Gaby Westelaken (GWS dé Schoonmaker): "Zonder onze mensen geen bedrijf, dus we doen er alles aan om te zorgen dat ze blijven"

Gaby Westelaken (GWS dé Schoonmaker): "Zonder onze mensen geen bedrijf, dus we doen er alles aan om te zorgen dat ze blijven"

Gaby Westelaken, commercieel directeur bij GWS dé Schoonmaker, vertelt bij NBBU over zijn visie op de huidige arbeidsmarkt. "In de huidige arbeidsmarkt is het belangrijker dan ooit medewerkers aan je bedrijf te binden. Een vacature is immers niet zomaar weer ingevuld. Zet in op een werkvloer waar iedereen zichzelf kan zijn en zich gehoord, gerespecteerd en veilig voelt. Je wil dat mensen het gevoel hebben dat ze erbij horen en zichzelf kunnen zijn, anders is de kans groot dat ze gaan. Hoe pak je dat nou aan?"

In de schoonmaak werken medewerkers met alle mogelijke afkomsten en culturen. Zo ook bij GWS. Westelaken vervolgt: “Iedereen is hier gelijk, maar tegelijkertijd heeft iedereen ook andere wensen en behoeftes. Medewerkers zijn ons belangrijkste werkkapitaal. We vinden het belangrijk dat ze met plezier werken en zich thuis voelen. Daarom gaan we regelmatig in gesprek. Wat heb je nodig om je werk (beter) te doen? Wat kunnen wij daarin betekenen? We zien dat collega’s die zich gehoord voelen, beter in hun vel zitten en daardoor gemotiveerder zijn.”

In gesprek

Westelaken geeft in het artikel het woord aan Alirezar Rawarpour. Hij begon twintig jaar geleden via een uitzendbureau bij GWS en kwam al snel in vaste dienst. “Ik zie iedereen hier als familie en de werkvloer voelt als mijn tweede thuis. Hoe dat komt? Je krijgt waardering en er is veel oog voor je privé situatie. Is er iets? Dan kun je altijd terecht bij onze directie. Je wordt gehoord en ze denken met je mee als dat nodig is.” Westelaken vult aan: “Een tip aan ondernemers is om dit soort gesprekken juist niet alleen op formele momenten te houden, zoals tijdens een functioneringsgesprek. Juist in een informele setting hoor je soms andere, eerlijkere dingen terug.”

Doorgroeimogelijkheden zichtbaar maken

De commercieel directeur gaat verder in op hoe je medewerkers aan je bedrijf kunt binden. Zo noemt hij het bieden van ruimte voor persoonlijke ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden. Daarbij is het belangrijk dat je deze mogelijkheden zichtbaar maakt voor echt iedereen in de organisatie. “Iedereen die dat wil, mag zich bij ons ontwikkelen. Het is aan de persoon zelf die mogelijkheid wel of niet aan te grijpen”, aldus Westelaken. Rawarpour vervolgt: “Ik had tot voor kort een leidinggevende functie, maar heb recent zelf gekozen een stapje terug te doen. Het paste toch niet helemaal bij mij. Maar het is fijn te ervaren dat het tot de mogelijkheden behoort.”

Rolmodellen

Dat het belangrijk is voor iedereen duidelijk te maken dat ze kunnen doorgroeien in de organisatie, wordt duidelijk uit een onderzoek van PwC. Een van de resultaten hieruit was dat slechts 4 procent van de leidinggevenden een niet-westerse achtergrond heeft. Mensen met een andere etnische achtergrond missen vaak rolmodellen en dat zorgt ervoor dat ze hun ambities bijstellen. Op deze manier blijft veel potentieel onbenut en dat is een gemiste kans in veel bedrijven.

Belangrijk dus om ervoor te zorgen dat iedereen in het bedrijf een eerlijke kans krijgt om door te groeien. Dat kun je bijvoorbeeld bewerkstelligen door interne vacatures openbaar te maken en te laten weten dat iedereen kan solliciteren. Daarnaast kun je overwegen een extern bedrijf een assessment,case of toets te laten doen om objectief te bepalen of een medewerker geschikt is voor een leidinggevende functie.

Medewerkers zijn personen, geen nummer

Westelaken gaat door met een ander belangrijk onderwerp: een veilige werkvloer. Veel ondernemers zetten zich al in om een veilige werkomgeving te creëren. Daarbij is het volgens Westelaken ten eerste van belang dat je je actief uitspreekt dat je het belangrijk vindt dat iedereen zich thuis voelt en daarbij uitlegt waarom je dat belangrijk vindt. Dat noemen ze ook wel commitment aan de top. Toch blijft het voor veel medewerkers erg lastig om zich uit te spreken als er wel sprake is van ongewenste situaties op de werkvloer. “Wij hebben daarom bewust gekozen voor een externe vertrouwenspersoon. In de praktijk lopen de meeste collega’s gewoon bij mij binnen als er iets is, maar de mogelijkheid om naar een externe persoon te gaan moet er zijn", vertelt Westelaken. Hij sluit zijn verhaal af met een tip voor ondernemers: “Behandel je medewerkers als persoon en niet als nummer. Sta open voor iedereen, bouw een relatie op en zorg ervoor dat mensen met plezier naar hun werk komen.”

Bron: NBBU

Lees meer:

Vacatureplatform Ontdek de schoonmaak is live

Vacatureplatform Ontdek de schoonmaak is live

Het nieuwe vacatureplatform voor de schoonmaak Ontdek de schoonmaak is begin deze week live gegaan. Met 1.500 vacatures en counting gaat ontdekdeschoonmaak.nl de strijd aan met de arbeidsmarktkrapte in de branche. Twee online promotiecampagnes moeten zoveel mogelijk bezoekers naar de site trekken die werkzoekenden in één oogopslag de mogelijkheden in de schoonmaak laat zien.

CompetentNL biedt een overzicht van skills gekoppeld aan beroepen

CompetentNL biedt een overzicht van skills gekoppeld aan beroepen

Bij het formuleren van nieuwe functies en het werven van personeel staan steeds vaker de vaardigheden, of skills, van kandidaten centraal. Maar welke skills zijn er allemaal en passen bij welk beroep? Om dit in kaart te brengen ontwikkelen het CBS, UWV, Samenwerkingsorganisatie Beroepsonderwijs Bedrijfsleven (SBB) en TNO een nationaal open en toegankelijke skillstaal: CompetentNL.

Novon Schoonmaak doet mee aan Open Bedrijvenfestival Zwolle

Novon Schoonmaak doet mee aan Open Bedrijvenfestival Zwolle

Novon Schoonmaak staat woensdag 1 november met een stand op het gratis toegankelijk Open Bedrijvenfestival Zwolle. Werkzoekenden en studenten zijn hier van harte welkom voor meer informatie over stages, de start van hun loopbaan of juist een nieuwe loopbaan. Uniek is dat zij aan hun droombaan kunnen worden gekoppeld op basis van hun skills, opleidingen en werkervaring.

Tips voor ondernemers: zo trek je jongeren naar jouw bedrijf

Tips voor ondernemers: zo trek je jongeren naar jouw bedrijf

Personeelstekort noopt tot creatief denken. Hoe vind en behoud je bijvoorbeeld jonge werknemers? Zij zitten minder lang op dezelfde plek dan andere leeftijdsgroepen en wisselen vaker van baan dan oudere werknemers. Ook hebben zij vaak andere wensen op het gebied van werk en vragen daardoor om een eigen benadering.