“Dat doen we omdat de achterliggende redenen voor het organiseren van de beurs niet veranderen”, zegt beursmanager Robert Stelling. “De behoefte van exposanten en bezoekers om kennis te delen, elkaar te ontmoeten en innovaties te zien blijft. Helaas steekt de uitbraak van het coronavirus een stokje voor fysieke ontmoetingen. Echter, op deze manier kunnen we toch een rol vervullen voor de wereldwijde schoonmaakbranche.”
RAI Amsterdam besloot de volgende fysieke Interclean beurs te plannen in mei 2022
Heel Europa dicht
Terug naar het begin van de ellende. Wanneer begin dit jaar rook de RAI onraad? Hilke de Vries, marketingmanager van de Interclean: “In januari ontstond er al een gevoel dat het niet de goede kant op ging. Eind februari ging het helemaal mis. En hadden we twee weken om de beurs, die toen nog in mei gepland stond, uit te stellen.”
Stelling: “In januari ging China dicht. Daarmee dachten we dat we de Aziatische gasten, exposanten en bezoekers, niet meer konden ontvangen. Ik ben zelf 18 februari nog naar Italië gereisd om Interclean Amsterdam 2020 te promoten. Twee dagen later ging het eerste dorp in Italië op slot. Daarna volgden begin maart restricties van onze overheid en ging zo’n beetje heel Europa in lockdown.”
Nog middenin de coronacrisis
Veel evenementen werden verplaatst naar het najaar. Zo ook de fysieke Interclean beurs. Naar 3 tot en met 6 november. Stelling: “De algemene indruk was dat het juni/juli wel zo’n beetje over zou zijn. Voor een deel zag je ook wel dat je weer kon reizen binnen Europa en de horeca ging ook weer open. We hadden daarmee goede hoop voor november, ook omdat we met de Interclean het belang van hygiëne nog eens goed op de kaart wilden zetten. We merkten ook,dat daar een sterke vraag naar was vanuit de industrie zelf. Dat optimisme verdween door nieuwe brandhaarden in Zuid-Afrika, Zuid-Amerika, de Verenigde Staten en sinds kort ook weer in Europa. Wereldwijd gezien zitten we nog middenin de coronacrisis.”
>> Lees ook: De geschiedenis van de Interclean: bakermat voor wereldwijde schoonmaak
Landen en steden weer ‘oranje’
75 procent van de bezoekers is Europees. De Vries: “Daarmee konden we, zo dachten we, in november alsnog een beurs met impact organiseren. Maar nu zie je dat in Europa het virus weer de kop opsteekt. Zodanig dat we exposanten en bezoekers niet meer kunnen faciliteren. Landen en steden worden zelfs weer ‘oranje’. Aan de andere kant: ook Europese bezoekers en exposanten geven aan een bezoek niet meer te zien zitten. Ze durven logischerwijs de investering niet. Daarmee houdt het voor een fysieke beurs dit jaar op. Dat besluit namen we medio augustus.”
Dat terwijl RAI een protocol had klaarliggen, afgestemd met de gemeente Amsterdam, om veilig bezoekers te kunnen ontvangen. “Compleet met veiligheidscheck aan de voordeur.”
Fysieke schoonmaakvakbeurs Interclean Amsterdam naar 2022
RAI Amsterdam besloot de volgende fysieke Interclean beurs te plannen in mei 2022. Niet 2021. Waarom? Stelling: “Het is voor 2021 nog steeds de vraag of je dan een beurs kunt organiseren. En we kunnen niet blijven uitstellen. Daarnaast: de kalenders van exposanten en bezoekers zijn zo ingericht dat ze rekening houden met de Interclean om de twee jaar. Op basis daarvan worden zelfs productinnovaties gepland van exposanten. Verder heb je in 2021 ook weer de CMS in Berlijn en Pulire in Italië op de kalender staan.”
Het digitale evenement van november gaat heel erg fraai worden
Klap voor RAI is groot
De klap voor RAI Amsterdam is groot. Veel internationale events, zoals de Interclean, kunnen niet doorgaan. De Vries: “Het is een moeilijke periode voor de RAI. We zijn een hele lange periode op slot gegaan. Het merendeel van het personeel werkt vanuit huis. Er zijn nog wel kleinere, nationale en regionale evenementen.”
Is de RAI niet bang dat het sowieso einde oefening is voor internationale beurzen? Stelling: “Zo ver wil ik niet gaan. We blijven geloven in de kracht van de fysieke ontmoeting. Ook internationaal. Wellicht meer en meer in combinatie met virtuele ontmoetingen. Als er dit najaar of volgend jaar een vaccin ligt, kunnen we die ontmoetingsplaats in 2022 weer bieden. Tenminste, dat hopen we en daar gaan we vanuit.”
Nieuwe digitale communicatiemiddelen
Het afzeggen van de fysieke beurs wil niet zeggen dat er niets gebeurt. Stelling: “Integendeel. We hebben de afgelopen periode gebruikt om nieuwe digitale communicatiemiddelen te omarmen om toch onze rol te pakken. In november wordt het digitaal dan ook een volwaardig evenement, waarbij we de RAI gebruiken als een hele grote studio om de interactie te faciliteren. Daarbij gaan we uit van de drie pijlers: kennis delen, matchmaking en het bekijken en ervaren van productinnovaties. Het wordt een groot programma, waar we meerdere partijen, waaronder Service Management, bij betrekken. Denk aan previews van innovaties, paneldiscussies, het feit dat je afspraken kunt maken via ons platform met een industriematch en een keynote programma met vooraanstaande deskundigen. Kortom, we brengen de wereldwijde schoonmaakindustrie online samen.”
Tijdens de digitale beurs in november wordt ook de overall winnaar van de Amsterdam Innovation Awards bekendgemaakt. Lionsbot, Hermes, ToolSense en Tork (Essity) vielen eerder al in mei in de prijzen als categoriewinnaars. Daaruit volgt dus nog de overall winnaar. Ook wordt dan de Visitor Choice Award uitgereikt, waarvoor de beursbezoekers op hun favoriete innovatie kunnen stemmen.
Een mooie leerschool
Rob den Hertog zwaait af bij de Interclean. Robert Stelling neemt het stokje van hem over. Die laatste: “Het is een gekke vuurdoop als beursmanager, zo zonder fysieke Interclean. Aan de andere kant: ik ben blij dat Rob en ik samen deze vreemde periode aangaan. Het is namelijk een mooie leerschool voor me. Over nieuwe digitale tools, nieuwe verdienmodellen en eigenlijk het neerzetten van een nieuw soort evenement. Dan is het fijn Rob met al zijn ervaring en zijn netwerk naast me te hebben.”
De knop om
Tijd om na te denken over wat hem is overkomen, heeft Stelling nog niet gehad. “Het is telkens inspelen op de nieuwe situatie en communiceren met exposanten, collega’s en andere betrokkenen. We zitten dan al snel in de actiemodus. Wat moet er gebeuren? Als ik binnenkort een week vrij ben, zal ik denk ik nog wel verwonderd om me heen kijken. Wat is me nu toch allemaal gebeurd? Maar daarna gaat de knop weer snel om naar het digitale evenement van november. Dat gaat heel erg fraai worden.”