Jolanda Both (schoonmaakbedrijf Hago): "Schoon is het nieuwe veilig"

Jolanda Both (schoonmaakbedrijf Hago): "Schoon is het nieuwe veilig"

Met het marktonderzoek en bijbehorend omzetoverzicht krijgen we een mooi beeld van hoe de schoonmaakbranche ervoor staat. Maar omzet zegt niet alles. Daarom legden wij elf schoonmaakondernemers zes vragen voor. Over hoe zij terugkijken op het afgelopen jaar, hun visie op de branche, kansen en uitdagingen, en - voor zover mogelijk - over de toekomst. Dit keer Jolanda Both. Commercieel Directeur Hago Nederland.Volg Service Management op LinkedIn:

1. Hoe kijken jullie terug op 2019?

“Hago heeft 2019 beter afgesloten dan 2018. Vorig jaar stond in het teken van ‘dichtbij de klant zijn’. We zijn wendbaarder geworden, maar met een haarscherpe focus. Dan kun je impact maken. Want je kunt de klant helpen om zijn eigen doelen te realiseren. In 2019 heeft Hago dan ook een betere footprint in de gekozen segmenten gerealiseerd.”

Stappen gezet

“Ook in 2019 heeft Hago een aantal nieuwe opdrachtgevers mogen verwelkomen. En op het gebied van innovatie zijn stappen gezet. Gedragsprogramma’s met nudging, de elektrisch aangedreven werkwagen en succesvolle pilots op het gebied van data driven-dienstverlening zijn daar voorbeelden van. Innoveren doen we samen met klanten. Dat is waar Hago goed in is. Dat kan alleen als je dicht bij je klanten staat, als je denkt vanuit de klant en een drijfveer hebt om impact te maken. Aandacht voor de klant, respect voor elkaar en continu investeren in de ontwikkeling van de medewerkers én de dienstverlening. Dat was 2019. En die lijn zetten we voort in 2020. Door COVID-19 is dichtbij de klant zijn in letterlijke zin niet mogelijk. Maar op gepaste afstand en met de juiste toepassingen zijn we dichterbij dan ooit. Schoonmaak is immers nóg relevanter geworden in het behalen van organisatiedoelen. Van welke klant dan ook”.

2. Wat is jullie verwachting voor 2020 en verder?

“Nieuwsgierig zijn naar de markt waarin je opereert, de taal van de klant spreken en de juiste vragen stellen werpt vruchten af. De onderwijsbranche ziet ons als strategisch businesspartner. Ook dit jaar werkt Hago aan schoonmaak 2.0, maar ook aan bijvoorbeeld onderwijsparticipatie. Hago gaat al sinds de oprichting voor langdurige relaties. Die verdiepen we steeds vaker. Dat doen we ook dit jaar volop. Niet alleen verdiepen we, we zetten ook in op verbreding. Dat doen we steeds vaker in gezamenlijkheid met onze sterke zusterbedrijven als Yask, Fortron, Alpheios en Returnity. Allemaal onderdeel van het krachtig collectief Vebego.”

Trends vertalen naar opdrachtgever

“We zijn in staat trends te vertalen in het voordeel van de opdrachtgever. Dat doen we door buiten silo’s, maar vanuit de klant te denken. Zo leveren we toegevoegde waarde. Daar worden klanten beter van, maar zeker ook onze medewerkers én de maatschappij. De waarde van ons vak werd al steeds vaker gezien en hoger op de strategische agenda gezet. Door COVID-19 is er een enorme versnelling ingezet. Schoonmaak is aangemerkt als vitaal beroep. We weten allemaal dat schoon het nieuwe veilig is. De plannen voor 2020 zijn voor ons -net als voor heel veel andere bedrijven- zomaar opeens veranderd. We hebben de afgelopen tijd hard gewerkt aan een coronaproof aanpak die gericht is op hygiëne, gedragsverandering en veiligheid. Onlangs hebben we onze aanpak genaamd Schoon & veilig geïntroduceerd bij klanten.”

