Marktonderzoek: Schoonmaakbranche laat de coronapandemie achter zich

Marktonderzoek: Schoonmaakbranche laat de coronapandemie achter zich

De combinatie van oplopende verzuimcijfers door heropleving van de coronapandemie, het massale thuiswerken en een krappe arbeidsmarkt, zorgden in 2021 opnieuw voor flinke uitdagingen in de schoonmaakbranche. Desondanks liet de sector een enorme veerkracht zien, met zelfs een omzetstijging voor de meeste bedrijven als gevolg, blijkt uit het Service Management marktonderzoek. De grote meerderheid van de ondervraagde schoonmaakbedrijven verwacht voor 2022 een verdere omzetstijging. Daarmee lijkt de schoonmaakbranche de pandemie in financieel opzicht achter zich te laten.

Als gevolg van de coronapandemie ondervond 54 procent van de bedrijven binnen de schoonmaakbranche een tijdelijke omzetdaling in 2021. Hoewel dit neerkomt op meer dan de helft van de ondervraagde bedrijven, ligt dit percentage drie procent lager dan in 2020. Daarnaast ondervond 17 procent van de bedrijven juist een (tijdelijke) omzetstijging. Circa 29 procent ondervond geen directe hinder óf voordelen van de coronapandemie en behaalde een gelijkblijvende omzet. De door Service Management ondervraagde schoonmaakbedrijven zien de toekomst dan ook rooskleurig tegemoet. Zo rapporteerde ruim 83 procent een omzetstijging te verwachten in 2022.

Lees hier het volledige Marktonderzoek of klik op de afbeelding om het digimagazine te openen >>




Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Mazurel, DGA van Romaro Schoonmaakgroep, zijn visie.

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Stanly Deekman, directeur van SDCS Vloeronderhoud & Specialistische reiniging, zijn visie.

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Jan-Jaap Vos, eigenaar van Vos vloerenonderhoud & schoonmaakdiensten, zijn visie.

Visie CSS: "We doen zoveel mogelijk digitaal, maar schoonmaak blijft mensenwerk"

Visie CSS: "We doen zoveel mogelijk digitaal, maar schoonmaak blijft...

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Coppejans, eigenaar van CSS Schoonmaakdiensten BV, zijn visie.