Schoonmaakbedrijf Asito ziet omzet stijgen

Schoonmaakbedrijf Asito ziet omzet stijgen

Schoonmaakbedrijf Asito heeft zijn cijfers over 2017 bekendgemaakt. Schreef de onderneming uit Almelo in 2016 nog 240 miljoen in de boeken, in 2017 kwam de teller uit op 254 miljoen.

Daarmee stijgt de omzet gestaag, met zes procent om precies te zijn. In 2015 kwam het cijfer uit op 227 miljoen euro, zo blijkt uit het marktonderzoek van Service Management. Ten opzichte van 2015 boekte Asito in 2016 dus een groei van 5,7 procent. Dat was destijds minder dan CSU (9,7 procent) en Gom (8,9 procent), maar meer dan Hago (-0,2 procent) en ISS (-3,2 procent).

Omzet van schoonmaakbedrijf Asito over de jaren heen
(in miljoenen euro’s)
2015 227
2016 240
2017 254

Asito nog steeds derde schoonmaakbedrijf van Nederland

Het marktonderzoek van Service Management over 2017 moet nog uitkomen. Dat gebeurt in maart. Maar als je de cijfers van 2017 legt naast die van andere schoonmaakbedrijven over 2016, dan zou Asito nog steeds het derde schoonmaakbedrijf van Nederland blijven. Hago en CSU zijn respectievelijk nummer 1 en 2. Na Asito komen Gom Schoonhouden en ISS Facility Services. Asito gaf ook haar aantallen medewerkers prijs. Dat cijfers staat op 9.394 medewerkers (4.077 fte).

Medewerkerstevredenheid naar een 7,4

In een toelichting geeft Asito aan dat in het cijfer van 2017 alle schoonmaakomzet opgenomen. “Dus ook de glazenwasserij en extra schoonmaakdienstverlening bij onze opdrachtgevers. Het groeipercentage (2 procent omzet van 2016 op 2017) is -uiteraard- de autonome groei.” Verder zegt het schoonmaakbedrijf dat zijn medewerkerstevredenheidscore op een 7,4 staat. Het aantal collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt is volgens Asito op 31-12-2017 1.200.

Schoonmaakbedrijf compenseert CO2

Het schoonmaakbedrijf zegt eveneens dat het 5,1 miljoen euro aan opleidingen, innovatie, business development, procesverbetering, talentmanagement en vitaliteit investeert. Als laatste meldt Asito dat het 100 procent CO2-neutraal ‘produceert’. Dat zegt het bedrijf te doen door haar resterende CO2-uitstoot te compenseren.

Lees ook
Marktonderzoek 2016: Schoonmaaksector maakt belofte waar
Marktonderzoek 2015: tij keert in schoonmaaksector

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Mazurel, DGA van Romaro Schoonmaakgroep, zijn visie.

Asito nieuwe schoonmaakpartner van Prinses Máxima Centrum

Asito nieuwe schoonmaakpartner van Prinses Máxima Centrum

Asito is de komende jaren de nieuwe schoonmaakpartner van het Prinses Máxima Centrum in Utrecht. De samenwerking tussen de nieuwe partners gaat vanaf 1 oktober 2024 officieel van start.

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Visie SDCS: "Kansen in vloeronderhoud op scholen en kinderdagverblijven"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Stanly Deekman, directeur van SDCS Vloeronderhoud & Specialistische reiniging, zijn visie.

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Visie Vos: "Er verschuift werk van landelijke bedrijven, naar kleinere spelers op de markt"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Jan-Jaap Vos, eigenaar van Vos vloerenonderhoud & schoonmaakdiensten, zijn visie.