Interclean Amsterdam 2020: wat kunnen we verwachten?

Interclean Amsterdam 2020: wat kunnen we verwachten?

Het aftellen is inmiddels begonnen. Van 12 tot en met 15 mei 2020 vindt de tweejaarlijkse schoonmaakvakbeurs Interclean weer plaats in RAI Amsterdam. Wat kunnen we deze editie allemaal verwachten? Robert Stelling, exhibition manager Interclean bij RAI Amsterdam, en Hilke de Vries, brand marketing manager Interclean bij RAI Amsterdam, lichten het tipje van de sluier.Volg Service Management op LinkedIn:

Nu de beursvloer (van ruim zeventigduizend vierkante meter verspreid over dertien hallen en met plaats voor zo’n negenhonderd exposanten) grotendeels gevuld is, focust de organisatie van de Interclean zich op het invullen van het contentprogramma. “Daarmee willen we echt actueel zijn en díe onderwerpen aansnijden die op het moment van de beurs daadwerkelijk leven in de branche”, vertelt De Vries.

“We focussen ons hiermee op zaken die met name leven bij leveranciers en fabrikanten in de schoonmaak. Dat zijn immers de exposanten op de beursvloer.” Inmiddels is bekend welke drie thema’s deze editie in de spotlight zullen staan: duurzaamheid, data en robotisering. “Dit zijn dé drie grote thema’s van Interclean Amsterdam 2020. Die komen zowel terug in het contentprogramma, als heel concreet op de beursvloer”, zegt Stelling.

Robotisering: software versus hardware

Het thema robotisering komt heel concreet tot uiting op de beursvloer in de vorm van de Robot Arena, die nu voor de derde keer op rij in het Innovation Lab te vinden is. Stelling ziet een opvallende trend: “Eerder waren het vooral de giganten uit de branche, als Kärcher en Diversey, die schoonmaakrobots ontwikkelden. Maar inmiddels zien we dat ook kleinere partijen een reinigingsrobot in de markt zetten. Daarnaast zien we dat ook steeds meer bedrijven software voor robots ontwikkelen. Die fabriceren dus niet de machine zelf, maar ‘alleen’ het programma waar robots op kunnen draaien. Brain Corp is zo’n organisatie. Je ziet dan ook steeds meer samenwerkingen ontstaan tussen softwarebedrijven en robotfabrikanten: de één maakt de hardware en de ander ontwikkelt de software.”

Datasystemen in bedrijfsvoering en producten

Eén van de manieren waarop het thema data concreet op de beursvloer te zien is, is op het Management and Mobility-paviljoen in het Innovation Lab. Daar tonen zo’n 25 exposanten hun software-oplossingen voor de schoonmaakbranche. De Vries: “Er zijn natuurlijk veel internationale partijen te bespeuren, maar opvallend is dat Nederland op dit gebied sterk gerepresenteerd wordt. We lopen daarin echt voorop.” Van CleanJack, tot FacilityApps en AaRiverside: de Nederlandse tech-bedrijven staan sterk.

Interclean Amsterdam is dé plek met werkelijk alles voor de schoonmaak en het is zó dichtbij: waarom zou je niet komen?!

Maar daar houden data en digitalisering in de schoonmaak niet op. “Heel veel bedrijven integreren datasystemen in hun bedrijfsvoering of producten, of gaan samenwerkingen aan met datapartijen”, stelt Stelling. Denk bijvoorbeeld aan sensoren in dispensers. “Er ontstaan steeds meer samenwerkingen met datapartijen. Inmiddels is er ook een grote wens uitgesproken voor een wereldwijde samenwerking op dit gebied. Zodat de Facility Manager niet meer met tien verschillende apps van allerlei fabrikanten hoeft te werken. Maar dat alles in één app samenkomt. Zodat hij of zij in één overzicht kan zien dat de dispenser is het toilet leeg is en dat de robot in de hal over vijf minuten aan de oplader moet.” Interclean faciliteert dan ook een meeting met machinefabrikanten, dispenserfabrikanten en softwareontwikkelaars die hun handen ineen willen slaan.

Duurzaamheid staat hoog op agenda

Het derde en laatste overkoepelende thema is duurzaamheid, iets wat hoog op de agenda staat bij alle partijen in de schoonmaakbranche. Ook dit thema komt heel concreet terug op de beursvloer. Zo heeft de organisatie een Future Friendly Route uitgestippeld. “We merkten dat de beursbezoekers graag wilden weten welke exposanten, met welke producten, een ecolabel hadden. Daarom hebben we alle exposanten gevraagd of, en zo ja: welk ecolabel zij hebben. Dat moesten de exposanten dan bewijzen door het certificaat op te sturen. Wij hebben aan de hand daarvan een route over de beursvloer uitgestippeld langs alle exposanten met een keurmerk”, vertelt Stelling. De route is in de Interclean app te zien als een groene lijn.


