Effektief Groep: straatvechters met een eigen gezicht

Effektief Groep: straatvechters met een eigen gezicht

Effektief Groep zit in de lift. Dit jaar bestormde het bedrijf uit Groningen de schoonmaak top 10 en als het aan directeur Erwin de Jong ligt, is het plafond nog niet bereikt. Onlangs werd een nieuwe bedrijfsstijl gepresenteerd en werd bekend gemaakt dat Effektief Groep zich opsplitst in drie volwaardige dochterbedrijven: schoonmaakbedrijf Effektief, online uitzendbureau 365werk.nl en cateringbedrijf Tweetal Belevingscatering.

Nieuwe stap in de ontwikkeling van Effektief

De herstructurering betekent een nieuwe stap in de ontwikkeling van de Groningse groeiparel. De afgelopen dertig jaar ontpopte Effektief zich tot een speler met een eigen smoel in schoonmaakland. De ‘straatvechtertjes’ uit het Hoge Noorden veroverden klus voor klus in de rest van Nederland. Inmiddels is de omzet in negen jaar tijd gegroeid van 5,5 miljoen tot 65 miljoen euro. Mede te danken aan een zeer goedlopende uitzendtak en cateringbedrijf. Maar met 40 miljoen aan omzet blijft schoonmaak de dobber waarop het bedrijf drijft. Voorlopig althans, want volgens Effektief Groep-directeur Erwin de Jong gaat het zo hard met 365werk.nl dat het de schoonmaak naar de kroon steekt. Mede daardoor mikt Effektief Groep op een omzet van 100 miljoen in een paar jaar tijd.

Een lange, dynamische weg naar de top tien

Het is voor Effektief een lange, dynamische weg geweest om de top tien te bereiken. Toen directeur Erwin de Jong in 2007 door mededirecteur en oprichter Patrick Reinders werd gevraagd om in het bedrijf te komen, sprong hij dan ook niet direct bij zijn huidige compagnon in de armen. “Ik moest er echt eerst goed over nadenken. Er was heel veel werk aan de winkel. We hadden door een overname een negatief eigen vermogen en de achterdeur stond te ver open. Er waren maar weinig financiële controls binnen het bedrijf. We hebben echt moeilijke tijden gekend.” De Jong en Reinders spraken met elkaar af dat ze het bedrijf flink wilden laten groeien. “Dat is ook wat we beiden leuk vinden. Het is onze intrinsieke motivatie.” Maar eerst moest er orde op zaken worden gesteld “We zijn eerst autonoom hard gegroeid naar een omzet van zo’n 15 miljoen euro. Toen we daarna de financiën op orde hadden gesteld konden we weer enkele overnames doen. We hebben gezegd toen ik het bedrijf in kwam dat de achterdeur dicht moest. En dus werd er ook geïnvesteerd in de kwaliteit van de organisatie.”

Betrouwbaarheid hoog in het vaandel

Betrouwbaarheid kwam hoog in het vaandel bij Effektief, zo vertelt De Jong. “Het belang van het nakomen van afspraken wordt nog weleens onderschat. Bij ons is een afspraak ook echt een afspraak. De hele organisatie is daarvan doordrongen. We werken met de onderkant van de arbeidsmarkt en daar hoort een bepaalde manier van leidinggeven en structuur bieden bij. Zo werken we maar met drie organisatorische lagen. Rayonleiders en District Managers hebben veel verantwoordelijkheid. We steken er veel tijd en geld in om dat op orde te hebben.”

Doe-cultuur veranderde in een vergadercultuur

En er werd geïnvesteerd in een salesafdeling, want dat was toch een vereiste om te groeien? “We hebben het geprobeerd”, zegt De Jong. “Man, er liepen hier allemaal directeuren die bij de grote schoonmaakbedrijven hadden gewerkt. Op een gegeven moment werd er iedere dag vergaderd. Je zag onze doe-cultuur veranderen in een vergadercultuur. Ik liep wel eens voor de zoveelste keer de vergaderkamer in en zag ze weer allemaal zitten. Toen ben ik wel even boos geworden. Vroeg wat ze nu eigenlijk aan het doen waren. Uiteindelijk leverde het ook niets op en zijn we er mee gestopt. Het past niet bij ons dna. Wij zijn een bedrijf dat groot geworden is door mond- tot- mond reclame. Onze medewerkers zijn ook onze salesmensen. Zij maken direct afspraken met de klanten. Dat wekt vertrouwen. We staan in de branche wellicht een beetje bekend als straatvechtertjes, als cowboys, maar dat is wat bij ons past. We doen wat we zeggen en doen dat met veel passie.”

Onderscheiden van de traditionele top tien schoonmaakbedrijven

Het onderscheidt Effektief van de traditionele top tien schoonmaakbedrijven, meent De Jong. “Waar je bij de echt grote jongens ziet dat sales juist perfect op orde is, blijven wij met onze aanpak dicht bij onszelf. En dat is mooi, want het zorgt er voor dat opdrachtgevers wat te kiezen hebben. Bij ons wordt het verschil op de werkvloer gemaakt.”

