Interclean Amsterdam Online 2020 van start

De Interclean Amsterdam Online 2020 is vandaag, 3 november 2020, officieel van start gegaan. De digitale deuren van het speciaal ontwikkelde platform openden om 9 uur, met aan tafel Robert Stelling, Rob den Hertog en Frank du Mosch. Het startsein voor vier dagen vol online presentaties, kennisdeling, innovaties en nieuwe connecties. Volg Service Management op LinkedIn:

Interclean Amsterdam Online 2020 officieel geopend

Het is een bijzonder jaar voor iedereen. Zo ook voor de Interclean en RAI Amsterdam. Dat werd ook maar weer eens duidelijk tijdens de officiële opening van de Interclean Amsterdam 2020 vanuit een gloednieuwe studio middenin de RAI. “Dit jaar was een rollercoaster”, vertelt Den Hertog. “Met ups en downs. Ik wil het hele team bedanken en feliciteren, want achter de schermen zijn er misschien wel honderd mensen bezig om te zorgen dat we op deze manier alsnog bij elkaar kunnen komen. Schoonmaak is dankzij COVID-19 meer relevant dan ooit. Daarom is het zo belangrijk dat we via dit platform alsnog samenkomen.”

Kennis, innovatie en connecties

Stelling haakt daarop in: “Waar draait de Interclean normaal gesproken om? Kennisdeling, innovatie en connecties. Dat is dan ook wat we nu willen faciliteren.” Vandaar dat er op het digitale main stage tal van online presentaties worden gegeven waar kennis wordt gedeeld. Daarnaast is er een innovation stage waar exposanten hun innovaties kunnen tonen en demonstreren. En het speciale online platform heeft een matchmaking-functie, waarbij alle bezoekers en exposanten (zo’n 100!) elkaar kunnen vinden en een connectie kunnen maken. Het “Tinder van de schoonmaakbranche”, zoals Stelling het noemt. “Dit platform blijft in ieder geval tot eind december open. Iedereen kan dus blijven netwerken, ook als de Online Interclean voorbij is. We hoeven zogezegd de deuren van de RAI niet achter ons op slot te doen.”

Amsterdam Innovation Award: stem op jouw favoriet

Du Mosch begint over de award die op de tafel in de studio staat. Het is de Amsterdam Innovation Award die aankomende donderdag, 5 november, uitgereikt zal worden. Naast de keuze van de jury, wordt als vanouds ook een Visitor Choice Award uitgereikt. Bezoekers kunnen online stemmen op hun favoriete innovatie. Via de website van de Interclean kun je jouw keuze maken uit de vier innovaties die momenteel nog in de running zijn.

Facility Inspiration Event

Na de officiële opening, was het de beurt aan trendwatcher Richard van Hooijdonk om het digitale main stage te betreden. Tijdens de eerste sessie van het Facility Inspiration Event, een samenwerking tussen Interclean en adviesbureau Atir, nam hij facility managers mee in de toekomst.

De wereld om ons heen verandert in rap tempo en dankzij de coronacrisis is dat nog eens in een extra stroomversnelling geraakt. Zo noemt Van Hooijkdonk het thuiswerken. “Als je iets zestig dagen achter elkaar doet, dan wordt het een gewoonte. Dat geldt dus ook voor het thuiswerken. Waardoor het aannemelijk is dat kantoren in de toekomst grotendeels leeg zullen blijven. Dat heeft een impact op de schoonmaak en op facility management. Daar moeten we over na gaan denken.”

Van science fiction naar de harde realiteit

Maar het gaat veel verder dan dat. De ontwikkeling van technologie, digitalisering en robotisering gaat hard. Internet of Things, Artificial Intelligence; het is here to stay. Van Hooijdonk strooit met voorbeelden. Voor sommigen nog vooral iets uit een science fiction film, maar voor anderen is het al de realiteit.

