Hoe kijken jullie terug op 2018?
“In lijn met onze internationale GREAT-strategie hebben we een heldere strategische keuze gemaakt voor grote landelijke en internationale opdrachtgevers waaraan integrale facility services worden geleverd. Daarin is ISS verantwoordelijk voor het management en de coördinatie, de organisatie en de levering van de facilitaire dienstverlening, waarin meerdere services (zoals catering, schoonmaak, receptiediensten en technische services) worden aangeboden.
In november 2018 hebben we een groot deel van onze single services cleaning portfolio verkocht aan CSU. Met de overname zijn zo’n 2200 werknemers en zeventig opdrachtgevers gemoeid. Met de verkoop van ons single services cleaningportfolio maakt ISS een duidelijke keuze voor de markt van integrated facility services en voor een duurzame toekomst. ISS Nederland is een van de eerste ISS landen waarin de strategie is geïmplementeerd en daarmee zijn wij ook model voor de toekomstige positionering van ISS als aanbieder van integrale facilitaire dienstverlening. In 2018 mochten we tevens nieuwe grote opdrachtgevers als Heineken en EY verwelkomen en konden we terug zien op een commercieel succesvol jaar.”
Wat is jullie verwachting voor 2019 en verder?
“In de afgelopen vier jaar heeft ISS een belangrijke transformatie ondergaan. Van een schoonmaakbedrijf dat ook integrated facility services aanbiedt, zijn we veranderd in een integrale facilitaire dienstverlener die ook schoonmaakdiensten aanbiedt. Kijkend naar het IFS portfolio laat deze beweging naar een IFS bedrijf duidelijk een opbouw zien. ISS is nu een integrale facilitaire dienstverlener in een enorme groeimarkt. Met de duidelijke strategie is onze focus enorm toegenomen. Om de beste serviceorganisatie van Nederland te worden, werken we aan drie pijlers: Great People, Great Clients en Great Organisation. We gaan dit jaar vooral onze ondersteunende processen verbeteren en focussen ons uiteraard volledig op de verdere doorontwikkeling van integraal FM bij bestaande en nieuwe opdrachtgevers.”
Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?
“Het marktpotentieel voor integrale facilitaire dienstverlening is enorm. Het gaat daarin vooral om concepten, volumes en talenten en daar zetten we vol op in. Meer dan in de commodity-achtige schoonmaakmarkt gaat het bij IFM om waardecreatie, waardoor we scherp gepositioneerd zijn in een sterke groeimarkt. In de krappe arbeidsmarkt hebben wij eveneens een sterke propositie. Nu we een Key Account organisatie zijn, kunnen we ons duidelijk als serviceorganisatie profileren op de arbeidsmarkt en we zien nu al dat onze aantrekkingskracht toeneemt. Onze salesperspectieven zijn eveneens heel positief.”
in welke nieuwe markten/regio’s zien jullie kansen?
“We zien vooral kansen in de segmenten Business & IT, Industry & Manufacturing, Food & Beverage en Publieke Sector. In al deze segmenten hebben we veel kennis en expertise en in de organisatorische aansturing krijgen vooral deze segmenten extra aandacht.”
In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
“We willen ons de komende jaren vooral versterken in de hard services. Het afgelopen jaar hebben we al een flinke sprong gemaakt in de doorontwikkeling van onze Technical Services. Daar gaan we de komende periode verder in investeren. Ook zien we kansen in zogenoemde Capital Projects waarbij we passende oplossingen zoeken voor grotere kapitaal intensieve projecten zoals huisvestingsvraagstukken, verbouwingen en vervanging van technische installaties.”
Welke mogelijkheden zien jullie in social return?
“Wij zijn actief betrokken bij verschillende projecten en initiatieven op het gebied van social return, o.a. met de Gemeente Den Haag en de TOP-Academie. Veel opdrachtgevers zien ook mogelijkheden om mensen met een arbeidsbeperking aan werk te helpen. ISS hanteert daarbij het model van eigen regie, waarbij we met eigen werkcoaches werken.”
Welke mogelijkheden zien jullie in digitalisering?
“Digitalisering speelt een steeds belangrijkere rol in onze dienstverlening, met name op het gebied van Workplace Innovation. Daarbij zoeken we vooral naar innovatieve oplossingen op het snijvlak van FM, HR, real estate, innovatie en technologie. Tegelijkertijd blijft ook de menselijke factor van grote betekenis. Niet voor niets is en blijft onze internationale slogan “The Power Of The Human Touch”.”
Lees ook:
Marktonderzoek 2018: De consolidatie zet door
Visie grootste schoonmaakbedrijven: Krappe arbeidsmarkt is absoluut de grootste uitdaging
Visie grootste schoonmaakbedrijven: EW Facility Services gaat vaker gestabiliseerd ozonwater gebruiken