Lionsbot, Hermes, ToolSense en Tork vallen in prijzen bij Amsterdam Innovation Award

Lionsbot, Hermes, ToolSense en Tork vallen in prijzen bij Amsterdam Innovation Award

Tijdens de Interclean Amsterdam Online op dinsdag 12 mei werden de vier categorie-winnaars voor de Amsterdam Innovation Award bekend gemaakt. Lionsbot, Hermes, ToolSense en Tork (Essity) vielen daarbij in de prijzen. Volg Service Management op LinkedIn:

De overall-winnaar van de Amsterdam Innovation Award 2020 wordt bekend gemaakt tijdens de officiële opening van de Interclean Amsterdam 2020 in november. Ook wordt dan de Visitor Choice Award uitgereikt, waarvoor de beursbezoekers op hun favoriete innovatie stemmen.

Winnaar categorie machines: de Leobot van Lionsbot

Michelle Marshall, juryvoorzittter, maakte bekend dat de Leobot van fabrikant LionsBot als winnaar uit de bus kwam in de categorie machines. De jury heeft Leobot van Lionsbot als winnaar van deze categorie benoemd omdat deze familie van vloerschoonmaak robots, een hele reeks schoonmaaktaken uit kan voeren. Deze sociale robot is in staat een band op te bouwen met de schoonmaker door een constante interactie met haar omgeving. Hierdoor kan de Leobot de taken van de schoonmaker uitvoeren en de schoonmaker het gevoel geven dat zijn werk ertoe doet. De robot geeft schoonmaak een gezicht en maakt de schoonmaak taak zichtbaar op een leuke en positieve manier.

Over de Leobot:

De fabrikant LionsBot uit Singapore presenteerde meerdere robots voor schrobben en zuigen, vegen, en voor het vervoeren van afvalemmers. De schoonmaakrobot wordt al gebruikt in een winkelcentrum, waar veel kinderen er contact mee zoeken. “De robot kan zingen, rappen en bijvoorbeeld een mop vertellen”, stelt de fabrikant. In tegenstelling tot andere schrobzuigmachines, heeft de Leobot daadwerkelijk een gezicht. Een combinatie van hospitality en schoonmaak dus. De robot is aan te sturen via een app en er kunnen ook meerdere in een zwerm in een gebouw worden uitgezet. Via internet krijgen gebruikers inzicht in waar de robot is geweest en wat deze gedaan heeft.

Winnaar categorie middelen, materialen en sanitair: VacuTronic van Hermes

De VacuTronic van Hermes is de winnaar in de categorie middelen, materialen en sanitair, maakte jurylid Pierre Leschamps bekend. De jury was onder de indruk van de eenvoud van dit product, en tegelijkertijd het potentiele effect op de taken van de gebruiker. Een betaalbaar, eenvoudig te gebruiken system met veel verschillende toepassingen Hermes’s afvalwater opvang systeem is bruikbaar voor alle toepassingen van gevelreiniging. Het is een praktische oplossing voor een bekend probleem; het beschermd het milieu door te voorkomen dat vervuild water de grond in loopt.

Over de Vacutronic:

Hermes is een Duits schoonmaakbedrijf dat aan gevelreiniging doet en er een eigen ontwikkelafdeling op nahoudt. Zij demonstreerden aan de jury hoe hun Vacutronic werkt. In essentie is het een opvangbak die via een zuigtechniek vacuüm tegen een façade aan is te plakken. In deze bak is verontreinigd water op te vangen. Dat opvangen eisen steeds meer gemeenten in Nederland. Via een slang wordt het water afgevoerd naar een tank die het bedrijf in zijn bestelwagen had geplaatst. Dit is volgens Hermes bijvoorbeeld geschikt voor graffitiverwijdering waar ook de weggespoten verf kan worden opgevangen.

Winnaar categorie E-cleaning: ToolSense

Jurylid Rob Geissler maakte bekend dat ToolSense de nummer één is in de categorie E-cleaning. De combinatie van een praktische en betaalbare oplossing voor het digitaliseren van schoonmaak machines van doorslaggevend belang voor de jury. Het kan gebruikt worden met schoonmaak machine van alle merken en werkt met producten van elke fabrikant. Het systeem is makkelijk toe te passen op grote en kleine machines en verzameld een ruime variëteit aan slimme data. Het is toepasbaar op alle schoonmaak processen, klein of groot.

