Ondernemers van tankstations, snackbars, festivals, supermarkten en fastfoodrestaurants zijn al maanden aan het kijken welke mogelijkheden er zijn om deze wet toe te passen. De meest gemakkelijke oplossing is nog het heffen van een toeslag bij producten die in plastic verpakkingen worden verkocht. Maar zo simpel is dat in de praktijk niet. Zo laat formulemanager van Snackpoint Roger Gielen bijvoorbeeld weten in het Financieel Dagblad. Ten eerste kost het veel tijd om voor elke soort verpakking een verschillende bijdrage te gaan rekenen. Tijd die er vaak niet is. Ten tweede is Gielen bang dat veel klanten ook niet begrijpen waar deze extra toeslag voor is.
Veel vragen
Hoe hoog de toeslag moet worden, dat is niet vastgelegd in de wet. Het ministerie geeft wel richtlijnen – bijvoorbeeld 25 cent voor een beker en 50 cent voor een bakje -, maar een ondergrens is er niet. Daarom bestaat ook de zorg dat bedrijven gaan concurreren op de hoogte van de toeslag. Het geld dat ermee wordt opgehaald, moet vervolgens gebruikt worden voor verduurzaming. Daarbij bestaan er nog vragen hoe die toeslag bijvoorbeeld doorberekend moet worden bij koffieautomaten. Daar rekenen mensen immers af bij de automaat en ook kunnen bekertjes niet zomaar vervangen worden.
Alternatieve verpakkingen
Want dat is naast de toeslag natuurlijk de tweede optie: wergwerpplastic vervangen voor recyclebare of herbruikbare alternatieven. Uiteindelijk een goede oplossing, maar op het moment zitten er nog wel haken en ogen aan. Waar veel ketens al druk bezig zijn met plastic vervangen voor bijvoorbeeld karton, is nog niet voor alle verpakkingen een goed alternatief. Zo laat een woordvoerder van McDonalds weten dat ze bezig zijn om 100 procent plasticverpakkingvrij te worden, maar dat daar tijd overheen gaat. Zo lukt het nog niet een goed alternatief te maken voor de ijsbekers. De saladeverpakkingen worden over een paar maanden van karton. Zelf een beker of bakje meenemen is in verband met de hygiëne ook geen mogelijkheid.
Veel bedrijven zijn daarbij ook afhankelijk van leveranciers als Sligro, Hanos en Lekkerland. Zeker tankstations hebben hier vaak mee te maken. Sligro geeft aan dat zij alternatieven voor plastic in het assortiment opnemen zodra ze beschikbaar zijn. Ook zij geven aan dat vooral de koffiebekertjes nog lastig zijn te vervangen.
Zeewier is duurder
Een ander probleem is natuurlijk de prijs van de alternatieve verpakkingen. Die worden bijvoorbeeld gemaakt van karton, suikerriet of zeewier, maar zijn vaak een stuk duurder. Die kosten komen bovenop de toch al gestegen kosten van de afgelopen maanden. Niet iedere ondernemer kan dat dragen én het schuurt dat klanten dan ook meer moeten afrekenen voor gezonde to go opties als salades en yoghurtjes.
Probleem aanpakken
De schatting is dat er in Nederland dagelijks zo’n 19 miljoen verpakkingen met plastic worden weggegooid. Een deel wordt gerecycled, maar een deel komt ook terecht op straat en in de natuur. Een reëel probleem dus en verandering is soms ook de aanjager van versnelde innovatie. Er zijn dan ook ondernemers die minder negatief tegenover de maatregel staan. Zo leek de afschaffing van gratis plastic tasjes ook problematisch van tevoren, maar daar was iedereen vrij snel aan gewend.
Bron: FD