Asito had de offerte opgesteld onder hun motto ‘Asito Zorg, altijd dichtbij!’ en thema’s als vakkundigheid, zorgzaamheid en vernieuwing staan daarin centraal. Zoals salesconsultant bij Asito Glenn Timmer op de website van het schoonmaakbedrijf uitlegt: “We zijn letterlijk dichtbij vanwege onze sterke dekking in de regio. Daarnaast zijn we ook dichtbij op een symbolische manier. We gaan niet alleen voor een schoon en veilig ziekenhuis; met onze mensgerichte, zorgzame en warme benadering staan we dicht bij de patiënt, zorgverlener en bezoeker.”
Adviespartner
Het Diakonessenhuis sprak de behoefte uit naar een samenwerking met een strategische en tactische adviespartner. De ervaring die daarvoor nodig is, brengt Asito mee naar de zorgprofessional. Timmer: “Wij zetten een fulltime projectleider in met veel kennis en ervaring in een ander academisch ziekenhuis. Iris Bakali neemt 3,5 jaar ervaring mee vanuit het VUmc met aansturing van de poliklinieken en het OK-complex. Met een kantoor op locatie en een vast aanspreekpunt zijn de lijntjes kort.”
Mensgerichte aanpak
Naast betrokken management is mensgerichtheid voor beide organisaties een belangrijk speerpunt. Zowel voor de medewerker als de patiënt: “We ontwikkelen medewerkers tot belevingsexperts, zodat zij zich nog beter in kunnen leven in patiënten. Dit sluit mooi aan bij ons thema vakkundigheid”, aldus Timmer.
Vakkundigheid alle medewerkers
Die vakkundigheid van de medewerker raakt ook aan de waarborging van de processen. Asito ondersteunt ook daar en neemt alle medewerkers daarin mee. Timmer: “We boden aan om de schoonmakers van de eigen dienst mee te nemen in ons coachings- en opleidingsprogramma. Schoonmakers krijgen zo allemaal dezelfde opleiding, en kunnen elkaar ook helpen bij ziekte of verlof. We kijken niet alleen naar technische kwaliteit, maar ook naar belevingskwaliteit. Bijvoorbeeld met mystery visits voor de beleving van de patiënt en medewerkerstevredenheidsonderzoeken voor de beleving van medewerkers.”
Slimme innovaties
Naast dit alles levert Asito een flexibele dienstverlening waarbij ze snel kunnen op- en afschalen, met de persoonlijke omstandigheden van de schoonmaakmedewerkers in acht nemend. Ook zet het bedrijf in op duurzamer en efficiënter werken door gebruik te maken van slimme oplossingen. In het eerste jaar van de samenwerking zijn dat het One Go-programma, het bag in box-concept en de inzet van een ecobot om de medewerkers te ondersteunen.
Veel ambitie
Al met al mooie ambities. Daar ging dan ook een heel traject aan vooraf, met de betrokkenheid van adviesbureau Atir. Adviseur bij Atir Maudy van de Kamp verklaart: “Het Diakonessenhuis was op zoek naar een partij met kwalitatief goede schoonmaak die processen goed regelt én ze inzichtelijk maakt. Daarbij is het belangrijk dat het management nauw betrokken is, van operationeel tot strategisch niveau. De beoordelingscommissie, bestaande uit een afvaardiging van het ziekenhuis en ik, is erg onder de indruk van de aanpak van Asito. De inzet van de fulltime projectleider, het binnenhalen van specialistische kennis via het kennisplatform en de inzet op innovaties maakten indruk.”
Bron: Asito