LEES OOK: De belangrijkste milieukeurmerken in de schoonmaak op een rij


Zero Waste Dome: afval als grondstof

Het thema duurzaamheid komt ook tot leven in het Zero Waste Dome, te vinden in het Innovation Lab. “Tijdens de vorige editie werd in de workshop Anatomy of the Waste Bin onderscheid gemaakt tussen grondstoffen en daadwerkelijk restafval. Nu gaan we een stap verder: welke nieuwe producten kunnen we maken van restafval?” In samenwerking met de Zero Waste Foundation en een aantal Nederlandse start-ups worden er laagdrempelige oplossingen aangeboden aan de beursbezoekers die ze eenvoudig zelf mee kunnen nemen in de bedrijfsvoering. De focus ligt op het reduceren van waste en de betrokken start-ups maken dan ook nieuwe, duurzame producten van afval.

Healthcare Cleaning Forum heeft praktische insteek

Naast de drie overkoepelende thema’s is er natuurlijk nog veel meer te zien, te horen, te beleven, te leren en te ervaren op de Interclean. Zo komt ook het Healthcare Cleaning Forum terug. Het Forum heeft als doel een brug te slaan tussen de medische wereld van infectiepreventie en de facility managers van ziekenhuizen, om gezamenlijk de standaard te bepalen. Zodat de twee verschillende disciplines kunnen samenwerken aan een betere wereld. De centrale vraag is dan ook: Waarom is hygiëne zo belangrijk in ziekenhuizen? “De vorige editie van het Healthcare Cleaning Forum was al een groot succes, we kregen veel positieve reacties. We gaan dan ook door op de ingeslagen weg en tillen het Forum dit jaar naar een hoger plan”, vertelt De Vries.


LEES OOK: Healthcare Cleaning Forum: Zorginfecties, een stille epidemie


Naast alle positieve geluiden, kwam ook uit de feedback van de afgelopen editie naar voren dat de bezoekers behoefte hadden aan een meer praktische insteek. “Het was iets te wetenschappelijk. De bezoekers wilden meer leren over wat het concreet voor hun betekent.” Daar is gehoor aan gegeven. “Het Healthcare Cleaning Forum vindt plaats op woensdag. ’s Ochtends is het sterke inhoudelijke programma, waar aanstaande professoren diverse wetenschappelijke lezingen geven. Dat is net als de vorige keer. Nieuw is dat we daarna ’s middags de beursvloer opgaan en met praktische demonstraties laten zien hoe dit zich concreet vertaalt naar de werkvloer”, aldus Stelling.

De praktische demonstraties vinden plaats op het Healthcare Cleaning Lab. Het Lab is gedurende vier dagen geopend, waar in samenwerking met schoonmaakopleider SVS verschillende sessies en demonstraties worden georganiseerd.

Facility Inspiration Event

Ook het Facility Inspiration Event, georganiseerd in samenwerking met Atir, komt in een nieuw jasje weer terug naar de beurs. Waar het Event de vorige keer slechts één dag besloeg, duurt het nu drie dagen. “We hebben de doelgroep opgesplitst in drie categorieën. Want een facility manager in bijvoorbeeld een hotel kent hele andere uitdagingen dan een facility manager in een distributiecentrum”, legt Stelling uit.

De drie categorieën zijn:
1) Leisure, retail and petrol (high-traffic locaties);
2) Corporate and real estate (zakelijke markt);
3) Warehouse and logistics (distributie- en logistieke centra).

Elke doelgroep heeft een eigen middagprogramma met verschillende sprekers over de uitdagingen voor facility management. Uiteraard mét doorvertaling naar schoonmaak. “De bezoekers komen natuurlijk voor schoonmaak, dus daar ligt de focus. Verwacht niet dat de lezingen over zaken als koffiemachines gaan”, aldus De Vries.

De bezoekers komen voor schoonmaak, dus daar ligt de focus. Verwacht niet dat de lezingen over zaken als koffiemachines gaan

Volle middagprogramma’s voor elk segment

Het middagprogramma wordt elke keer geopend met een inspirerende praktijkcase uit de betreffende sector. Dat wordt gevolgd door een lezing van trendwatcher (zoals Richard van Hooijdonk) die vertelt waar het volgens hem heengaat met de branche. Vervolgens kunnen kleine bedrijven op de beursvloer hun oplossingen pitchen aan de bezoekers van het Facility Inspiration Event. Elke middag wordt afgesloten met een lezing over de invloed van het onbewuste op de schoonbeleving gepresenteerd door Josefien ten Have, consumentenpsycholoog bij Consumatics. Bezoekers krijgen in deze sessies zicht op de factoren die onbewust bijdragen aan de perceptie van een schone omgeving en het schoonmaakgedrag van medewerkers.

