Interclean Amsterdam Online Dag 2: Over handhygiëne en hotelschoonmaak

Interclean Amsterdam Online Dag 2: Over handhygiëne en hotelschoonmaak

De tweede dag van de Interclean Amsterdam Online, op woensdag 4 november, zat opnieuw bomvol leerzame en inspirerende sessies en presentaties. Met onder andere het Healthcare Cleaning Forum in de ochtend. Maar ook met sessies over handhygiëne in het 'nieuwe normaal' en nieuwe hotelconcepten. Een samenvatting. Volg Service Management op LinkedIn:

>> Lees ook ons verslag van dag 1 van de Interclean Amsterdam Online

Handhygiëne in het ‘nieuwe normaal’

Op het Interclean-stage organiseerde Tork (onderdeel van Essity) een presentatie over handhygiëne en de uitdagingen waar facility managers momenteel tegenaan lopen. “COVID-19 heeft de manier waarop mensen leven en werken veranderd. En doordat de omstandigheden veranderen, veranderen ook de verwachtingen”, vertelt Carolyn Berland van Tork.

Mensen hebben hogere verwachtingen op gebied van hygiëne

“Mensen, bezoekers, klanten en ook werknemers besteden meer aandacht aan de hygiëne in jouw bedrijf. Uit een onderzoek onder 10.000 mensen blijkt dat 83 procent washroom hygiëne cruciaal vindt. En dat 71 procent meer schoonmaakrondes verwacht. Daarnaast voelt 70 procent zich vaker onveilig in omgevingen waarvan zij niet zeker weten of de hygiëne wel op orde is.” Verder blijkt ook dat veel mensen aangeven dat zij hun handen vaker zouden willen wassen, maar dat zij tegen een gebrek aan beschikbare materialen lopen. Omdat er bijvoorbeeld geen zeep of papieren handdoekjes beschikbaar zijn.

>> Leestip: Handhygiëne: alles over handen wassen én drogen

Wat betekent dit voor facility managers?

Wat betekent dit voor facility managers? Zij moeten zorgen dat hygiëne bovenaan de agenda staat, zorgen dat mensen zich veilig voelen en verantwoordelijkheid nemen op het gebied van hygiëne. Daarbij moet je jezelf deze vier vragen stellen:

  1. Hoe zorg ik dat mijn werknemers en bezoekers veilig zijn?
  2. Hoe kan ik ervoor zorgen dat mijn gebouw hygiënisch is?
  3. Hoe zullen mensen ons gebouw en onze schoonmaak ervaren?
  4. Hoe kan ik voldoen aan de nieuwe verwachtingen en hygiëne faciliteren en stimuleren?

Hoe zorg je dat mensen zich houden aan de voorschriften?

Om handhygiëne te promoten onder de bezoekers van jouw gebouw is het belangrijk dat je het zo makkelijk en toegankelijk mogelijk maakt. Zorg bijvoorbeeld voor touchfree dispensers en kranen en zorg dat er áltijd genoeg middelen beschikbaar zijn. Dus dat de dispensers continu gevuld zijn met voldoende zeep en papieren handdoekjes. Daarnaast is het ook belangrijk om handhygiëne stations of dispensers strategisch in je gebouw te plaatsen, zodat het tevens functioneert als een visuele herinnering voor mensen om hun handen te wassen of ontsmetten. Sowieso zijn visuele herinneringen belangrijk om te zorgen dat mensen hun handhygiëne op orde houden.

Meer én slimmer schoonmaken

Naast goede handhygiëne, is schoonmaak ook uitermate belangrijk in de strijd tegen het virus. Berland: “Maak méér én slimmer schoon.” Waarbij je de focus legt op schoonmaken wat schoon gemaakt moet worden. Bijvoorbeeld met de hulp van data. Ze deelt drie inzichten:

  • Geef ‘high touch’ oppervlakten (die veel aangeraakt worden) prioriteit
  • Maak gebruik van disposable en microvezel doekjes
  • Stel disposable doekjes beschikbaar voor werknemers en bezoekers zodat zij ook zelf kunnen helpen

Hoe kies je hygiëneproducten ten tijden van corona?

