LEES OOK: Medewerkers facilitaire dienst overhandigen petitie aan KLM-directie
Grote onzekerheid
Sodexo voert sinds 2007 de facilitaire zaken uit, waaronder schoonmaak, afvalverwerking, gebouwonderhoud, groenvoorziening en post- en koeriersdiensten. Dat contract is verlopen en per 1 april gaan deze taken voor een deel over naar een consortium van bedrijven. In de nieuwe overeenkomst zijn geen harde eisen gesteld over het overnemen van het huidige personeel. Volgens de bonden is er daardoor sprake van “grote onzekerheid” onder de circa tachtig werknemers die het aangaat.
LEES OOK: FNV eist van KLM dat personeel facilitaire dienst werk behoudt
Verantwoordelijkheid nemen
KLM vindt het op haar beurt dat aan Sodexo is om zijn verantwoordelijkheid te nemen als werkgever. De maatschappij ziet het liefst dat Sodexo-medewerkers met een vast dienstverband, wier werk in dezelfde vorm en omvang wordt voortgezet door het consortium, mee overgaan. Ook zouden volgens KLM de huidige Sodexo-medewerkers bij de externe werving van personeel voorrang moeten krijgen.