Finalist Best Practice Award: Novon, Trajectum en Center Parcs Parc Sandur

Finalist Best Practice Award: Novon, Trajectum en Center Parcs Parc Sandur

Vijf Best Practices strijden om de felbegeerde Best Practice Award van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwassersbranche. Het publiek (jij dus!) kan online stemmen op zijn of haar favoriet. Daarom stelt Service Management deze week (in willekeurige volgorde) elke dag één van de finalisten aan je voor. Met vandaag: Novon, Trajectum en Center Parcs Parc Sandur.

Schoonmaakbedrijf Novon werd ook hard geraakt door de lockdown. Veel van hun objecten -zoals scholen, vakantieparken en kantoorpanden- sloten de deuren, waardoor medewerkers opeens thuis kwamen te zitten. Tegelijkertijd ontstond er op andere objecten een tegenovergestelde situatie; de werkdruk voor de schoonmakers in de zorg werd steeds hoger. Er waren steeds meer handen nodig en er moesten extra desinfectierondes gelopen worden.

Enerzijds was er dus een enorme vraag naar extra personeel, anderzijds een enorm aanbod. Reden voor Novon om met haar partners dat vraag en aanbod bij elkaar te brengen.

Van vakantiepark naar zorginstelling

Novon verzorgt normaliter de schoonmaak op Center Parcs Parc Sandur. In verband met de coronapandemie is die locatie voor een periode van negen weken gesloten geweest. In één klap had het hele schoonmaakteam daar geen werkplek meer. In dezelfde regio werd er bij opdrachtgever Trajectum (specialistische behandeling en begeleiding mensen met een licht verstandelijke beperking) om een forse opschaling van het schoonmaakwerk gevraagd. Er waren extra desinfectierondes en extra schoonmaakmomenten gedurende het weekend nodig.

Samen met deze twee opdrachtgevers bracht Novon vraag en aanbod bij elkaar; de medewerkers van Sandur konden aan de slag bij Trajectum. Hierdoor konden de medewerkers van Sandur hun contracturen blijven maken en werd de werkdruk van het vaste schoonmaakteam van Trajectum verlicht.

Meer werkplezier

Deze oplossing heeft niet alleen gezorgd voor het behouden van werkgelegenheid en het verlichten van werkdruk, aldus het schoonmaakbedrijf. De overstap van medewerkers naar een ander object zorgde ook voor meer afwisseling in het werk. Vanuit hun medewerkers krijgt Novon terug dat dit zorgt voor meer werkplezier.

Medewerkers die op de juiste plek zitten, hebben meer plezier in hun werk en stralen dit ook uit.

"Wij vinden het belangrijk dat de juiste medewerker op de juiste plek zit. Medewerkers die op de voor hen juiste plek zitten, presteren immers beter, hebben meer plezier in hun werk en stralen dit ook uit. Door deze stap hebben de medewerkers kansen gekregen om zich te ontwikkelen in een andere omgeving", stelt de schoonmaakorganisatie.

Uiteindelijk heeft dit dan ook geresulteerd in het feit dat een voordame van Sandur de overstap heeft gemaakt naar Trajectum. "Zij zit nu helemaal op haar plek", sluit Novon af.

Stemmen voor de Best Practice Award kan via dit online formulier tot en met 4 september.

Finale Best Practices Awards 2024 aanstaande, 14 november worden winnaars bekend

Finale Best Practices Awards 2024 aanstaande, 14 november worden...

Op 14 november 2024 worden voor de elfde keer de Best Practice Awards uitgereikt. De best practice finalisten komen zowel uit het mkb als van de grote schoonmaakbedrijven.

Foto: LAV Fotografie

Maak kennis met de finalisten van de Best Practice Award 2023

Op 7 december is het weer zover: de uitreiking van de Best Practice Award. Dit jaar wordt het een extra feestelijk evenement bij Innstyle in Maarssen, want we hebben een jubileum te pakken. Het is dit jaar de tiende keer dat de award wordt uitgereikt. De finalisten zijn ondertussen bekend.

Inschrijving Best Practice Awards 2023 kan tot 26 oktober 

Inschrijving Best Practice Awards 2023 kan tot 26 oktober

De Best Practice Award-uitreiking vindt plaats op donderdagmiddag 7 december 2023 in Maarssen. Thema dit jaar is 'De stem van de schoonmaker'. Voor de BPA 2023 zoekt de commissie naar voorbeelden waarbij opdrachtgevers en opdrachtnemers schoonmakers in gesprek gaan met de schoonmakers, hen betrekken bij aanbestedingen en zo meer loyaliteit en plezier creëren bij de schoonmakers. ''Heb jij al een Best Practice ingestuurd? Zo niet, dan is dit je laatste kans.'' De inschrijfperiode eindigt op 26 oktober.

Maak kans op het winnen van de Best Practice Award 2023

Maak kans op het winnen van de Best Practice Award 2023

De verkiezing Best Practice Award 2023 komt zo langzamerhand in het verschiet. Het thema van dit jaar is: De stem van de schoonmaker. De Code Verantwoordelijk Marktgedrag schoonmaak- en glazenwassersbranche reikt op 7 december de prijzen uit. Kanshebbers kunnen zich nog aanmelden tot 26 oktober.