In het kort:
Vanaf de eerste golf van de pandemie hebben de drie partijen in nauwe samenwerking gezorgd voor 24/7 opschaling van reinigingswerkzaamheden. De AHOY-medewerkers van Hago Nederland die thuis kwamen te zitten, werden getraind en onder begeleiding (i.v.m. protocollaire desinfectie schoonmaak) bij het Erasmus ziekenhuis in Rotterdam ingezet. Gezamenlijk vormden zij een trots team dat 24 uur paraat stond.
Schoonmaak draait overuren
In maart 2020, tijdens de allereerste coronavirusgolf, stroomden de IC's vol. Niet alleen de artsen en verpleegkundigen van het Erasmus MV draaiden op volle toeren, ook de schoonmaakdienst maakte overuren. Alle afdelingen moesten immers grondig en volgens protocol worden gereinigd en gedesinfecteerd. De medewerkers van Hago Zorg stonden op dat moment 24 uur paraat in het ziekenhuis.
Geloof me, het was een gekkenhuis.
Bart Klootwijk, Operationeel Directeur bij Hago Zorg, over die situatie: “Geloof me, het was een gekkenhuis. Door de enorme snelle 24/7 opschaling van de reinigingswerkzaamheden nam de vraag naar extra schoonmaakdiensten enorm toe. Dus ook naar onze schoonmakers. Hago Zorg kwam op dat moment letterlijk handen tekort. We moesten alle zeilen bijzetten. Op dat moment wisten we natuurlijk nog niets over de duur van de pandemie. En hoe besmettelijk dit virus was. Ook onze eigen medewerkers konden ziek worden. Alle factoren hebben ons al vroeg in de pandemie doen besluiten naar hét capaciteitsvraagstuk te kijken. Waar halen we zo snel mogelijk gekwalificeerde schoonmakers vandaan?"
Mouwen opstropen
Terwijl de ziekenhuisschoonmakers volle bak overuren maakten, kwamen de medewerkers van Hago Nederland (zusterbedrijf van Hago Zorg) juist zonder werk thuis te zitten.
Jacco Sondaar, (toen nog) locatieverantwoordelijke van Hago Nederland bij Rotterdam Ahoy: “Onze medewerkers wilden graag aan de slag. Op z’n Rotterdams de mouwen opstropen en zich dienstbaar maken voor het algemeen belang in de samenleving. Maar dat kon tijdelijk niet bij Rotterdam Ahoy door de lockdown. Bart nam contact op met mij om te kijken of we hen onder meer in het Erasmus MC konden plaatsen. Zo konden mijn medewerkers een bijdrage leveren aan een zo veilig mogelijke werkomgeving. Ook ik voelde mij geroepen om te ondersteunen en kon mij in deze periode dienstbaar maken binnen de GGZ.”
Goed beslagen ten ijs
Van schoonmaken bij Ahoy, naar schoonmaken in het Erasmus MC. En dan niet zomaar schoonmaken, maar protocollaire desinfectie binnnen een ziekenhuis. Dat is wel even andere koek. Het was dus belangrijk om ervoor te zorgen dat de medewerkers van Hago Zorg goed beslagen ten ijs kwamen.
Cynthia Smit, HR Directeur Hago Zorg, vertelt: “We vinden het belangrijk dat onze medewerkers zich zeker én veilig voelen tijdens hun werk. Een training op de werkvloer en goede begeleiding draagt daar aan bij. Met behulp van training (zelfs al voordat mensen op een locatie geplaatst werden), onze online instructiefilmpjes én begeleiding op de werkvloer door o.a. onze kwaliteitsmedewerkers, konden de medewerkers van Hago Nederland het werk op de juiste manier uitvoeren én stonden ze steviger in hun schoenen tijdens het schoonmaken op de isolatie-gebieden zoals cohortafdelingen.”
24 uur per dag paraat
Jacco: “In Rotterdam Ahoy bereidden wij de medewerkers al voor op desinfectieprotocollen, diverse basisinstructies en hadden zo een team van medewerkers geformeerd die 24 uur per dag paraat stonden om instant inzetbaar te zijn bij verdere opschaling, waar dan ook in de omgeving Rotterdam. Ik kreeg zulke trotse zelfverzekerde medewerkers te zien die blij waren een persoonlijke bijdrage te kunnen leveren. Trouwens, ze zijn ook fantastisch opgevangen voor Hago Zorg en het personeel van Erasmus MC. Ze behoorden gelijk tot de ‘familie’.
Dat was top!”
Overstap was spannend
“Eerlijk is eerlijk, ook ik vond het spannend om een overstap te maken,“ vertelt schoonmaakmedewerker van Hago Nederland Kissi Tourai. “Op zo’n moment in een ziekenhuis gaan werken... Misschien kon ik wel ziek worden? Maar als ik nu terugkijk, ben ik zo blij dat ik mijn steentje heb bijgedragen. Ik ben trots op mezelf en heb echt zoveel geleerd op verschillende vlakken, ben zelf ook echt gegroeid.”
Stemmen voor de Best Practice Award kan via dit online formulier tot en met 4 september.