Over ToolSense:

Hoe koppel je bestaande schoonmaakmachines aan het internet? Die uitdaging probeert Toolsense op te lossen met een module die aan bestaande machines kan worden gekoppeld. In minder dan vijf minuten is volgens het Duitse bedrijf het systeem operationeel en kan het de locatie, het aantal draaiuren en gegevens over de borsteldruk en de zuigkracht naar het internet sturen. Via dashboards kunnen gebruikers vervolgens die gegevens inzien. Toolsense kost volgens de fabrikant een tiende van de kosten die de oplossingen die de machinefabrikanten bieden om schoonmaakmachines aan internet te koppelen. Toolsense werkt met allerlei soorten machines. Van Cleanfix, Numatic en Tennant tot aan de iMop. Het systeem werkt met een simkaart en kan in de hele Europese Unie gegevens doorsturen. Bijvoorbeeld over dat een machine onderhoud nodig heeft. Je kunt als schoonmaakbedrijf ook benchmarken. Hoe doe ik het bij het gebruik van schoonmaakmachines ten opzichte van anderen?

Winnaar categorie gerelateerde producten en diensten: Tork’s VR-training

En als laatste maakte Ronald Bruins bekend dat de VR-training voor handhygiëne van Tork, Essity er vandoor gaat met de titel beste gerelateerd product of dienst. De jury was zeer onder de indruk van deze gebruikersvriendelijke methode om de handhygiene normen in zorg- en ziekhuizen te oefenen. De laagdrempelige manier van de training om de handhygiene normen te waarborgen kan met recht een innovatie genoemd worden. De VR aanpak is essentieel om gedragsverandering te stimuleren op een leuke en boeiende manier. Het is de perfecte oplossing voor de wereldwijde uitdaging om mensen te informeren over het belang van handhygiëne.

Over Virtual reality clean hands training:

In hoeverre kan virtual reality gebruikt worden om bijvoorbeeld medewerkers in de zorg te trainen op het gebied van handhygiëne? Daar waar dat soort trainingen vaak saai worden gevonden. Die vraag lijkt met de uitbraak van het coronavirus actueler dan ooit. Tork verzon een training in de vorm van een gratis te downloaden app. Die training is vormgegeven aan de hand van de vijf momenten die de Wereldgezondheidsorganisatie als essentieel bestempelt bij het wassen van de handen. De app kan via de Apple Appstore of Google Playstore worden gedownload. Wie zijn smartphone vervolgens in een virtual reality-bril hangt (en die zijn er al vanaf 3 euro), kan het spel spelen. Zorgmedewerkers krijgen feedback als ze het niet goed doen. En er zijn, net als in het dagelijkse leven in een ziekenhuis, allerlei elementen om de speler van de wijs te brengen.

Duurzaamheid, efficiency en productiviteit belangrijke pijlers

Duurzaamheid was een belangrijk onderdeel voor de jury dit jaar, alle geselecteerde producten en oplossingen hebben een aspect die bijdraagt aan een circulair proces of een vermindering van verspilling. Ook is er extra gelet op efficiency en productiviteit, de winnende producten en oplossingen zijn gemaakt om de schoonmaakkwaliteit te verbeteren of het schoonmaakproces te versnellen.

Michelle Marshall, voorzitster van de jury: “Ook dit jaar heeft de jury een boeiende en soms ook uitdagende taak. Er was een grote verscheidenheid aan producten vanuit alle sectoren, te beoordelen en te vergelijken, dit maakt het selecteren van de winnaars bijzonder lastig. We zien nog steeds dat de grootste ontwikkeling in onze industrie digitalisering, robotica en duurzaamheid zijn. De meerderheid van de producten die gekozen zijn als finalisten hebben een of meerdere aspecten die vallen binnen deze trends.”

Werk van schoonmakers makkelijker maken

“Het is goed om te zien dat de meeste van de producten zijn ontwikkeld om het werk van de eindgebruikers makkelijker te maken. Mensen staan centraal in het schoonmaakproces en het was bemoedigend om te zien dat er bij de ontwikkeling van de producten duidelijk nagedacht is over de behoefte van de gebruiker. Zo waren er meerdere producten die zijn ontwikkeld om de werkzaamheden van de schoonmaker, gebruiksvriendelijker, eenvoudiger en ergonomisch makkelijker te maken, waardoor de uiteindelijke taak slimmer uitgevoerd kan worden.”

Belangrijke rol voor schoonmaak en hygiëne in coronapandemie

“Op dit moment kunnen we niet om de COVID-19 pandemie heen, en heeft de sector hierin een belangrijke taak. Deze onvoorziene gebeurtenis heeft schoonmaak en hygiëne in een ander daglicht gezet, ineens is er volop aandacht voor het belang van goede schoonmaak en de manier waarop het uitgevoerd moet worden. In het verdere verloop van hoe de wereld met deze pandemie moet omgaan zal de schoonmaak en hygiëne sector zonder twijfel een belangrijke rol spelen in het delen van kennis, ontwikkelen van strategieën en praktische aanpak van hoe een omgeving hygiënisch en veilig kan worden onderhouden. Misschien is de tijd gekomen dat de schoonmaakindustrie eindelijk de waardering zal krijgen die het verdient”, sluit Marshall af.