Erasmus MC, Hago Zorg en Hago Nederland winnen best practice award

Erasmus MC, Hago Zorg en Hago Nederland winnen best practice award

De combinatie Erasmus MC, Hago Zorg en Hago Nederland heeft donderdag 9 september de Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de Schoonmaak gewonnen. Schoonmakers van Ahoy gingen middenin de coronacrisis, toen de evenementhal gesloten was, aan het werk bij het medisch centrum. De jury: "Ondanks de spanning en het risico om het coronavirus te kunnen oplopen, is die samenwerking aangegaan, met positieve effecten voor alle schoonmakers."

Spreekstalmeester Richard de Hoop praatte de uitzending aan elkaar. Daarbij zaten vanwege corona in de televisiestudio slechts een aantal vertegenwoordigers van de vijf genomineerde Best Practices. Vanuit de studio, waar ook voorzitter van de Code Schoonmaak Kees Blokland aanwezig was, was er een live verbinding met de diverse locaties van de schoonmakers. Blokland constateerde tevreden dat er dertien cases waren ingediend, waar deze vijf genomineerden uit waren geslecteerd. Ook speelden maar liefst vijftienhonderd publieksstemmen een rol. Op het hoogtepunt keken er iets meer zeventig kijkers naar de online uitzending.

Kijk hier de uitzending terug (vanaf ongeveer 33e minuut)

Bokken van de schapen gescheiden

Blokland constateerde tijdens de uitzending dat tijdens uitbraak van het coronavirus de bokken van de schapen werden gescheiden. "De code onderkenen is een ding, maar er naar leven in dergelijke moeilijke omstandigheden is twee. De partijen die zijn genomineerd hebben niet met de vinger naar elkaar gekeken, maar hebben een oplossing weten te vinden die rekening houdt met de omstandigheden van de schoonmakers. Corona heeft er hard ingehakt, ook in de schoonmaakbranche. Maar nu blijkt, als je de verstandige oplossing hebt gekozen als schoonmaakbranche en opdrachtgever, dat dat niet alleen moreel het juiste is. Maar het is ook effectief. Want het arbeidstekort ligt alweer op te loer."

Elkaar uit de brand helpen

Middels vijf filmpjes werden de kandidaten voorgesteld. Waarbij schoonmakers van Novon van een gesloten vakantiepark naar een begeleidingscentrum voor mensen met een licht verstandelijke beperking gingen. Jonathan van Noorloos van Novon: "Onze schoonmakers hadden geen werk meer, terwijl er bij Trajectum extra desinfectierondes nodig waren. We konden elkaar uit de brand helpen, met bereidwillige schoonmakers die dat zonder mokken oppakten." Bij Hago kwamen de schoonmakers van Ahoy ineens zonder werk te zitten. Zij ging, na instructie, aan de slag bij het dichtbij gelegen Erasmus Medisch Centrum. Schoonmaakmedewerker Kissi Tourai was in de studio en prees de saamhorigheid binnen het schoonmaakteam. "Het was zo bijzonder, iedereen zorgde voor elkaar."

Vanaf vijf locaties volgden de schoonmakers met spanning de live uitzending.

De menselijke maat, ook in coronatijd

Gom Schoonhouden en TNO traden met elkaar in overleg om schoonmakers ook tijdens een mindere bezetting in de kantoren in dienst te houden en waardevolle taken mee te geven. Vanwege corona werden onder andere de contactpunten extra schoongemaakt. Maar het was ook telkens schakelen naarmate er andere coronabeheersmaatregelen vanuit het RIVM kwamen. Ook met werktijden vanwege de avondklok. Ad van Opstal van Gom: "Het was echt de insteek: hoe kunnen we dit samen oppakken?" In de casus van hogeschool HAN en schoonmaakbedrijven Aalbers en Hectas stond het plezier in het werk voorop. Karin Sanders-Van Heijst van de HAN: "We wilden laten zien dat een handtekening onder de code geen loos experiment is. We wilden de schoonmakers juist extra zichtbaar maken en de menselijke maat hanteren. Ook en vooral in coronatijd."

Karin Sanders-Van Heijst van de HAN: "We wilden laten zien dat een handtekening onder de code geen loos experiment is."

Het snoer van de stofzuiger bekijken

Spreekstalmeester De Hoop legde tussen de presentaties van de cases door de schoonmakers op de diverse locaties quizvragen over schoonmaken voor. Bijvoorbeeld een vraag over waarom je na het stofzuigen het snoer moet bekijken. Het antwoord: of er geen beschadigingen aan zitten. Anders kan iemand geëlektrocuteerd worden.

Als laatste van de vijf cases kwamen Hago Rail Service en de Nederlandse Spoorwegen aan bod. De NS ging in coronatijd van één miljoen reizigers per dag naar achttien procent daarvan. Maaike Kranenborg van de NS: "Ik vind het mooi dat we erin geslaagd zijn naar elkaar te luisteren in zo'n spannende periode en terwijl ons nieuwe schoonmaakcontract net was gestart. We hebben elkaaar de vraag gesteld: wat vinden we nu belangrijk? In plaats van elkaar op de financien te wijzen. Dat gaf heel veel ruimte voor creativiteit en oplossingen die schoonmakers zelf aandroegen."