Verrassend: Clean Connect-tool

Stelling begint enthousiast te vertellen over een nieuwigheidje in de Interclean-app: de Clean Connect-tool. “Ik omschrijf het als een soort zakelijke Tinder, inclusief een koppeling met je LinkedIn-profiel. Je vult jouw zakelijke gegevens en interesses in in het systeem en die matcht je dan met andere bezoekers.” Dan is het de bedoeling dat bezoekers een afspraak maken om elkaar tijdens de beurs te ontmoeten. Een handige manier om je zakelijke netwerk uit te breiden én om zeker te weten dat je ontmoet wie je wil ontmoeten. Want met dertigduizend unieke bezoekers, kan dat nog wel eens lastig zijn… Stelling: “Ik roep iedereen op om de tool te gaan gebruiken! Het is een nieuwe en verrassende manier om mensen te ontmoeten die je anders zou mislopen!” De tool moet je zelf in de Interclean-app activeren.

De Clean Connect-tool is een nieuwe en verrassende manier om mensen op de beurs te ontmoeten die je anders zou mislopen!

Hackathon om schoonmakers te helpen

Nog een Interclean Amsterdam primeur komt in de vorm van een hackathon, georganiseerd in samenwerking met FacilityApps. “Tien uur lang worden young professionals en studenten uitgedaagd om een oplossing te vinden om het leven van de schoonmaker aangenamer te maken. Dat kunnen bijvoorbeeld producten of materialen zijn, maar ook apps. Van alles, zolang het de schoonmaker maar helpt. Als de twaalf uur om zijn, worden de ideeën gepresenteerd aan een jury. De winnaars worden dan in contact gebracht met de juiste partijen, zodat er hopelijk iets moois en concreets uit voort komt”, vertelt Stelling. Ook gaan de winnaars naar huis met het prijzengeld van €2000.

De Hackathon vindt plaats op dinsdag 12 mei op de beursvloer, zodat alle bezoekers kunnen meekijken met de teams.


Lees hier meer over de Interclean Hackathon: Dirk Tuip (FacilityApps): ”De techrevolutie heeft ook impact op de schoonmaak”


Tot ziens op de Interclean?!

Zo zijn er al genoeg interessante nieuwigheden te bespeuren en dit is slechts het puntje van de ijsberg. Want met tientallen symposia, lezingen en demonstraties, meer dan negenhonderd nationale en internationale exposanten en ruim dertigduizend bezoekers is er meer dan genoeg te zien. Mocht je toch nog twijfelen over een bezoek aan de Interclean Amsterdam 2020, dan heeft Robert Stelling nog een afsluitende oproep:

“De Interclean komt letterlijk naar je toe. Het kost weinig moeite om erheen te komen, maar je ziet de héle (schoonmaak)wereld. Het is dé plek met werkelijk alles voor de schoonmaak en het is zó dichtbij. Je kunt alles proberen, voelen, ruiken en zien. Je kunt direct het gesprek aangaan. En er is zoveel nieuws. Kortom: waarom zou je níet komen?!”

Spectro verhuist naar nieuw en duurzaam hoofdkantoor

Spectro verhuist naar nieuw en duurzaam hoofdkantoor

In het tweede kwartaal van 2024 start Schoonmaakbedrijf Spectro met de bouw van het nieuwe hoofdkantoor aan de Drontermeer 14 in Oss. De huidige kantoren bieden te weinig ruimte voor het huidige én toekomstige team. Een nieuw hoofdkantoor is daarom noodzakelijk.

© Asito

Asito zet in op ketensamenwerking bij Universiteit Utrecht

Om de algehele dienstverlening bij Universiteit Utrecht te verbeteren, slaat schoonmaakbedrijf Asito de handen ineen met vijf andere facilitaire partners bij de universiteit. De zogeheten facilitaire alliantie trapte op 5 oktober de samenwerking af. Ketencoördinator Linda Beeke van Asito: "We werken voor de Universiteit Utrecht allemaal aan hetzelfde doel: een tevreden klant. Dus is het niet meer dan logisch dat we samen kijken hoe dat beter kan."

Schoonmaakmachine leasen of huren: is dit iets voor mij?

Schoonmaakmachine leasen of huren: is dit iets voor mij?

De aanschaf van een nieuwe schoonmaakmachine is een flinke investering van al snel tienduizenden euro's. Dat bedrag moet je kunnen én willen missen. Of niet… Want er komen steeds meer alternatieven op de markt, zoals het leasen of huren van een reinigingsmachine. Hoe werkt dit? Service Management vroeg het aan Rutger Kerkdijk, manager Machines & Services bij groothandel Facility Trade Group, en Wim Holleman, salesmanager bij fabrikant Numatic.

Zeepproducent HappySoaps opent nieuwe zeperij

Zeepproducent HappySoaps opent nieuwe zeperij

HappySoaps, voornamelijk bekend van de consumentenmarkt, opent er een nieuwe zeperij bij. Ook de afdeling R&D zal hier gaan huizen, zodat de lijnen tussen ontwikkeling en productie korter worden en de ontwikkeling een boost krijgt.