3. Hoe rooskleurig/somber zien jullie de toekomst in?

“Hoewel we uitdagingen zien voor de hele branche, zien we de toekomst rooskleurig in. Compleet tegen alle verwachtingen in, is krapte op de arbeidsmarkt niet meer de belangrijkste uitdaging. De eerste uitdaging heeft alles te maken met het coronavirus. Allereerst de zorg voor onze eigen medewerkers. We hebben een flexpool opgericht binnen Vebego. Iedere medewerker die niet bij eigen klanten kan werken wordt opgenomen in die pool. Zodra er ergens extra capaciteit nodig is, wenden we de flexpool aan. Veiligheid van onze mensen en onze klanten staat voorop. Inmiddels kunnen we iets verder kijken en is ook Hago volop bezig met het voorbereiden op een 1,5-meter samenleving.”


Lees ook: Marktonderzoek schoonmaakbranche: Uitstekend 2019, maar corona zorgt voor onvoorspelbaar 2020


Arbeidskrapte blijft relevant

“Ondanks COVID-19 blijft arbeidskrapte vooralsnog relevant. Aan de ene kant zijn er nog zo veel schoonmakers met kleine contracten, aan de andere kant is krapte op de arbeidsmarkt urgent. Ondanks technologieën en innovaties blijft schoonmaak altijd mensenwerk. Wij zien de uitdaging dan ook als een kans. Schoonmakers meer en beter werk bieden door langdurige contracten en taakintegratie. We blijven ons inzetten voor afwisselend werk. Een baan met werkplezier en genoeg uren voor een fatsoenlijk inkomen. De uitdagingen die de marktkent houden ons scherp en wendbaar. We worden gedwongen op het juiste moment met de juiste dingen bezig te zijn en zaken soms te versnellen. Schoonmaak blijft mensenwerk, dat veranderd niet. Wat wél veranderd: het wordt steeds belangrijker en steeds meer gewaardeerd.”

4. Welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?

“Bijdragen aan de strategische doelen van de klant. Daar liggen de kansen. Veiligheid is zo’n strategisch doel. Een veilige omgeving voor medewerkers en bezoekers, waar de grip op COVID-19 en andere virussen zo optimaal mogelijk is. Hago zorgt met Schoon & veilig voor optimale hygiëne en een zo goed mogelijk veiligheidsgevoel. Vanuit onze maatschappelijke rol. Met deze aangepaste dienstverlening helpen we klanten functioneren in de nieuwe werkelijkheid. Schoon & veilig is een wederkerige verbetercyclus. We starten met een door Alpheios ontwikkelde gebouwenscan. De scan beoordeelt zaken uit het bestek, het contract en het gebouw en opdrachtgevers op ‘het nieuwe normaal’. Samen met de opdrachtgever gaan we aan de slag met de lichten die op rood en oranje staan. We passen werkzaamheden aan om risico’s weg te nemen en de seinen op groen te krijgen. Drie maanden later voert Alpheios een check uit op basis van de verbeteracties uit de gebouwscan. Optimale borging dus.”


Lees ook: Handhygiëne: alles over handen wassen én drogen


“Ook heeft Hago – in theorie en praktijk – objectleiders en locatiemanagers opgeleid tot hygiënecoach. Dat om klanten van degelijk en deugdelijk advies te voorzien rondom COVID-19. Schoon & Veilig is een totaalconcept. Schoonmaken met een gedachte. Daarom kunnen opdrachtgevers naar behoefte kiezen uit aanvullende producten als Aura Aware, een desinfectiezuil of bijvoorbeeld een advies over herinrichting van kantoren door NNOF. Om Schoon & veilig tot iets echt duurzaams te maken, zijn we bovendien uit onze comfortzone gestapt en hebben we de hele dienstverlening, inclusief de details over de losse producten en de gratis te downloaden communicatiemiddelen, online gezet. Zodat iedereen er profijt van heeft. Kansen liggen namelijk ook in delen.”

5. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het terrein van duurzaamheid?

“In het spoor van Vebego maakt Hago impact op klanten, medewerkers en de maatschappij. Dat doet Hago middels de Sustainable Development Goals (SDG’s) die door de Verenigde Naties (VN) zijn omarmd als duurzame ontwikkelingsagenda. De VN hebben 17 doelen gedefinieerd. Primair richt Vebego op SDG 3, goede gezondheid en welzijn, en op SDG 8, eerlijk werk en economische groei, vanuit de overtuiging dat de ruim 35.000 medewerkers van alle Vebegobedrijven in een prettige omgeving werken en eerlijk werk hebben met goede arbeidsomstandigheden en begeleiding. De SDG’s vormen de verbinding met wat wij als familiebedrijf willen bereiken: schoon is van iedereen. Daar zetten wij ons ook voor de volle 100 procent voor in. Werk je met Hago, dan horen die twee doelen er in ieder geval bij. Dat doen we ook dit jaar weer met de talloze initiatieven die daar bij horen. Ons Betekenisvol werk-programma is daar een mooi voorbeeld van. Maar denk ook aan programma’s over financiële vitaliteit én initiatieven die op het milieu gericht zijn, zoals werken met duurzame middelen en materialen.”


Lees ook: Digitalisering schoonmaak: sensoren, software en robots


6. Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?

“In de facilitaire wereld zien we kansen te over, die steeds vaker tot totaaloplossingen voor de klant leiden. Digitalisering helpt ons daarbij. Zowel op de werkvloer als in de backbone van de organisatie. Digitalisering zien we ook steeds meer als we interactie zoeken met doelgroepen. Een mooi voorbeeld daarvan is de werving van vakantiekrachten. Ieder jaar hebben we die volop nodig om onze schoonmakers een mooie, lange vakantie te kunnen gunnen. Het werven van vakantiekrachten gaat allemaal digitaal. Van campagne voeren, solliciteren en aanname. Op die manier helpen digitalisering en technologie ons om waarde voor klanten te leveren en aan duurzame inzetbaarheid van medewerkers te werken.”

Gedrag voorspellen

“We zien ook kansen om de dienstverlening te optimaliseren. Data driven-dienstverlening neemt een vlucht. Wanneer Hago eigen data combineert met andere data, bijvoorbeeld afkomstig van een gebouw, en zo gedrag kan voorspellen en haar dienstverlening daarop kan afstemmen, dán opereren we op het snijvlak van klant, medewerker en maatschappij. Het is geen ver van onze bed-show meer. Het is urgenter dan ooit. Ook daarin zet Hago de ingeslagen weg voort: niet harder werken, maar slimmer. Deze ontwikkelingen helpen Hago om, volledig in lijn met de visie van Vebego, meer impact te maken. Op opdrachtgevers, op eindgebruikers, op medewerkers en op Nederland als geheel.”

Benieuwd naar de visies van de andere tien schoonmaakondernemers? We hebben ze voor je samengevat in één overkoepelend artikel: Visie schoonmaakbranche: van ‘alleen’ schoon naar een totaalbeleving op maat.

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Mazurel, DGA van Romaro Schoonmaakgroep, zijn visie.

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Stanly Deekman, directeur van SDCS Vloeronderhoud & Specialistische reiniging, zijn visie.

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Jan-Jaap Vos, eigenaar van Vos vloerenonderhoud & schoonmaakdiensten, zijn visie.

Visie CSS: "We doen zoveel mogelijk digitaal, maar schoonmaak blijft mensenwerk"

Visie CSS: "We doen zoveel mogelijk digitaal, maar schoonmaak blijft...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Coppejans, eigenaar van CSS Schoonmaakdiensten BV, zijn visie.