Daarmee stijgt de omzet gestaag, met zes procent om precies te zijn. In 2015 kwam het cijfer uit op 227 miljoen euro, zo blijkt uit het marktonderzoek van Service Management. Ten opzichte van 2015 boekte Asito in 2016 dus een groei van 5,7 procent. Dat was destijds minder dan CSU (9,7 procent) en Gom (8,9 procent), maar meer dan Hago (-0,2 procent) en ISS (-3,2 procent).
Omzet van schoonmaakbedrijf Asito over de jaren heen
(in miljoenen euro’s)
2015 227
2016 240
2017 254
Asito nog steeds derde schoonmaakbedrijf van Nederland
Het marktonderzoek van Service Management over 2017 moet nog uitkomen. Dat gebeurt in maart. Maar als je de cijfers van 2017 legt naast die van andere schoonmaakbedrijven over 2016, dan zou Asito nog steeds het derde schoonmaakbedrijf van Nederland blijven. Hago en CSU zijn respectievelijk nummer 1 en 2. Na Asito komen Gom Schoonhouden en ISS Facility Services. Asito gaf ook haar aantallen medewerkers prijs. Dat cijfers staat op 9.394 medewerkers (4.077 fte).
Medewerkerstevredenheid naar een 7,4
In een toelichting geeft Asito aan dat in het cijfer van 2017 alle schoonmaakomzet opgenomen. “Dus ook de glazenwasserij en extra schoonmaakdienstverlening bij onze opdrachtgevers. Het groeipercentage (2 procent omzet van 2016 op 2017) is -uiteraard- de autonome groei.” Verder zegt het schoonmaakbedrijf dat zijn medewerkerstevredenheidscore op een 7,4 staat. Het aantal collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt is volgens Asito op 31-12-2017 1.200.
Schoonmaakbedrijf compenseert CO2
Het schoonmaakbedrijf zegt eveneens dat het 5,1 miljoen euro aan opleidingen, innovatie, business development, procesverbetering, talentmanagement en vitaliteit investeert. Als laatste meldt Asito dat het 100 procent CO2-neutraal ‘produceert’. Dat zegt het bedrijf te doen door haar resterende CO2-uitstoot te compenseren.
Lees ook
Marktonderzoek 2016: Schoonmaaksector maakt belofte waar
Marktonderzoek 2015: tij keert in schoonmaaksector