Eén van de manieren om gedrag te veranderen, is nudging. Een ‘nudge’ betekent letterlijk een ‘duwtje’. Dit ‘duwtje’ kan mensen stimuleren om andere keuzes te maken en hiermee het gedrag te veranderen. Deze manier van gedragsverandering gaat uit van het idee dat wij bij iedere (automatische) keuze intuïtief beslissen wat voor ons de beste optie is.
Maken we bewuste of onbewuste keuzes?
Nudgen is door middel van snelle, concrete ingrepen in de omgeving medewerkers op een positieve manier onbewust stimuleren tot bepaald gedrag. Denk aan de vlieg in urinoirs, of voetstapjes op de vloer in de richting van een prullenbak.
Boosting gaat om het stimuleren van bewuste, weloverwogen keuzes.
Daar waar nudging vooral gericht is op een verandering in de omgeving om onbewuste keuzes te beïnvloeden, gaat ‘boosting’ om het stimuleren van bewuste, weloverwogen keuzes. Dit door mensen de juiste handvaten, kennis en informatie aan te reiken.
Experiment: handhygiëne in ziekenhuis verbeteren
Maar welke manier werkt nu het beste om het gedrag van medewerkers (blijvend) te veranderen? Drie Nederlandse onderzoekers (Henrico van Roekel, Joanne Reinhard en Stephan Grimmelikhuijsen) namen de proef op de som. In een experiment van vier weken probeerden zij in een ziekenhuis de navolging van het handenwasprotocol te verbeteren.
Het ene deel van de verpleging kreeg een nudge. Zij kregen een poster te zien die inspeelde op de emotie. De poster toonde een plaatje van een paar handen dat werd gewassen, met de tagline ‘In goede handen’. Daarmee wordt het wassen van de handen geassocieerd met goede zorg voor de patiënt.
Het andere deel van de verpleging kreeg een boost. Deze poster benadrukte de risico’s van slechte handhygiëne en gaf vooral veel informatie en getallen. De poster toonde de tagline ‘Voorkom infecties’ en bevatte feiten als ‘1 op de 10 patiënten krijgt een ziekenhuisinfectie’ en: ‘Onderzoek in twee Amerikaanse ziekenhuizen toont aan dat het aantal MRSA-gevallen halveerde nadat ziekenhuismedewerkers hun handhygiëne verbeterden’.
Effect boost langduriger
Wat werkte beter? In eerste instantie was dat nudging. De nudge verhoogde de naleving van het handhygiëneprotocol van 53 tot 89 procent. De boost verhoogde de naleving van 56 naar 77 procent.
De boost-groep leefde het handhygiëneprotocol na een week juist nog beter na.
Maar een week nadat de posters waren weggehaald, gebeurt er iets interessants. De naleving bij de nudge-groep zakte namelijk terug naar 75 procent. Terwijl de boost-groep het protocol juist nóg beter ging naleven, tot uiteindelijk 80 procent.
Conclusie: beide manieren werken
De onderzoekers concluderen dat zowel nudgen als boosten gedrag kan veranderen. Maar of de ene manier altijd beter is dan de andere, is volgens de onderzoekers niet te zeggen naar aanleiding van deze resultaten.
Gedragsinterventies werken namelijk niet universeel, zeggen ze tegen NRC: “Je weet niet of de boost die wij hebben gebruikt bijvoorbeeld ook werkt om vaccineren te stimuleren. Dat moet je dan opnieuw testen.”
Bron: Facto