Als een bedrijf failliet gaat, is de kans groot dat er een tijdje geen pensioenpremie is betaald. Volgens de huidige wet moet de werknemer dit zelf bij het UWV melden. Dan betaalt het UWV de achterstallige premie aan het pensioenfonds.
Slechts 3 op de 10 schoonmakers meldt bij UWV dat werkgever failliet is.
Maar uit onderzoek door het pensioenfonds voor de schoonmaakbranche blijkt dat slechts 3 van de 10 schoonmakers zo'n melding maakt als zijn of haar werkgever failliet gaat. Omdat het te ingewikkeld is of omdat ze helemaal niet weten dat ze nog recht hebben op pensioenpremie.
BPF Schoonmaak namens werknemers melding laten doen
De schoonmaaksector wil daarom graag dat BPF Schoonmaak bij het UWV mag melden dat er geen premie is betaald. Dan hoeft de werknemer dat niet meer te doen. Dit moet er volgens het pensioenfonds voor zorgen dat zo weinig mogelijk premies onbetaald blijven, wat uiteindelijk de pensioenen van alle schoonmaakmedewerkers ten goede moet komen.
BPF Schoonmaak heeft daarom samen met FNV, CNV Vakmensen, Schoonmakend Nederland en de RAS eind 2021 een brief gestuurd aan demissionair staatssecretaris Wiersma van het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid om hier iets aan te veranderen.
Werknemers bewuster maken van mogelijkheden
Wiersma heeft hier middels een brief op gereageerd. Uit zijn reactie blijkt dat hij begrip heeft voor de wens van de schoonmaakbranche en dat hij graag meedenkt over een oplossing. Echter, zo schrijft de staatssecretaris, "vergt het toekennen van een dergelijke bevoegdheid een zorgvuldige afweging en is het een langdurig wetstraject".
Daarom wil Wiersma eerst kijken of er misschien andere mogelijkheden zijn om medewerkers bewust te maken van het feit dat zij bij faillissement van hun werkgever een dergelijke aanvraag bij het UWV kunnen doen. De staatssecretaris is hierover in overleg met UWV en de Pensioenfederatie.
Bron: BPF Schoonmaak