Om maar even bij het thema handhygiëne te blijven: Gojo Industries organiseerde tevens op het Interclean Stage een sessie over het selecteren van goede handhygiëneproducten. De ene zeep is het andere niet, en dat geldt ook zeker voor desinfecterende handgels. Als je een zeep of handgel gebruikt die niet goed werkt, dan neemt het gevaar op besmetting met het coronavirus (of andere virussen en bacteriën uiteraard) toe.

>> Lees ook: Producenten van desinfectiemiddelen ten tijden van corona: de helden versus de boeven

Waar moet een goede handgel of zeep aan voldoen?

Dr Jim Arbogast, wetenschapper bij Gojo, vertelde over drie belangrijke zaken waar een goede handgel aan moet voldoen:

  • De beloofde werking moet ook daadwerkelijk gebeuren en bewezen zijn. Als een handgel belooft te desinfecteren, dan moet het desinfecteren. Als het beweert het coronavirus te doden, dan moet het ook daadwerkelijk het coronavirus doden
  • Het mag niet schadelijk zijn voor de huid of oppervlakken die je reinigt met het middel. “It should kill the germs, but not your skincells.”
  • De gebruikers moeten het een fijn product vinden om te gebruiken, want anders gebruiken ze het niet. Het moet er dus goed uitzien, lekker ruiken, fijn aanvoelen, etc.

Alcoholpercentage zegt niet alles

Tevens vertelde Arbogast dat het percentage alcohol in handgels niet alles zegt. ‘Hoe hoger het alcoholpercentage, hoe beter het werkt’, is vaak een heersende gedachte. Maar volgens de wetenschapper is dat onterecht. Het complete plaatje van alle ingrediënten samen bepaalt namelijk de daadwerkelijke werkzaamheid. Een handgel met bijvoorbeeld een alcoholpercentage van 90 procent kan alsnog zijn werkzaamheid verliezen als er bijvoorbeeld een laagje met overblijfselen op de hand achterblijft na gebruik. Daardoor verliest de gel bij een volgend gebruik aan werkzaamheid. Want zoals we al vaker gehoord hebben: op vuile handen werkt een handgel niet.

>> Leestip: Handgels voldoen lang niet altijd aan de norm: “Je hebt geen idee wat je op je handen smeert”

Ook de dispenser is van invloed op de werkzaamheid van desinfecterende handgels. Zo ziet Arbogast deze coronacrisis een stijgende trend in het gebruik van open navulbare ‘bulk’-systemen. “Maar daar moet je bedachtzaam mee omgaan. Want uit onderzoek blijkt dat 15 procent van deze open bulksystemen vervuild en besmet zijn.”

Drie lessen om mee naar huis te nemen

De wetenschapper sloot of met drie ‘takeaways’:

  1. Huidverzorging speelt een grote rol in handhygiëne compliance
  2. Meer alcohol is niet altijd beter op het gebied van handgels
  3. Lees het etiket goed door: de dosering en inwerktijd verschillen per product

Facility Inspiration Event: Housekeeping in hotels

Deze middag was het ook tijd voor weer een nieuwe sessie van het Facility Inspiration Event, een samenwerking tussen Interclean Amsterdam en adviesbureau Atir. Dit keer was het de beurt aan Kimberley Roersma, Business Development Manager bij Hotel Facility Concepts (HFC), om het digitale podium te betreden. Zij sprak onder meer over negen trends in de hotelindustrie en wat dat betekent voor facility management, ook wel housekeeping genoemd in de hotelbranche. Tevens besprak zij het ‘pay per room sold’-principe van HFC en waarom dat een uitkomst biedt voor hotels.