Zo noemt hij AI washrooms, waarbij alles met elkaar verbonden is. Van de toiletten en de watersystemen tot aan de spiegels die jouw gezondheid kunnen meten. Of een computerchip die de trendwatcher zelf in zijn hand heeft laten implanteren. “Daardoor ben ik ook onderdeel van het Internet of Things. Mijn Bitcoin-portemonnee en medisch dossier zitten in mijn hand. Zodra ik mijn huis benader gaat de voordeur van het slot en mijn Tesla start zodra ik in de buurt kom.” Andere voorbeelden zijn Amazon die met drones binnen 15 minuten bestellingen wil gaan bezorgen, of de grootste haven van de wereld in Shanghai, waar alles geautomatiseerd gebeurt.

Technologie en mensen moeten samenwerken

Je moet als bedrijf op de innovaties inhaken en meegaan in de toekomst. Want anders mis je de boot. “We zien dat saaie, repetitieve werkzaamheden worden overgenomen door robots. Kijk maar naar een warenhuis van Amazon. Daar zijn geen mensen meer te vinden. In de schoonmaak gaat dit ook gebeuren”, zegt Van Hooijdonk. Waarbij alle objecten dus digitaal met elkaar verbonden zijn. “Dat is waar we naartoe moeten. Laat robots maar toiletten schoonmaken, zodat mensen kunnen doen waar zij voor gemaakt zijn: praten, relaties aangaan, humor, empathie, liefde, emoties. Dat kunnen robots niet. Technologie en mensen moeten gaan samenwerken.”

Concurrentie kan uit onverwachte hoeken komen

“De wereld gaat radicaal veranderen, maar daar zijn we nog helemaal niet klaar voor. We moeten gaan nadenken over hoe we de veranderingen kunnen bijbenen. Jouw strategie moet net zo snel veranderen als de markt dat doen. Doe je dat niet, dan besta je straks niet meer. Want jouw concurrenten veranderen wel. Denk maar aan Blockbuster Video, vroeger één van de grootste Amerikaanse verkopers van CD’s en DVD’s. Die geloofde niet in streaming of online downloaden en moest lachen om het idee van Netflix. Maar inmiddels is Netflix één van de grootste bedrijven ter wereld, terwijl Blockbuster niet meer bestaat.” Belangrijk daarbij is om te realiseren dat concurrentie uit alle hoeken kan komen. Een bedrijf dat zelfrijdende auto’s maakt, kan ook zelfrijdende schoonmaakrobots gaan produceren. Zoek dat soort partijen op, ga daar mee in gesprek en kijk hoe je elkaar kunt versterken.

Waarom zijn mensen bang voor verandering?

Eén van de grootste uitdagingen voor bedrijven is het feit dat veel mensen bang zijn voor technologie en voor verandering. Gewoonte staat in de weg voor disruptie. Volgens de trendwatcher zijn er drie redenen waarom mensen verandering het liefst uit de weg gaan: de angst voor het onbekende of onzekere, verwachtingen en goede jaarcijfers. Met dat laatste wordt bedoeld dat bedrijven die het nú, op dit moment goed doen, vaak denken dat er geen reden is om te veranderen. Een grote misvatting. Denk maar aan Kodak: het ene moment een miljoenenbedrijf en een paar jaar later van iedereens radar verdwenen dankzij digitale fotografie. Eenzelfde gedachte speelt volgens Van Hooijdonk in de schoonmaakbranche. “Het gaat nu misschien goed, maar wees gewaarschuwd: je tijd raakt op. De verandering komt eraan en dat kan je de kop kosten als je niet bent voorbereid.”

We moeten het oude loslaten om mee te kunnen gaan voor de toekomst

Bedrijven, ook in de schoonmaak, moeten op zoek naar nieuwe business modellen. Dankzij technologie ontstaan er nieuwe banen, zoals ethical hackers, robotbouwers of experts in algoritmes. “Eén ding waar we het over moeten hebben: onderwijs. Daar is NIKS in veranderd de afgelopen jaren. Hoe kan dat? Jongeren en kinderen moeten worden voorbereid op de banen van de toekomst. We hebben specialisten nodig, geen generalisten.” Daarnaast is er een nieuwe soort leiderschap nodig met een andere mindset. “We moeten het oude loslaten om mee te kunnen gaan voor de toekomst.” Daar zijn een aantal vaardigheden belangrijk bij: passie, nieuwsgierigheid, samenwerking, aanpassingsvermogen en ethiek.

