In het kort
Door krachtige en gelijkwaardig samenwerking is meerwaarde gecreëerd. Als collega’s en niet als concurrenten keken de schoonmaakbedrijven tijdens de coronacrisis gezamenlijk naar wat schoonmaaktechnisch, financieel en menselijk nodig was. Schoonmakers werden betrokken bij de flexibele inzet en hiervoor gewaardeerd.
Gelijkwaardigheid
Een samenwerking met drie partijen roept bij sommige organisaties misschien vraagtekens, concurrentiegevoelens op. Maar niet bij de HAN, Hectas en Aalbers. In dit geval is de HAN de opdrachtgever, maar dat betekent absoluut niet "wij zeggen, jullie doen". De hogeschool vindt dat er veel meer uit de samenwerking wordt gehaald als er ook juist naar het perspectief van de ander wordt gekeken. Iedereen vult elkaar aan, waarbij gestreven wordt naar zoveel mogelijk gelijkwaardigheid.
Zij zijn de professionals en hebben meer kennis en expertise
De HAN geeft dan ook het vertrouwen uit handen aan Hectas en Aalbers. "Zij zijn de professionals en hebben meer kennis en expertise", aldus de hogeschool. "Vertrouwen uit handen geven kan als eng worden ervaren, omdat het misschien lijkt dat je de touwtjes laat vieren. Maar laat duidelijk zijn dat het wel zakelijk blijft. Dat doe je door duidelijk te zijn wat je ambities en kaders zijn. Ben dus open en transparant."
Ook tussen de twee schoonmaakbedrijven heerst vertrouwen. Ze springen elkaar bij waar nodig. Zo regelt het ene schoonmaakbedrijf ook desinfectiemiddelen voor de gebouwen waar de ander schoonmaakt.
Samen kijken wat er nodig is
Tijdens de coronacrisis blijkt het vertrouwen nog eens extra. De HAN zegt namelijk niet "minder schoonmaak, dus het kan goedkoper" en de schoonmaakbedrijven denken niet "meer schoonmaak, dus meer verdienen".
Er wordt samen gekeken naar wat nodig is en wat dat betekent voor de inzet van mensen. Want er is minder te doen, dus hoe daarmee om te gaan zonder mensen te moeten ontslaan? Antwoord: door extra periodieke werkzaamheden op te pakken en klussen met gesloten portemonnee uit te voeren, waar normaal gesproken een rekening voor gestuurd was.
"We hebben het gevoel dat we elkaar juist beter hebben gevonden in deze crisis", aldus de drie partijen. "De gesprekken, zeker via Teams, zijn makkelijker en anders geworden. Je ziet hoe mensen thuiszitten, daar komt weleens een huisdier of kind voorbij. Je leert elkaar op een ander niveau kennen."
Menselijke waarde
Een ander kenmerk van deze samenwerking, is de menselijke waarde. "We worden actief betrokken en zijn niet alleen maar schoonmaakdames", vertelt een medewerkster.
"Denk niet alleen aan de fnanciële waarde, maar ook zeker aan de menselijke waarde", roepen de schoonmaakbedrijven hun concullega's op. "Dit levert op de lange termijn veel meer op voor jouw organisatie, de samenwerking en voor de medewerkers." Hoe de bedrijven dit zelf doen? Bijvoorbeeld door met z'n allen koffie te drinken, meer waardering uit te spreken en activiteiten te organiseren om te begrijpen wat schoonmaak inhoudt.
Van gesloten naar open dienst
"De traditionele schoonmaak is eigenlijk een gesloten dienst. Er wordt niet echt openkaart gespeeld, het proces in onzichtbaar en er wordt in de randen van de dag schoongemaakt", zeggen de schoonmaakbedrijven ter afsluiting. Maar niet bij de HAN, want daar wordt nu overdag schoongemaakt. Niet alleen scheelt dat tijdsdruk voor de schoonmakers, ook maakt dit hen zichtbaar en dat geeft de gebouwgebruikers het veilige gevoel dat er aandacht wordt besteed aan hygiëne.
Stemmen voor de Best Practice Award kan via dit online formulier tot en met 4 september.