Hoe kijken jullie terug op 2018?
“In 2018 maakten we strategische keuzes om onze merkbelofte Creating Hospitality nog beter waar te kunnen maken. We investeerden in ‘17 / ‘18 in het vervolmaken van onze directie en organisatiestructuur. Wij werken met opdrachtgevers samen op basis van een strategisch partnerschap en ontzorgen hen met innovatieve facilitaire concepten. Wij garanderen hierbij Hospitality, Operational excellence en Flexibilisering. Vanuit deze ambitie voegden wij twee Key Account Directeuren toe aan het directie team, verantwoordelijk voor respectievelijk het hotelsegment en de segmenten kantoren, high traffic en zorg. Tevens sturen zij het commerciële team van EW Facility Services aan. Daarnaast hebben wij de top van onze organisatiestructuur deels opnieuw vormgegeven wat resulteert in kortere lijnen, meer flexibiliteit en de mogelijkheid sneller te schakelen tussen collega’s en met opdrachtgevers.”
Wat is jullie verwachting voor 2019 en verder?
“Net als andere organisaties merken ook wij het effect van de krapte op de arbeidsmarkt. Wij weten ons echter te onderscheiden door onze aansprekende opdrachtgevers en het feit dat wij, in vergelijking met branchegenoten, een groter gemiddeld dienstverbandomvang hebben waardoor wij medewerkers meer uren kunnen bieden.
Daarnaast investeren wij zeer constant in het trainen en opleiden van schoonmaakkrachten en leidinggevenden. Zeker gezien die laatste groep presteren we ruim boven de branchenorm. Ook in 2019 blijven we structureel opleiden. Dat collega’s daarbij plezier hebben in hun werk en op een juiste manier werken is tevens een belangrijk thema. Betrokken en enthousiaste medewerkers vormen tenslotte de basis voor het creëren van hospitality. Met ons programma Sterk in je Werk ontwikkelen wij initiatieven om collega’s hierin te ondersteunen.”
Hoe rooskleurig zien jullie de toekomst in?
“We merken dat bij organisaties steeds meer vraag ontstaat naar het verhogen van de klantbeleving en flexibiliteit. Organisaties begrijpen dat ze in de huidige arbeidsmarkt moeten investeren in kwaliteit en het behoud van onderscheidend vermogen. Dit is ons op het lijf geschreven en vormt de kern van onze dienstverlening. Zo bewijst ook onze klantenportefeuille. Ons marktleiderschap in de hotelschoonmaak heeft ons geleerd dat je daarbij niets aan het toeval mag overgelaten, alles moet perfect zijn. Dat is wat ons onderscheidt en waarom wij de toekomst met vertrouwen tegemoet zien.”
In welke nieuwe markten/regio’s zien jullie kansen?
“Wij hebben een duidelijke focus op de segmenten die wij nu bedienen. De afgelopen jaren realiseerden wij een evenwichtige balans in omzet tussen het hotelsegment en de segmenten kantoren, high traffic en zorg. Met dit als uitgangspunt en onze expertise op hospitality en beleving, zien we stevige groeikansen met een volledige landelijke dekking.”
In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
“Niet nieuw, maar wel iets wat we in 2019 verder implementeren is het gebruik van gestabiliseerd ozonwater in ons schoonmaakproces. Dit ozonwater vervangt alle dagelijkse schoonmaakchemicaliën, is krachtiger, veiliger en honderd procent duurzaam. Ook geloven wij in integratie van taken. De krapte op de arbeidsmarkt vraagt hier ook om. Denk aan het koppelen van bestaande diensten aan diensten als ontbijtmedewerker en facility host. Signaleringen op deze aspecten kunnen we zo tevens direct omzetten in (belevingsverhogende) acties en oplossingen.”
Welke mogelijkheden zien jullie in social return?
|”Het bieden van werk aan mensen met een zogezegde afstand tot de arbeidsmarkt is voor ons de normaalste zaak. Iedereen verdient wat ons betreft een kans. Een mooi voorbeeld hiervan is ons partnership met Talent4Service. Een organisatie gespecialiseerd in het werven & selecteren, opleiden & begeleiden en detacheren van re-integratiekandidaten.”
Welke mogelijkheden zien jullie in digitalisering?
“Wij zijn ervan overtuigd dat ICT een randvoorwaarde is om in de toekomst succesvol te blijven. Denk aan het optimaliseren van processen enerzijds en bijvoorbeeld het verhogen van beleving anderzijds. Zo is ons volledige capaciteitsmanagement gedigitaliseerd. Met INSITE Planning roosteren wij landelijk vanuit één centraal systeem. Dit zorgt voor goed samengestelde teams op locatie; afgestemd op bezettingsgraad en behoefte en met de juiste opleidingen. Tevens acteren we pro actief op eventuele personeelskrapte in bepaalde regio’s. Met INSITE Work laten wij werkzaamheden realtime aansluiten op de actuele situatie bij de klant. Dit is toepasbaar bij zowel de hotellerie, zoals het direct opleveren van schone kamers, als kantoorgebouwen waarbij we werkzaamheden sturen op het verschillend gebruik van ruimtes.
Ander mooi voorbeeld is de interne communicatieapp H.appy die wij recent lanceerden. Daarmee bieden we één plek waarop wij collega’s, ongeacht de locatie waar ze werken, op een positieve wijze met elkaar en onze organisatie verbinden. Want zoals iedereen weet: happy people = happy customers.”
Lees ook:
Marktonderzoek 2018: De consolidatie zet door
Visie grootste schoonmaakbedrijven: Krappe arbeidsmarkt is absoluut de grootste uitdaging