John van Hoof (CSU): "We hebben omzetval kunnen beperken"

John van Hoof (CSU): "We hebben omzetval kunnen beperken"

Met het marktonderzoek en bijbehorend omzetoverzicht krijgen we een mooi beeld van hoe de schoonmaakbranche ervoor staat. Maar omzet zegt niet alles. Daarom legden wij elf schoonmaakondernemers zes vragen voor. Over hoe zij terugkijken op het afgelopen jaar, hun visie op de branche, kansen en uitdagingen, en - voor zover mogelijk - over de toekomst. Dit keer John van Hoof, voorzitter van de Raad van Bestuur van schoonmaakbedrijf CSU.Volg Service Management op LinkedIn:

1. Hoe kijken jullie terug op 2019?

“We kijken zeer tevreden terug op 2019. We zijn trots op onze fraaie autonome omzetgroei. Ook was er het effect van de overname in november 2018 van de schoonmaakactiviteiten voor 70 grote opdrachtgevers van ISS Facility Services. Die uitbreiding versterkte ook de positie van CSU in groeisegmenten als zorg en food. Ons groeiende marktaandeel is een beloning voor onze mensen en onze strategie.”

Bedrijf relevant houden

“Van eenmanszaak inmiddels uitgegroeid tot een onderneming met bijna 16.000 medewerkers. Vernieuwen en ondernemerschap, het zijn eigenschappen die als een rode draad door ons bestaan lopen. Dat we ons bedrijf al ruim een halve eeuw relevant houden voor klanten en markt kan maar op één manier: door te innoveren. Door continu de dienstverlening tegen het licht te houden en ons af te vragen hoe het beter, efficiënter of duurzamer kan. We willen een deskundige, betrouwbare en innovatieve partij zijn die zich onderscheidt als mensenbedrijf met goed werkgeverschap, een excellente operatie en door klantgericht te ondernemen. Om zo voor organisaties en hun medewerkers te zorgen voor gastvrije, gezonde en gelukkige werkomgevingen.”

Kennis van buiten naar binnen halen

“Dit leidde ook afgelopen jaar tot mooie, grote en kleinere successen. Belangrijk vind ik dat we CSU relevant houden door met onze innovaties en oplossingen aan te sluiten bij de ambities en doelstelling van facilitair Nederland. Dat doen we door samenwerking en kennis van buiten naar binnen te halen. Alle lagen binnen en buiten de onderneming betrekken we met een open blik. Dat vraagt kwetsbaarheid en tegelijk ook lef. Wij geloven erin dat we juist hierdoor niet met beloften maar met praktische oplossingen komen. De diverse erkenningen die we daarvoor ontvangen zijn een geweldige waardering voor onze visie en vooral de mensen die op deze manier het verschil durven en willen maken.”


Lees ook: Marktonderzoek schoonmaakbranche: Uitstekend 2019, maar corona zorgt voor onvoorspelbaar 2020


2. Wat is jullie verwachting voor 2020 en verder?

“We hadden voor 2020 verwacht de groeilijn aan te kunnen houden. Echter, de recente ontwikkelingen als gevolg van het coronavirus treffen de gehele Nederlandse economie en enkele sectoren in het bijzonder. Dit heeft ook ons niet ongemoeid gelaten. Door de lockdown hebben de sectoren leisure, hotels, transport en evenementen een grote klap gehad. Dat zijn sectoren waar ook wij sterk in vertegenwoordigd zijn. Doordat we echter ook goed vertegenwoordigd zijn in sectoren die juiste extra vraag hadden en hebben, zoals de sector zorg, hebben we onze omzetval kunnen beperken. Onze activiteiten op het gebied van nieuwe ondersteunende hulpmiddelen en diensten in deze coronacrisis, hebben hier aan bijgedragen. Denk aan de hygiënehaak, heropstartplannen per branche en bijvoorbeeld BeSafe om werkplekken op veilige 1,5 meter afstand te kunnen reserveren.”