Negen trends in de internationale hotelindustrie

  1. Asset Management is gemeengoed geworden in de hotellerie
  2. Gebouwen krijgen vaker gemengde doelen en gebruiken. Met bijvoorbeeld een hotel, huizen en winkels onder één dak. Daardoor krijg je een ingewikkelde infrastructuur binnen zo’n gebouw. Het is belangrijk dat facility managers goed de verschillende functies van de verschillende gebouwen begrijpen en wat dat betekent voor de ‘guest journey’ of de gastreis
  3. Drastische afname in bezetting vanwege corona. Daardoor is flexibiliteit in de kosten belangrijk voor hoteleigenaren
  4. Positieve online reviews door gasten zijn cruciaal. Hoe hoger de online ratings, hoe meer een hotel kan vragen voor een kamer
  5. Digitalisering inzetten om de online ratings door gasten te verhogen. Belangrijke trend hierin is dat hotels steeds meer een proactieve houding aannemen en gasten tíjdens hun verblijf al beïnvloeden om een hogere rating te geven. Bijvoorbeeld door problemen direct, on the spot, al aan te pakken. Er wordt niet meer gewacht tot een gast het hotel verlaat en een online review plaatst om te horen hoe het verblijf hen beviel
  6. Hygiënestandaarden zijn vanwege COVID-19 verschoven van kwalitatief (het moet er schoon uitzien) naar kwantitatief (het aantal ziekmakende micro-organismen moet zo laag mogelijk zijn)
  7. Meer behoefte aan inzicht en flexibiliteit in de kosten. Door de coronacrisis draait álles voor hotels om flexibiliteit
  8. Duurzaamheid wordt steeds belangrijker. Gasten zoeken ook steeds vaker specifiek naar duurzame hotels voor hun verblijf. Hotels focussen meer op certificeringen
  9. Robotisering zorgt dat er meer tijd over is voor het verhogen van de gastbeleving en om meer waarde toe te voegen

Pay per room sold: flexibiliteit is key

Volgens Roersma zorgt de coronacrisis voor een blijvende verandering in facility management-contracten in hotels. “Er is dringend behoefte aan flexibiliteit. Fixed overhead kosten zijn verleden tijd.” Vandaar dat Hotel Facility Concepts werkt volgens het ‘pay per room sold’-principe. Waarbij het hotel dus alleen betaald voor de schoonmaak van hotelkamers die ook daadwerkelijk verhuurd zijn. Zijn er geen gasten en blijven de kamers leeg? Dan hoeft er dus ook niet betaald te worden.

“Flexibiliteit, flexibiliteit, flexibiliteit”, dat is waar het volgens Roersma in hotels om draait. Niet alleen in de kosten, maar natuurlijk ook op het gebied van de diensten. Flexibiliteit zit dan ook in het DNA van HFS, stelt de business development manager. “Dat begint al aan de voorkant, bij het aannemen van werknemers. Wij vragen altijd om flexibiliteit. Tijdens de coronacrisis werd dat maar weer eens duidelijk. Toen hebben we een deel van onze hotelschoonmakers laten omscholen tot ziekenhuisschoonmakers. Zodat zij niet thuis op de bank kwamen te zitten, maar konden blijven doorwerken.”

Hoe ben je als facility manager van toegevoegde waarde?

HFC levert integrated facility services, waarbij ze samenwerken met lokale en regionale partijen om waarde voor het hotel toe te voegen. “We focussen op de gastbeleving en gastreis. Daarvoor is het belangrijk dat je heel goed inzicht hebt in de specifieke wensen en behoeften van de gast. En die zijn voor elk hotel weer anders. De sleutel zit hem in data-driven decision making: door data in te zetten weten we precies waar die behoeften liggen en kunnen we daar proactief op inspelen.”

Daarnaast benadrukt Roersma dat housekeeping en hotelschoonmaak financieel gezien waarde toevoegen: “Onderzoek heeft duidelijk aangewezen dat hoe hoger de online hygiëneratings van een hotel zijn, hoe hoger de kamerprijs kan zijn. Daar ben je als facility manager of schoonmaakbedrijf dus concreet van toegevoegde waarde. Dat moet je goed begrijpen. En daardoor kun je ook meer die partnerrol pakken.”

