Voordat de twee het bewijs leveren, geven zij eerst een uitleg over de oorsprong van het reinigingsmiddel. Vlems: “Samen met medeondernemer Nol de Greef ben ik ooit in Amerika terechtgekomen. We deden zaken met een Israëlische partij die waterloze urinoirs aanbood en die wij in Nederland op de markt brachten. Die Israëlische partij was op zoek naar een schoonmaakmiddel voor die urinoirs, want daar mag je geen agressieve middelen ingooien. Ze vonden het gezochte middel bij Naturama in Las Vegas in de Verenigde Staten. Ze bleven dat middel bij ons onder de aandacht brengen. Eerst was ik kritisch. De filmpjes leken wel wat op Tel Sell. Maar op een gegeven moment dachten we: laten we er ons toch maar eens in verdiepen.”
>> Lees ook: “Als het groen kan, waarom zou je het dan anders doen?”
Schoonmaakmiddel goed voor mens en milieu
Een bezoek aan de oprichters in Las Vegas volgde. “Dat zijn oude knakkers, de zeventig gepasseerd. In hun jonge jaren zijn zij bezig geweest met vliegtuigonderhoud en werkzaam geweest in de auto-industrie. Daar kwamen ze in contact met agressieve schoonmaakmiddelen die hun gezondheid hebben aangetast. Daarom hebben ze samen besloten een schoonmaakmiddel te maken dat wel goed voor de mens en het milieu is.”
Daar is een onderneming uit voortgekomen dat zijn middelen heeft geregistreerd bij de Environmental Protecting Agency, de Amerikaanse overheidsinstantie die de gezondheid en het milieu moet beschermen. Romeling: “Het merendeel van onze producten voldoet aan hun Safer Choice-standaard. Alle ingrediënten van producten worden daarvoor getest om te kijken of ze veilig zijn of niet. We werken aan Europese ecolabels, maar dergelijke certificeringstrajecten hebben tijd nodig.”
Het duurt even voordat schoonmaakbedrijven en groothandels overtuigd zijn van het middel
Recept telkens aangepast
In de loop van de tijd is het recept telkens aangepast, zegt Vlems. “Ook omdat de eisen steeds strenger worden. Op een gegeven zagen we dat dit niet meer een product was om te negeren. Niet één van de duizenden schoonmaakmiddelen die er op de markt zijn.”
De ondernemers besloten eerst maar eens een container met schoonmaakmiddelen te laten bezorgen. “Je krijgt dat dan in concentraten aangeleverd en die moet je dan bottelen in kleine hoeveelheden. Ook om in het begin weg te geven. Want het duurt even voordat schoonmaakbedrijven en groothandels overtuigd zijn van het middel. Dat willen ze eerst geprobeerd hebben.”
Reinigingsmiddel kan olie afbreken in zee
De toepassingen van Naturama zijn industrieel begonnen, constateert Romeling. “Ze ontwikkelden een product dat helpt om olie af te breken als het wordt gelekt in zee.” Vlems aansluitend: “Daar is ook het schoonmaakmiddel dat wij in de markt zetten uit voortgekomen. Het afbreken van koofstolketens is een van de belangrijkste elementen. Daar vallen niet alleen oliën en vetten onder, maar ook zetmeel en eiwitten. Eigenlijk is olie een natuurlijk product. Het heeft alleen niet zo handige eigenschappen voor levende wezens. Op het moment dat het ergens ligt, ruimt de natuur het ook zelf op, alleen duurt dat jaren. Onder invloed van ultraviolette stralen en oxidatie vallen ketens uit elkaar. In zee wil je dat afbreekproces zo kort mogelijk laten duren, zodat dieren niet stikken.”
>> Leestip: De belangrijkste milieukeurmerken in de schoonmaak op een rij
Echte toegevoegde waarde
Van de container op de kade naar een product dat de markt op mag, is een lange weg. “Het duurt pakweg anderhalf jaar”, stelt Romeling. “Dat gaat over registraties in het kader van REACH, een Europese verordening over de productie van handel in chemische stoffen. Maar ook over bottelen waar we in Siderius een partner in hebben gevonden.” Romeling kwam via via aan boord bij Naturama. “Via een kennis van mij leerde ik beide ondernemers kennen. Ik wil wel zaken verkopen die ik kan bewijzen. Die echte toegevoegde waarde hebben. Dat is dit.”
Ingrediënten van reinigingsmiddel blijven geheim
De ingrediënten van het schoonmaakmiddel blijven geheim, zegt Vlems. “Dat houden de heren in Amerika onder de pet. Alhoewel we wel een deel van de ingrediënten weten omdat we deze op het etiket moeten vermelden. Maar hoe ze worden gemaakt, weten we dan weer niet. We weten bijvoorbeeld dat er een ingrediënt in zit dat moeilijk oplosbaar is in water en om dat dan toch te doen, moet je een bepaald procedé volgen. Maar het is logisch dat ze hun recept niet vrijgeven. Net zoals Coca-Cola dat ook niet doet.” Romeling: “De Amerikanen hebben wel een afspraak gemaakt met een chemiereus die wereldwijd fabrieken heeft. Daar kopen wij negen basisconcentraten bij in. Daarvan maken we het eindproduct zelf in onze fabriek in Zeewolde.”
