Candy Converters maakt confetti van oud snoeppapier

Candy Converters maakt confetti van oud snoeppapier
© Rafael Bergman

Candy Converters geeft afgedankt snoeppapier een circulair leven om zo het gebruik van nieuwe grondstoffen te minimaliseren en hergebruik te maximaliseren. Van het papier maken ze biologisch afbreekbare confetti. Deze 'conscious confetti' gaat plasticvervuiling en voedselverspilling tegen.

Elk jaar zadelen we de aarde op met zo’n 300 miljoen ton plastic afval, waaronder plastic confetti. En dat terwijl plastic nooit vergaat, maar verkruimelt tot steeds kleinere stukjes, net zolang tot die met het blote oog niet meer waarneembaar zijn. Wereldwijd stroomt er elk jaar tussen de 5 en 13 miljoen ton plastic de grote oceanen in, maar onze akkers zijn nog 4 tot 23 keer zwaarder vervuild dan de oceanen. Onderzoek heeft aangetoond dat microplastics vervolgens via het wortelstelsel van planten worden opgenomen in diverse groenten en fruit en dus op ons bord eindigen. Steeds meer wetenschappers maken zich zorgen over de gevolgen voor de gezondheid van de mens. Want elk van ons krijgt dus via de voedselketen, het drinkwater, opname via de huid en inademing micro- en nanoplastics binnen.

Voedselverspilling

Candy Converters bekommert zich niet alleen om plastic vervuiling, maar ook om voedselverspilling. Nog altijd verdwijnt een groot deel van ons eten in de vuilnisbak – thuis en in de productieketen. En dat is zonde. Wereldwijd gooien we elk jaar een slordige 1,3 miljard ton eten weg. Dat is genoeg om drie miljard mensen te voeden. Oftewel: tien keer de bevolking van de Verenigde Staten. Het weggooien van eten gebeurt elke dag. Zonde natuurlijk van het voedsel en het geld, maar de verspilling is nog veel groter dan dat. Want het produceren, verpakken en vervoeren zorgt voor een grote impact. Voor een kilo rundvlees is bijvoorbeeld 15 duizend liter water nodig. Dus als je gehakt weggooit, gooi je ook dat water weg. En vergeet niet de plastic verpakking en de CO2-uitstoot tijdens het transport.

Conscious confetti

Voedselrestanten die niet geschikt meer zijn voor consumptie inzetten voor een ander doel, zodat ze niet zinloos vernietigd worden. Dat is waar Candy Converters zich voor inzet. En een feest wel feestelijk kunnen maken, zonder je zorgen te hoeven maken om de plastic restanten. Dat doen ze dus met de conscious confetti. De confetti is gemaakt van aardappelzetmeel en dus biologisch afbreekbaar en onschadelijk voor mens, dier en milieu.

Bron: Dutch Design Week

Lees ook:

Tork vergroot transparantie wat betreft eigen duurzaamheid met nieuw initiatief

Tork vergroot transparantie wat betreft eigen duurzaamheid met nieuw...

Tork heeft een nieuw initiatief aangekondigd om de transparantie aangaande duurzaamheid voor bedrijven in Europa te verbeteren. Het programma heet Tork Focus4 Sustainability en biedt een uitgebreide samenvatting van de belangrijkste duurzaamheidsvoordelen van geselecteerde Tork-systemen.

Twentse bedrijven en Asito bundelen krachten voor duurzame bedrijfskleding

Twentse bedrijven en Asito bundelen krachten voor duurzame...

In 2030 wil Asito volledig circulair werken. Daarom zijn ze bezig met het zetten van de nodige stappen om de schoonmaakdienstverlening steeds een stukje duurzamer te maken. Ook de bedrijfskleding is daar onderdeel van. Daarom sloegen ze de handen ineen met Twentse ondernemers.

Bedrijven helpen consument met vinden inleverpunten statiegeld

Bedrijven helpen consument met vinden inleverpunten statiegeld

Het bedrijfsleven maakt het voor consumenten makkelijker om inleverpunten voor statiegeldflesjes en -blikjes bij hen in de buurt te vinden. Daarvoor is op de website van Statiegeld Nederland een locatiewijzer opgetuigd. Dat is een kaartje waarop je snel kunt zien waar je moet zijn. Met de stap voorkomen producenten en importeurs van bijvoorbeeld frisdranken dat ze miljoenen euro's aan dwangsommen moeten betalen.

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Paardekooper introduceert slim plastic recyclingsproces Recylution

Het inzamelen van plastic afval voelt voor bedrijven soms als een verplichting en brengt bovendien vaak kosten met zich mee. Paardekooper laat zien dat dit ook anders kan met Recylution, een slim recyclingproces voor plastic.