Housekeepingpartner heeft rol in verduurzaming

Ook op het gebied van duurzaamheid kun je die partnerrol pakken, vertelt Roersma. “Aan de ene kant kun je natuurlijk binnen je eigen bedrijf kijken welke processen of onderdelen daarvan je kunt verduurzamen. Hoe gaan je werknemers naar hun werkplek? Welke materialen en middelen gebruik je? Maar daarnaast kun je ook die rol in het hotel pakken. Want als housekeeping kom je overal in het gebouw, dus je weet precies hoe en wat. Kijk bijvoorbeeld alleen al naar het toilet, wat je daar kunt verduurzamen. Van een duurzame toiletborstel tot aan duurzaam toiletpapier, om maar wat te noemen. Hierin moeten facility managers openminded, innovatief en ondernemend zijn.”

Verschuiving in kantoren: zie kantoormedewerker als gast

Roersma had het ook nog kort over de kantorenmarkt. Want ook daar is een verschuiving gaande die impact heeft op facility management en schoonmaak. “Door de coronacrisis zal er ook in de toekomst meer vanuit huis gewerkt worden. Waardoor het kantoor niet langer gezien wordt als de werkplek waar je dagelijks van 9 tot 5 zit. Maar meer als een ontmoetingsplek, waar je samenkomt met je collega’s. Daardoor veranderen de gebouwgebruikers, de kantoormedewerkers, in gasten. In feite net als in een hotel. Zo moet je ze dus ook behandelen. Daar liggen veel kansen voor facility management. Maak ook hier gebruik van de gastbeleving en gastreis en zorg voor toegevoegde waarde. Kijk ernaar vanuit een hospitality-perspectief.” Vandaar dat HFC ook hier gebruik maakt van een ‘pay per desk used’-concept. Wordt een werkplek een dag niet gebruikt? Dan hoeft er niet betaald te worden voor de schoonmaak. “Het draait allemaal om flexibiliteit en toegevoegde waarde.”

Lees ook:

CSU en Hotel Casa veranderen studentenhuisvesting in hotel

CSU en Hotel Casa veranderen studentenhuisvesting in hotel

In Amsterdam is het flexibelste hotel van Nederland gevestigd. Acht maanden per jaar huisvest Hotel Casa 359 studenten en 159 reguliere hotelgasten onder één dak. De overige vier maanden is Casa een hotel met 518 kamers. Casa en schoonmaakpartner CSU zorgen er samen voor dat deze overgang in één dag plaatsvindt. De samenwerking werd onlangs verlengd tot in ieder geval 2024.

Hotelschoonmaakster deelt vuile kamers op TikTok

Hotelschoonmaakster deelt vuile kamers op TikTok

Dat je als hotelschoonmaakster soms bizarre situaties aantreft, wordt weer eens pijnlijk duidelijk uit de TikToks van (link: https://www.tiktok.com/@shantons7? text: Shannon target: _blank). In haar filmpjes deelt zij beelden van wat zij zoal tegenkomt tijdens het werk. En dat is soms even schrikken... *Ziet u de TikTok-filmpjes niet? Pas dan uw privacy-instellingen aan (scroll helemaal naar beneden) en geef TikTok toestemming*

Ethanol en de SZW-lijst: hoe zit het met handdesinfectie op basis van...

Sinds de coronatijd is het gebruik van handdesinfectiemiddelen flink toegenomen. Veel van de beschikbare handdesinfectiemiddelen zijn op basis van ethanol. De NVZ schrijft op haar website dat ze de laatste tijd veel vragen over de veiligheid van ethanol te krijgen. Reden is dat het middel op de SZW-lijst van kankerverwekkende stoffen staat. Kan handdesinfectie op basis van ethanol wel veilig gebruikt worden?Volg Service Management op LinkedIn:

Specialistisch vloeronderhoud: je moet het maar kunnen (whitepaper)

Specialistisch vloeronderhoud: je moet het maar kunnen (whitepaper)

Schoonmaken is een vak. Net als specialistisch vloeronderhoud. Iets wat vaak nog niet wordt erkend, met grote fouten en zware schade aan vloeren tot gevolg. En wie is daar verantwoordelijk voor? Opdrachtgever, schoonmaakbedrijf of uitvoerend schoonmaker? Waar gaat het mis? Hoe kun je fouten voorkomen? En waar blijft de erkenning van vloeronderhoud als specialisme? Experts uit het vak vertellen het in dit gratis whitepaper: download hem nu!