Esther Moesker (Groninger Museum) over eerste keer aanbesteden schoonmaak

Esther Moesker (Groninger Museum) over eerste keer aanbesteden schoonmaak

Het Groninger Museum werkt sinds oktober samen met Effektief Groep voor de schoonmaak en glasbewassing. Zakelijk directeur van het museum Esther Moesker spreekt met Facto over het aanbestedingstraject dat eraan vooraf ging.

Het was de eerste keer dat het Groninger Museum een aanbesteding aanging voor de schoonmaak. Hiervoor werkten ze 25 jaar met een ander schoonmaakbedrijf. Om verder te professionaliseren besloten ze nu toch de markt op te gaan. Dat deden ze aan de arm van aanbestedingsexpert Masterkey.

Stuurelementen

“We krijgen normaliter 250.000 bezoekers per jaar, die wil je in een schoon en representatief museum ontvangen zonder dat ze geconfronteerd worden met stof, vuile toiletten enzovoort,” aldus Moesker. Daarom staan er in het contract met Effektief expliciete stuurelementen. Deze afspraken gaan onder andere over de schoonmaakkwaliteit, de belevingskwaliteit en de klachtenafhandeling. Zo maakt het museum de professionaliseringsslag die ze wensten te maken.

Neem de tijd

De gehele aanbestedingsprocedure heeft ruim een jaar geduurd. Daar ziet Moesker echter geen enkel probleem in. Ze raadt juist aan de tijd te nemen om alle informatie op te halen die je nodig hebt om een goede keuze te maken. Zo kun je bijvoorbeeld face-to-face contact inbouwen met de partijen die meedingen in de aanbesteding om een goed gevoel te krijgen wie bij je past.

Lees het hele artikel op Facto >>