Krachtige hygiënische reiniger
Via Coen van der Wouden, projectleider kwaliteit & support, kwam Naturama bij Beercoo terecht. Romeling: “Zij hadden eerder de vraag naar een desinfectiemiddel, in eerste instantie voor de handen. ‘Je moet niet willen werken met alcohol’, gaven wij mee. Slecht voor de huid, slecht voor de omgeving en het kan materialen aantasten. Wij hebben een krachtige hygiënische reiniger op de markt gebracht die we niet verkopen als desinfectant. Om die titel te mogen voeren moet je een lang traject bij het College voor de toelating van gewasbeschermingsmiddelen en biociden door. De ingrediënten die wij toepassen, staan ook niet op de lijst van het Ctgb. Het zou een hele lange strijd zijn om deze erkend te krijgen. Vandaar dat wij ons schoonmaakmiddel een hele sterke en krachtige hygiënische reiniger noemen.”
>> Lees ook: Alcohol: genotmiddel of gevaarlijke stof?
Afbreken van koolstofketens doodt bacteriën en virussen
Feit is volgens Vlems wel dat het koolstofketens afbreekt. “Daardoor gaan in praktijk bacteriën en virussen dood. Hun celwand gaat kapot”. Romeling: “Ons middel is onschadelijk voor de gezondheid, maakt goed en hygiënisch schoon. Je wilt niet dat je schoonmaakmedewerkers chemie inademen en kloven en blaren krijgen op hun vingers. In principe heb je geen persoonlijke beschermingsmiddelen nodig bij het verwerken van ons product, maar is het altijd veiliger om het wel te doen. Omdat je niet wilt worden blootgesteld aan het vuil dat je weghaalt. Bij ons op de flessen heb je geen gevarensymbolen omdat we die niet hoeven te gebruiken.”
Resultaat: extreem schoon
Beerco heeft Naturama in gebruik bij meerdere hotels. Romeling: “Ze hebben als test met ons hygiënisch schoonmaakmiddel de touchpoints gedaan, waarna wij met een ATP-meter metingen hebben verricht. Denk aan zaken als wastafels, lichtknoppen, douchewanden en toiletbrillen. Uit metingen bleek dat er 0 tot 1 relative light units werden gemeten.”
Naturama en Beerco verzorgen ook een demonstratie ter plaatse, met gebruik van een ATP-meter. Een wastafel, een douchewand en een lichtschakelaar worden bemonsterd. Waarna de swabs in de ATP-meter verdwijnen. Die geeft een resultaat aan. In dit geval één relative light unit (RLU). “Helemaal nul kun je nooit bereiken, maar dit is extreem schoon”, aldus Romeling. Ter vergelijking: Het VU Medisch Centrum gebruikt een waarde van onder de vijftig voor sterilisatie.
Je wilt niet dat je schoonmaakmedewerkers chemie inademen en kloven en blaren krijgen op hun vingers
Meer bewust van hygiëne
Ruben van Itallie, regiomanager hotels bij schoonmaakbedrijf Beerco: “Het belang van dat een hotelkamer schoon is, is met de uitbraak van het coronavirus alleen maar toegenomen. Je bent als gast je meer bewust van de hygiëne in een hotel. Dit product heeft voor ons aangetoond dat het hygiënisch schoonmaakt. Dat zijn twee vliegen in één klap. Daarnaast kunnen wij er veilig mee werken en we kunnen de gast van de hotelkamer hiermee het vertrouwen geven dat de hygiëne in orde is. Zo kun je een risicoloos verblijf garanderen.”
Burak Taskapan, housekeeping manager bij het B-aparthotel Kennedy, reageert: “Voor mij is het ook belangrijk dat een schoonmaakmiddel goed ruikt. Ik weet dat dat niet wil zeggen dat het goed schoonmaakt, maar geur is ook belangrijk voor gasten van een hotel. Naturama heeft een neutrale, frisse geur.”
Romeling: “Die geur bereiken we zonder parfum omdat dat allergieën kan opwekken. En vaak verhullen parfums slechts een andere geur.”
Lees ook:
- Schoonmaak werkt met gevaarlijke stoffen: “Je kunt er niet genoeg voor waarschuwen”
- Onduidelijkheid en complexiteit bemoeilijken mvo
- Limonade als desinfectiemiddel: een kwestie van aanmaken en doseren
- Waar kopen schoonmaakbedrijven het liefst reinigingsmiddelen?
- Producenten van desinfectiemiddelen ten tijden van corona: de helden versus de boeven