Samenwerking is cruciaal: zet je organisatie open

Vooral die samenwerking is cruciaal. Van Hooijdonk benadrukt dat er vaak al een oplossing bestaat en dat je niet in je eentje telkens weer opnieuw het wiel hoeft uit te vinden. Zoek die samenwerking op met experts, professors, de wetenschap, met startups of met het onderwijs. En nog een tip van de trendwatcher: neem jonge professionals aan. “Reverse mentoring is erg belangrijk. Waarbij een oudere, ervaren manager die het bedrijf door en door kent, samen met een jong iemand met een frisse blik het bedrijf stuurt. Zo leer je van elkaar. Er is een nieuw soort leiderschap nodig, iemand die verandering en innovatie faciliteert en daarop inspireert.” En als laatste is het ook een kwestie van uitproberen, experimenteren en gewoon dóen. “Wees niet bang voor een mislukking maar leer van eventuele fouten. Alleen zo kun je innoveren en met creatieve ideeën komen.”

Samenvattend: als eerste draait het om de mindset. Je moet veranderen en innoveren, want anders heb je geen toekomst. Ten tweede moet je kennis in huis halen en vervolgens moet je gaan experimenteren. En dat hoef je niet alleen te doen. “Houd je blik open én zet je organisatie open. Zodat je kunt zien wat er buiten gebeurt. Haal die informatie en kennis naar binnen en doe er je voordeel mee.”

Hoe bereik je de nieuwe hygiëne standaard?

In de middag van deze eerste Interclean dag praatten Anna Königson-Koopmaans en Carolyn Berland van Tork de kijkers bij over de nieuwe standaard in hygiëne. Hoe bereik je die en hoe hou je die vast? Uit onderzoek van Essity blijkt dat veel, voorheen veilige plekken, nu gezien worden als gezondheidsrisico’s. Denk aan scholen, restaurants en andere publieke ruimten waar mensen samenkomen. Veel mensen hebben een andere kijk gekregen op hygiëne als gevolg van de corona-pandemie. Zo gebruiken we liever papieren doekjes dan luchtdrogers voor het drogen van onze handen.

Het nieuwe hoge bewustzijn rondom hygiëne zorgt ervoor dat de standaard niet meer voldoet, bedrijven moet hun hygiëne verbeteren. Berland legt uit dat het daarbij om 4 vragen gaat die bedrijven zichzelf moeten stellen:

  1. Hoe zorg ik dat medewerkers en gasten veilig blijven?
  2. Hoe zorg ik ervoor dat mijn locatie veilig, schoon en gezond is?
  3. Hoe wil ik dat mijn locatie overkomt op mensen?
  4. Hoe kan ik meer en beter schoonmaken met bestaande middelen?

Handhygiëne stimuleren

Het gaat daarbij vooral om 2 zaken: handhygiëne en het reinigen van oppervlakken. Berland verteld dat de belangrijkste reden dat handen niet gewassen worden is dat het ontbreekt aan de faciliteiten daarvoor. Om handhygiëne te stimuleren is het belangrijk om de faciliteiten makkelijk en handig te maken, zo moeten desinfectie dispensers op de juiste plekken staan. Er zijn ook ‘slimme trucjes’ om handen wassen te stimuleren. Zo blijkt dat handen 23% meer gewassen worden als het papier om de handen te drogen iets uitsteekt uit de dispenser. Daarnaast kan signage ingezet worden om handen wassen te stimuleren.