De juryleden van de best practice awards waren op de locaties aanwezig.

Brons, zilver en goud

Na een tromroffel van dagvoorzitter De Hoop, volgde een knal van het confettikanon en maakte Blokland de drie winnaars van brons, zilver en goud bekend. Novon Schoonmaak met Trajectum en Centerparcs Parc Sandur gingen aan de haal met de derde plaats. Blokland namens de jury: "Door snel te schakelen en de samenwerking met meerdere partijen te verzorgen, konden schoonmakers bij verschillende objecten hun werk blijven doen." De tweede prijs ging naar Hago Rail Services en NS. Blokland: "Het was een flexibele, open samenwerking waarin de oplossingen werden gerealiseerd. Die samenwerking was echt met alle partijen, inclusief personeelsleden zelf." Mede-jurylid Wim Dingelstad voegde daaraan: "Partijen zijn over hun eigen schaduw heen gestapt. Een welgemeend dankjewel daarvoor, namens alle reizigers van Nederland."

De Hoop (links) proost met het team van Hago en Erasmus MC. Helemaal rechts Blokland.

Dan het goud. Dat ging naar de combinatie van Erasmus MC, Hago Zorg en Hago Nederland. Champagne en confetti volgden, ook op locatie bij de schoonmakers. Blokland weer namens de jury: "Ondanks de spanning en de kans om het coronavirus op te lopen, zijn schoonmakers van Ahoy toch aan de slag gegaan bij het Erasmus MC. En dat had positieve gevolgen voor alle schoonmakers." Mede-jurylid Ruud van Swieten voegde daaraan toe: "Jullie wisten van het kwaad, het coronavirus, iets goed te maken en hebben geïnvesteerd in opleiding. Jullie zijn meer dan een voorbeeld voor de branche." Die constatering leidde bij winnnende schoonmaker Kissi Tourai tot een jubelstemming. "Halleluja."

In het midden schoonmaker Kissi Tourai in jubelstemming: "Halleluja."

Buswassers Noord-Nederland in onzekerheid over baan

Buswassers Noord-Nederland in onzekerheid over baan

Ruim veertig buswassers in Friesland, Groningen en Drenthe dreigen de dupe te worden van een nieuwe aanbesteding van het schoonmaakwerk voor de bussen van Qbuzz. De schoonmakers weten niet zeker of ze na 15 december nog werk hebben, zo laat vakbond CNV weten. Zij willen dat Qbuzz en het nieuwe schoonmaakbedrijf HSU zich aan de Schoonmaakcode houden en de garantie geven dat de huidige schoonmakers hun baan behouden.

Finale Best Practices Awards 2024 aanstaande, 14 november worden winnaars bekend

Finale Best Practices Awards 2024 aanstaande, 14 november worden...

Op 14 november 2024 worden voor de elfde keer de Best Practice Awards uitgereikt. De best practice finalisten komen zowel uit het mkb als van de grote schoonmaakbedrijven.

Foto: LAV Fotografie

Schrijf je nog tot 14 september in voor de Best Practice Awards 2024

Je hebt nog een kleine twee weken om je best practice in te schrijven voor de grote jaarlijkse Best Practice Awards van de Code Schoonmaak. Het thema dit jaar is Investeer in de schoonmaker. Heb jij een mooi voorbeeld van de ketensamenwerking tussen schoonmaakbedrijf, opdrachtgever en schoonmaker? Worden de schoonmakers bijvoorbeeld betrokken bij nieuwe aanbestedingen of hebben zij inbreng wat betreft werk en werktijden? Hebben de schoonmakers dankzij deze investeringen meer plezier in hun werk? Dan ben je een mooi voorbeeld voor de branche!

Blog Bert van Boggelen: Meld je aan om de Werkdrukmeter te testen

Blog Bert van Boggelen: Meld je aan om de Werkdrukmeter te testen

De Code Verantwoordelijk Marktgedrag in de schoonmaak volgt op de voet wat er gebeurt in de schoonmaakbranche. Zeker als het gevolgen heeft voor de samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer en dus de schoonmakers. Een van de meest in het oog springende cao-afspraken als het gaat om samenwerking tussen opdrachtgever en opdrachtnemer, is de werkdrukmeter die verplicht gesteld is bij aanbestedingen met een waarde van 500.000 euro of meer per jaar. Schoonmaakbedrijven dienen in dat geval negen maanden voor en zes maanden na de contractwisseling de werkdrukmeter uit te voeren. Dit om goed te monitoren of de wisseling niet voor (onbedoelde) verhoogde werkdruk heeft geleid. En om tips te krijgen hoe het nog beter kan.