Blog Paul Harleman: Ik wil gezien worden

Blog Paul Harleman: Ik wil gezien worden

Je ziet mij niet, maar ik was er wel. En dat kun je ook zien. De plek waar je gisteren gewerkt hebt, gesport hebt, een boek uitzocht, onderzocht bent door een arts; al die plekken heb ik voor je schoongemaakt. Dat is fijn, toch?!

Want als ik dat niet zou doen, komt het niet goed. Daar ga jij je niet beter door voelen, je werkt minder productief en misschien raak je wel besmet met een niet zo fijne bacterie of virus. Ik ben een kostenpost zeggen ze, lever geen bijdrage aan de winst. Maar ik kan je wel vertellen dat als ik mijn werk niet goed doe of er gewoon mee stop, het zeer waarschijnlijk veel verlies gaat opleveren. Voor iedereen. Zo is het ook nog eens keer.

Elkaar leren kennen

Ik kan het je ook niet helemaal kwalijk nemen dat je mij niet ziet, want als jij naar huis gaat kom ik pas in beeld. Ik doe mijn werk in een leeg gebouw. Hooguit af en toe een bewaker, die mij vriendelijk begroet. Daarom steek ik de hand in eigen boezem en ga er wat aan doen. Samen met een aantal collega’s schoonmaakprofessionals hebben we iets bedacht om elkaar beter te leren kennen en meer te waarderen. En gelukkig is de baas ook enthousiast want die moet het uiteindelijk betalen.

QR-code

Ik ga mijzelf zichtbaar maken via een QR-code. Die vind je op het kaartje dat ik op je werkplek heb gelegd. Mijn naam staat erop en ook waarom mijn werk voor jou belangrijk is. Scan de QR-code met je mobiele telefoon en je komt op een website waar ik mij voorstel en hoe je met mij kunt communiceren. Ook geef ik je informatie over de professionele manier waarop ik jouw plek schoonmaak. Jij kunt mij vragen stellen en ik kan jou vragen stellen. Of gewoon zeggen wat we er van vinden. Zo leren we elkaar toch een beetje kennen en word ik ook gezien. Dat motiveert mij en geeft mij een gevoel van waardering. En trouwens, als je nog andere ideeën hebt hoor ik het ook graag. Dank je wel.

Paul Harleman, Global Application Manager bij Vileda Professional

Bron: Schoonmaker van het Jaar

Lees meer:

Vakantiekrachten schoonmaak vertellen: "schoonmaak leuk en flexibel"

Vakantiekrachten schoonmaak vertellen: "schoonmaak leuk en flexibel"

Schoonmaken is deze zomer een populair vakantiebaantje onder jongeren. Hoe ervaren zij het om een paar weken aan de slag te gaan in het schoonmaakvak? Dtv nieuws interviewde vakantiekrachten Lieke Kaspers en Maartje van Veen.

Kinderen van schoonmaakcollega's CSU te horen op Qmusic 

Kinderen van schoonmaakcollega's CSU te horen op Qmusic

Al voor de twaalfde keer is CSU trotse sponsor van het populaire radiospel Het Geluid op radiozender Qmusic. Ook dit jaar ontwikkelden ze daarom een nieuwe radiocampagne. Waar vorig jaar nog de schoonmaakcollega's zelf de groetjes deden in de commercials, spelen dit jaar hun kinderen de hoofdrol.

Edgar van Engelen. Foto: Henk Snaterse.

Blog Edgar van Engelen (Qualis Insight): Schoonmaakbeleving is...

Schoonmaakbeleving is persoonlijk. Wat de een schoon vindt is voor een ander vuil. Als een gebouw nieuw en goed onderhouden is, voelt het schoon ten opzicht van een gebouw dat oud is en slijtage vertoont. Maar schoonmaaktechnisch kan het juist andersom zijn. Een positief gevoel voor schoonmaak is afhankelijk van verschillende factoren en wij hebben invloed op deze factoren.

Foto: EW

Schoonmaakteams The Market Hotel en Topaz Revitel winnen EW Service...

Elk jaar reikt EW Facility Services de EW Service Awards uit aan haar best presterende schoonmaakteams. Dit jaar zijn het schoonmaakteam bij The Market Hotel in Groningen en het schoonmaakteam van revalidatiecentrum Topaz Revitel in Leiden de gelukkigen die de prijs mochten ontvangen. Van de ruim 500 teams in Nederland hebben zij in het afgelopen jaar een prestatie geleverd waardoor zij de terechte winnaars van de award zijn.