Een nieuwe nummer 1
Opvallend genoeg hebben we over 2019 een nieuwe nummer één in het omzetoverzicht van schoonmaakbedrijven. CSU is Hago voorbij als grootste schoonmaakbedrijf van Nederland. Een feit dat vooral is bereikt door de schoonmaakactiviteiten van ISS Facility Services over te nemen. Daarmee lijkt de honger van CSU nog niet gestild. Begin dit jaar nam het de niet-specialistische schoonmaak van Dolmans over. Die overname zit nog niet in de cijfers.
Water aan de lippen
Hoe zonnig het leek in 2019 en begin dit jaar, hoe donker het nu is. Alhoewel er ons niet en masse meldingen bereiken van faillissementen, staat het water ondernemers wel aan de lippen. Wie enigszins is ingevoerd in de schoonmaakbranche weet dat de marges krap zijn en de personeelskosten hoog. Als je mensen ‘op de bank’ hebt zitten, dan telt dat snel op tot flinke bedragen.
Helemaal sneu is het voor schoonmaakbedrijven die 2019 begin dit jaar een forse omzetsprong hebben gemaakt. Hun personeelskosten rammelen door, terwijl ze geen aanspraak kunnen maken op de NOW-regeling van de Rijksoverheid. Immers, er is geen sprake van een omzetdaling van 20 procent. Je hebt daar kans dat schoonmaakbedrijven ook medewerkers moeten laten gaan in de komende maanden. Iets dat het Rijk juist met de NOW probeert te voorkomen.
LEES OOK: Noodlijdende schoonmaakbedrijven kunnen zich niet beroepen op NOW
Geen drie maanden meer
Hoe hoog het water aan de lippen staat, lees je in de verschillende interviews met bijvoorbeeld Toine Arts van Nederrijn, Margriet van Dijken van Atir en Sebastiaan van der Vinne van Leviy. Ik hoop dat schoonmaakondernemers blijven drijven om het zo te zeggen en niet door hun personeelskosten kopje onder gaan. “Dit moet geen drie maanden meer duren”, hoorde ik tijdens een van de online sessies van brancheorganisatie OSB en schoonmaakondernemer zeggen.
Met creativiteit een eind komen
De roep om de economie open te gooien wordt daarmee sterker en sterker, ook in de schoonmaak. Vraag is of het lukt, een anderhalve meter-economie in de schoonmaak. Je kunt met creativiteit een heel eind komen. Ik heb plastic schermen voor in de bus, maar ook plastic hulpstukken om de deurklink hygiënisch vast te pakken voorbij zien komen. Vraag is ook of dagschoonmaak blijft. Of wordt de schoonmaker toch vriendelijk verzocht naar de avonduren te gaan? Ik hoop het niet, maar ik vrees het ergste.
Dit marktonderzoek over 2019 is interessant. Maar het marktonderzoek over 2020 wordt zo mogelijk nog interessanter. Want dan weten we wat het coronavirus wat betreft omzet schoonmaakbedrijven heeft aangedaan. Ik hoop dat u lukt om deze crisis het hoofd te bieden. En ik wens u daarbij alle steun en hulp die u daarbij kunt gebruiken.
Ronald Bruins, hoofdredacteur Service Management (ronaldbruins@vakmedianet.nl)