#5: Oekraïners willen graag in schoonmaak werken, maar ervaren allerlei hobbels
Caroline van der Plas, Tweede Kamerlid van de BoerBurgerBeweging, en Rob Rommelse, directeur van Schoonmakend Nederland, brachten een werkbezoek aan schoonmaakbedrijf Atalian. Dat om aandacht te vragen voor de problemen rondom het inzetten van Oekraïners die graag in de schoonmaak aan de slag willen. “Meerdere leden van ons willen graag helpen”, zegt Rommelse. “Maar als je dat als schoonmaakbedrijf wilt doen, doemen er allerlei problemen op.”
#4: Dit zijn dé trends op het gebied van materiaalwagens
Welke trends en ontwikkelingen spelen er momenteel op het gebied van materiaalwagens? Service Management vroeg het aan experts Lies Marijnissen van BOMA en Paul Harleman van Vileda Professional. “Met een goede en praktische materiaalwagen kun je tijd besparen op de werkvloer.” En iedereen weet: tijd is geld, vooral in de schoonmaakbranche.
#3: NS en ProRail over aanbesteding stationschoonmaak: “We willen de traditionele schoonmaak doorbreken”
Hoe zien NS en ProRail de rol van schoonmaak? Wat vinden zij belangrijk in de relatie met een schoonmaakpartner? En hoe vertaalde dat zich naar de recent afgeronde aanbesteding voor schoonmaak van stations? Service Management vroeg het aan Wilco van Unen (Procescoördinator Schoon bij NS Stations) en Erik Diks (Operationeel Manager Stations bij ProRail).
#2: Gastvrijheid in de schoonmaak: do's en don'ts
Gastvrijheid of hospitality is een veelgehoord en belangrijk begrip in de schoonmaakbranche. Maar hoe doe je dat nu precies, gastvrij schoonmaken? En hoe doe je het vooral niet? We vroegen om dé do’s en don’ts van Ronald Bartels, directeur van De Vos Groep, en van rayonmanager Harmineke Dooper en algemeen directeur Laetitia Simonis van schoonmaakbedrijf 1nergiek.
#1: Trends in hospitality: taakverbreding, werkplezier en digitalisering
Wat zijn op dit moment dé trends in hospitality voor de schoonmaakbranche? We vroegen het aan Diane van Dijk, directeur commercie & hospitality bij CSU, en Laura de la Mar, eigenaar van Gastvrijheid in Bedrijf. Van taakverbreding en werkplezier tot digitalisering en personalisatie. Eén ding is zeker: hospitality wordt steeds meer onderdeel van schoonmaak.