mesdag en een klein team van Haagse School schilders, onder wie zijn vrouw, Sientje Mesdag-van Houten.
Lees het hele artikel in de Volkskrant >>