Span of control van teams kleiner

“Klantgerichtheid blijft een belangrijke pijler voor succes. Door continu je dienstverlening tegen het licht te houden en je af te vragen hoe het beter, efficiënter of duurzamer kan. Om dat te kunnen garanderen, hebben we de span of control van onze teams kleiner gemaakt, waarmee we borgen dat er lokaal nog meer aandacht is voor mensen en opdrachtgevers.”

Schoonmaakvak slimmer, lichter en leuker maken

“We zoeken continu naar manieren om het schoonmaak vak slimmer, lichter en leuker te maken, met een balans tussen high tech en high touch.We zetten zowel denkkracht binnen de organisatie als buiten de organisatie in. En we investeren in samenwerkingen met Hogescholen en Universiteiten om studenten te betrekken bij nieuwe oplossingen. De samenwerkingen op brancheniveau dragen bij aan de dienstverlening van de toekomst. Zo zijn we founding partner van platform Next Level Facility Management en hebben intensieve samenwerkingen zoals met bouwbedrijf Heijmans met BeSense in het verslimmen van gebouwen en de daaruit voortvloeiende aangepaste dienstverlening. Dit doen we om onze klanten te verrassen en óók om medewerkers beter te ondersteunen en werken lichter en leuker te maken.”


Lees ook: Vlemmix en Van der Sluijs (ICS Groep): ‘Lonen stijgen harder dan tarieven


3. Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?

“Bepalende pijlers daarbij zijn ook in 2020 aanvullende investeringen op al eerder geïdentificeerde thema’s zoals duurzaamheid, hospitality en facilitaire samenwerking. Thema’s die voor facilitair verantwoordelijken relevant zijn, zo bleek ook uit ons Benchmarkonderzoek Facilitaire Innovatie 2020.”

Continu in beweging

“Hoewel we met ons 51 jaar bestaan een mooie staat van dienst hebben, is de facilitaire wereld tegelijkertijd continu in beweging. Innoveren is voor ons van strategisch belang om onze positie als koploper in de branche vast te houden. Ook tijdens de coronacrisis zijn we dit blijven doen. We zien tegelijkertijd nieuwe kansen als gevolg van deze crisis. Dit voedt onze toekomstige innovatie-agenda. Zowel op technologisch gebied als op duurzaamheid. De wereldwijde ontwikkelingen volgen we daarbij voortdurend, want één ding staat vast: de disruptieve veranderingen raken onze branche, ons bedrijf, onze medewerkers en onze klanten.”

4. Welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“We zoeken continu naar manieren om het schoonmaakvak voor de mensen in de uitvoering leuker en lichter te maken. En daarbij zijn we altijd op naar nieuwe vormen van dienstverlening die bijdragen aan de beleving van zowel de medewerkers als gasten van onze opdrachtgevers. Om organisaties wend- en weerbaar te houden is flexibiliteit en ketensamenwerking van belang. Door van data bruikbare informatie te maken, zoals met BeSense en onze schoonmaakapp Beclean, dragen we daar aan bij. Ook zien we een steeds groter wordende interesse in de FM Coalitie, ons samenwerkingsmodel. Na corona verwachten we dat structureel anders gewerkt gaat worden, onder meer vanuit huis, en zien we dat het belang van hygiëne is toegenomen. Deze nieuwe werkelijkheid voedt onze ontwikkelkalender, maar hierover kunnen we momenteel nog niets zeggen.”


Lees ook: Ondernemen tijdens de coronacrisis: vier schoonmaak-mkb’ers aan het woord


5. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het terrein van duurzaamheid?