Om het reinigen van contactoppervlakken te verbeteren is het belangrijk dat duidelijk wordt gemaakt dat dit een gezamenlijke taak is. Niet alleen schoonmakers werken hieraan, ook kantoormedewerkers zelf kunnen hieraan bijdragen. Daarvoor moeten er reinigingsmiddelen beschikbaar zijn.

De nieuwe standaard in schoon kan bereikt worden zonder extra inzet van schoonmakers

Work smarter not harder

De nieuwe standaard in schoon kan bereikt worden zonder extra inzet van schoonmakers. Het is belangrijk om slimmer te werken. Dat kan met behulp van sensoren, bijvoorbeeld in de handdroogdispenser, zodat schoonmakers een melding krijgen als deze aangevuld moet worden. Dit kan een ware efficiëntieslag zijn. Zo vertelde Königson-Koopmans dat 89% van de checks of handdoekdispensers bijgevuld moeten worden onnodig zijn. Sensoren kunnen bijvoorbeeld ook het aantal bezoekers van een toilet meten, waarbij ingesteld kan worden dat er bijvoorbeeld na iedere 50e bezoeker schoon wordt gemaakt.

Ook na corona blijft hygiëne belangrijk

Tijdens de Q&A na afloop van de presentatie gaf Berland nog aan dat het belangrijk is dat schoonmaak gezien wordt als investering, geen kostenpost. Schoonmaak kan namelijk zorgen dat ziekte en daarmee ziekteverzuim afneemt, op die manier is het een investering die een bedrijf echt iets kan opleveren.

Berland hoopt dat de aandacht voor (hand)hygiëne na de coronapandemie een gewoonte is geworden. Want ook na corona blijft hygiëne belangrijk voor de gezondheid.

Ben je geïnteresseerd in hygiëne rondom corona?
Volg dan ook de sessie over coronaproof cleaning >>

Lees meer over de Interclean Amsterdam Online

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Geberit pakt slecht schoolsanitair aan

Afgelopen 19 december was het Wereldtoiletdag. Een mooi haakje voor Geberit om weer eens de staat van sanitaire voorzieningen aan te slingeren, met name op scholen. Die staat is op bijvoorbeeld Belgische scholen erbarmelijk volgens de producent voor sanitaire producten. En dat heeft impact, zowel op het vlak van schoolresultaten, als op het vlak van sociaal en fysiek welzijn.

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan besmettings- en infectiegevaar vergroten"

Hoe moeten we schoonmaken in een pandemie? "Onjuist schoonmaken kan...

Het staat ons nog vers in het geheugen: de coronapandemie. Voor de schoonmaakbranche betekende het ineens meer zichtbaarheid en waardering en dat is niet verrassend. Want goede schoonmaak is essentieel voor een gezonde en veilige woon- en werkomgeving. Dat blijkt nu ook uit grootschalig internationaal onderzoek, uitgevoerd door Erasmus+, waarbij vanuit Nederland SVS Opleidingen is aangesloten. Onlangs kwamen geïnteresseerden bij elkaar om zich te laten bijpraten over veilig en effectief schoonmaken in pandemische situaties.

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Tork verlaagt schoonmaaktijd met 20% door slimme sensoren

Een schone werkomgeving draagt bij aan de tevredenheid van medewerkers. Een frisse en nette werkplek is aangenaam voor iedereen, maar het kan een uitdaging zijn om deze altijd vlekkeloos te houden, vooral met beperkte tijd of middelen. Tork, onderdeel van Essity, biedt duurzame en efficiënte oplossingen om het schoonmaakproces te vereenvoudigen.

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Meer ziekmeldingen, vooral door griepachtige klachten

Het aantal ziekmeldingen is bij het begin van de herfst in september fors gestegen, met name door meer griepachtige klachten. Volgens arbodiensten ArboNed en HumanCapitalCare steeg het aantal ziekmeldingen vorige maand met 67 procent in vergelijking met augustus. Vooral de zorg en het onderwijs zijn uitschieters, aldus de arbodiensten.