Nieuwe schoonmaakmedewerkers aantrekken: goede sfeer belangrijker dan tekenbonus

Nieuwe schoonmaakmedewerkers aantrekken: goede sfeer belangrijker dan tekenbonus

In de huidige krappe arbeidsmarkt halen sommige werkgevers alles uit de kast om nieuw personeel aan te trekken. Van hogere lonen en tekenbonussen tot aan leaseauto's of zelfs (tijdelijke) (link: https://servicemanagement.nl/ondernemen/medewerkers-boeien-en-binden-hoe-gaan-schoonmaakbedrijven-om-met-arbeidskrapte text: huisvesting). Maar hoe trek je potentiële nieuwe collega's nu echt over de streep?

Dat onderzocht HR-dienstverlener Visma | Raet onder ruim duizend Nederlandse werknemers. Een van de pullfactoren waarover de respondenten hun oordeel mochten vellen was de tekenbonus. Dit is een bedrag dat de werknemer eenmalig ontvangt van een nieuwe werkgever. 39 procent zegt niet in de verleiding te komen door een tekenbonus.

Ludieke actie

Een deel van de respondenten is wel in voor een ludieke actie. 7 procent zegt een arbeidsovereenkomst eerder te zullen tekenen wanneer de werkgever besluit om het tekenmoment in een luchtballon of een andere ludieke locatie te laten plaatsvinden.

Voor de overige 93 procent moet een werkgever echter met zwaarder geschut komen. De helft staat ervoor open om een niet-opzegbaar contract, van bijvoorbeeld tien jaar, te tekenen. Daar moet dan wel een dubbel zo hoog salaris tegenover staan.

Wat werkt wel?

Voor 79 procent van de respondenten zijn de onderlinge sfeer en collega’s de bepalende factoren om wel of niet voor een werkgever te kiezen. De collega’s waarmee ze moeten samenwerken en het team waarin ze terechtkomen zijn uiteindelijk dus het meest belangrijk.

LEES OOK: Medewerkers boeien en binden: hoe gaan schoonmaakbedrijven om met arbeidskrapte?

Marco Winkel, directeur HR bij Visma | Raet: “Werkgevers doen er daarom goed aan factoren zoals een goede work-life balance, flexibele werktijden en vitaliteit in de breedste zin, mee te nemen in sollicitatiegesprekken. Door het vervolgens persoonlijk te maken en sollicitanten bijvoorbeeld middels video’s een beeld te geven van het team en de organisatiecultuur waarin ze terecht komen, kun je als werkgever echt het verschil maken.”

Bron: PW.

Onderzoek: Hoe vaak wisselen schoonmakers van baan?

Onderzoek: Hoe vaak wisselen schoonmakers van baan?

Hoe lang blijven werknemers gemiddeld in dienst bij een schoonmaakbedrijf voordat ze op zoek gaan naar een andere baan? En hoeveel schoonmakers krijgen intern een andere functie, bijvoorbeeld door door te groeien naar meewerkend voorman of -vrouw? Deze vragen worden beantwoord in het onderzoek 'Mobiliteit en retentie: wie blijft het langst?' van Intelligence Group en de Academie voor Arbeidsmarktcommunicatie.

Henk Toering (Wecovi): "Samen de schoonmaakbranche versterken"

Henk Toering (Wecovi): "Samen de schoonmaakbranche versterken"

Henk Toering, algemeen directeur van Wecovi, zet samen met zijn team in op het versterken van de schoonmaakbranche. Sinds januari 2024 leidt Toering het bedrijf, waarvoor meer dan 25 jaar ervaring in strategisch beleid en innovatie meebrengt. Dat doet hij met een verbindende aanpak, een focus op het creëren van impact en het benutten van marktkansen.

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij vraagstukken"

CSU helpt klanten met strategisch advies: "echt helpen bij...

Als grote facilitaire dienstverlener krijgt CSU geregeld klantvragen over maatschappelijke ontwikkelingen, zoals de noodzaak tot verduurzaming, robotisering, datagedreven dienstverlening of inzet van (schaarse) medewerkers. Om beter en sneller te kunnen inspelen op dit soort strategische issues, heeft de organisatie besloten een nieuwe afdeling op te zetten: CSU Facilitair Advies. Smart Workplace vroeg Carola Put, manager CSU Facilitair Advies, naar de aanleiding en de plannen.

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Blog Bert van Boggelen: Jullie werknemers, onze schoonmakers

Als voorzitter van de Code Schoonmaak kom ik geregeld zaken tegen in samenwerkingen tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers waar ik van ga fronsen. Onze overtuiging als code is dat we ingeleend personeel zoveel mogelijk dienen te behandelen als het eigen personeel. Zo zijn we groot fan van opdrachtgevers die schoonmakers ook een kerstpakket geven, uitnodigen voor het bedrijfsfeest, samen te lunchen en regelmatig gewoon een goed gesprek te voeren. Echter ontbreekt deze werkwijze nog wel eens in de praktijk.