“Begin 2020 presenteerden we de resultaten van ons tweede benchmarkonderzoek. Volgens 170 toonaangevende organisaties staat duurzaamheid met stip op één op de agenda van facilitair Nederland en ook hoog op de agenda van de directies van de bedrijven. We gaan met relaties het gesprek aan om bedrijven te helpen met hun ambities. Een schone, gastvrije omgeving waar klimaatbeheersing en energie neutrale oplossingen een plek hebben, draagt bij aan de HR-strategie van klanten. Samen met klanten en leveranciers bekijken we hoe we elkaars duurzaamheidsdoelstellingen kunnen versterken en schoonmaak duurzamer maken.”

Ook de schoonmaaksector ontwikkelt zich tot ICT-intensieve bedrijfstak

Geselecteerde duurzame doelen

“We richten ons binnen CSU op geselecteerde Sustainable Development Goals (SDG’s). Door te focussen op de SDG’s 3 over goede gezondheid en welzijn, 4  over kwaliteitsonderwijs, 8 over waardig werk en economische groei en 13 over klimaatactie willen we betekenisvol zijn voor stakeholders. De gekozen SDG’s zitten allen op het raakvlak van mensen en het nemen van een verantwoordelijke rol op de arbeidsmarkt en het klimaat. Uit benchmarks blijkt de eigen CO2-uitstoot relatief al heel beperkt. Gekoppeld aan de behaalde certificering op niveau 3 van de CO2-prestatieladder zoeken we in dialoog met stakeholders naar mogelijkheden de emissie terug te dringen.”

Opleiden en behouden medewerkers

“We investeren in het werven, opleiden en behouden van mensen. Maatregelen voor de inzetbaarheid dragen bij aan de continuïteit en daarmee de kwaliteit van onze dienstverlening. Door persoonlijke ontwikkeling van competenties en het verhogen en benutten van kwaliteiten zijn ze gemotiveerd en voelen en nemen ze eigen verantwoordelijkheid. Ook passen al zeer veel social return toe in de branche en binnen ons bedrijf. We zijn gecertificeerd op trede drie van de Prestatieladder Sociaal Ondernemen. In mei 2019 ondertekenden we ook het Charter Diversiteit. Dat verbindt zich aan een groeiend netwerk van bedrijven die zich inzetten voor diversiteit en inclusie op de werkvloer.”


Lees ook: Jan Kes (Succes Schoonmaak): “Corona wijzigt ons schoonmaakaanbod”


6. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“Ook onze sector ontwikkelt zich tot ICT-intensieve bedrijfstak waarin digitalisering, data-analyses en  toepassingen op het gebied van internet of things bepalender worden. Van ons wordt verwacht dat we daarin meebewegen, zelf aansluiting houden of voorop lopen met procesoptimalisatie. Via data-analyse en de integratie van innovaties en techniek in de eigen dienstverlening. Dus doen we dat. Met een omvangrijke organisatie beschikken we automatisch over een grote hoeveelheid data. Deze data, bijvoorbeeld op het gebied van personeel, klant en operatie, leggen we steeds vaker vast in (data)systemen. Door data te combineren en koppelingen te leggen tussen deze systemen zetten we data in als stuurinformatie. Dit stelt ons in staat om gefundeerde en objectieve beslissingen te nemen. BeSense en de BeClean-app zijn er mooie voorbeelden van.”

Digitalisering is de norm

“Investeringen in de ICT-afdeling en -tools zijn belangrijke voorwaarden voor succes. Digitalisering is de norm. Een digitale transformatie betreft een fundamentele verandering en slaagt alleen wanneer de menselijke factor voldoende aandacht krijgt. Dit houdt in dat we processen uniformeren en optimaliseren, transparant intern en extern communiceren en medewerkers aansturen en opleiden in de nieuwe werkwijze. Een belangrijke basis voor onze wens om toekomstbestendig te groeien met een positieve impact op maatschappij, mens en middelen.”

Benieuwd naar de visies van de andere tien schoonmaakondernemers? We hebben ze voor je samengevat in één overkoepelend artikel: Visie schoonmaakbranche: van ‘alleen’ schoon naar een totaalbeleving op maat.