Veel verwacht van de uitzendtak

Naar de toekomst toe wordt veel verwacht van de uitzendtak. “Dit jaar groeien we met dat onderdeel 80 procent. Ik verwacht dat we volgend jaar op een omzet van 20 miljoen uitkomen.  Ook de schoonmaak blijft in trek. Daar willen we in 2021 60 miljoen euro aan omzet genereren. Nu is dat 40 miljoen.” En zo zet Effektief de stevige autonome groei van zo’n 20 procent per jaar ook de komende jaren door, zo is de verwachting. “De herstructurering moet daarbij helpen. Zo kunnen we de positie van alle drie de onderdelen autonoom verstevigen. De onderdelen krijgen elk een eigen bestuur waardoor ze onafhankelijk van elkaar kunnen opereren. Uiteraard versterken ze elkaar waar dat nodig is, maar zonder dat je afhankelijk van elkaar bent.”

Effektief stuurt organisatorisch op vijftien key controls

Organisatorisch stuurt Effektief alle bedrijfsonderdelen op dezelfde vijftien zogeheten key controls. Voorbeelden zijn onder meer bruto marges en ziekteverzuim. “Dat zijn zaken die we overal goed op orde willen hebben.” De Jong merkt dat iedere groeispurt zijn eigen dynamiek kent. “Iedere keer als je een stap wilt maken, zul je eerst moeten investeren en verdien je dus minder. We begrijpen dat je echt eerst moet investeren om te kunnen groeien.” Zo zet Effektief in op het binnenhalen van talent. “Het toevoegen van sleutelfiguren in de branche is essentieel. Er komen hier veel partijen over de vloer, want we delen graag onze kennis. En dat is mooi, want dan kom je soms ook het ontbrekende puzzelstukje voor je eigen organisatie tegen.”

Nog 2 of 3 bedrijfsonderdelen toevoegen aan Effektief Groep

De Jong verwacht dat er in de toekomst nog meer onafhankelijke bedrijfsonderdelen bij zullen komen. “Ik sluit niet uit dat we nog 2 of 3 bedrijven zullen toevoegen aan Effektief Groep. We zien bijvoorbeeld de vraag naar Integrated Services toenemen. Die taart is in Nederland heel klein. ISS en Gom zijn er al heel ver in, maar voor ons liggen er ook nog voldoende kansen.” Binnen de schoonmaak blijft Effektief actief in drie branches: regulier onderhoud, zorg en de evenementen business, zo laat De Jong weten.

Er wordt flink aan naamsbekendheid gewerkt

Met een nieuwe huisstijl wordt er bovendien de komende tijd flink aan de naamsbekendheid gewerkt. “Toen ik bij Effektief begon, zijn we vooral heel druk geweest met brandjes blussen en de structuur opbouwen. In die tijd hebben we minder aandacht gehad voor onze bedrijfsuitstraling. Ons logo was daardoor bijvoorbeeld wat gedateerd. Daar hebben we nu ook wat aan gedaan met een nieuw logo en een nieuwe naam. Het logo heeft precies de uitstraling die bij ons past: betrouwbaar, degelijk, zakelijk, maar ook duidelijk en helder. Dat is hoe we zijn.”

En zo zet Effektief Groep met een nieuwe structuur en een duidelijk eigen karakter zijn opmars in de schoonmaakbranche voort. “We hebben nog steeds een beetje de uitstraling van straatvechtertjes, maar dat eigenwijze daar ben ik eigenlijk ook wel weer trots op.”

Visie Effektief: "We blijven trots op de sterke band met onze opdrachtgevers"

Visie Effektief: "We blijven trots op de sterke band met onze...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Erwin de Jong, algemeen directeur van Effektief Facility Services, zijn visie.

Groninger Archieven kiest voor Effektief

Groninger Archieven kiest voor Effektief

"We broezen deur!", aldus Effektief Facility Services. Met de Groninger Archieven hebben ze er een leuke opdrachtgever uit de stad bij.

Effektief in zee met VariO Onderwijsgroep

Effektief in zee met VariO Onderwijsgroep

Effektief zegt trots te zijn dat ze deze mooie opdrachtgever mogen toevoegen aan de klantenportefeuille. Per 1 april 2024 zijn zij de nieuwe partner van VariO Onderwijsgroep voor schoonmaakonderhoud en glasbewassing.

Oud-hoofdredacteur Service Management Dick van Zomeren overleden  

Oud-hoofdredacteur Service Management Dick van Zomeren overleden

Oud-hoofdredacteur van Service Management Dick van Zomeren is op 85-jarige leeftijd overleden. Als redactie wensen we Marja van Zomeren, de familie, vrienden en kennissen heel veel sterkte toe.