Schoonmaakbedrijf Asito ziet omzet stijgen

Schoonmaakbedrijf Asito ziet omzet stijgen

Schoonmaakbedrijf Asito heeft zijn cijfers over 2017 bekendgemaakt. Schreef de onderneming uit Almelo in 2016 nog 240 miljoen in de boeken, in 2017 kwam de teller uit op 254 miljoen.

Daarmee stijgt de omzet gestaag, met zes procent om precies te zijn. In 2015 kwam het cijfer uit op 227 miljoen euro, zo blijkt uit het marktonderzoek van Service Management. Ten opzichte van 2015 boekte Asito in 2016 dus een groei van 5,7 procent. Dat was destijds minder dan CSU (9,7 procent) en Gom (8,9 procent), maar meer dan Hago (-0,2 procent) en ISS (-3,2 procent).

Omzet van schoonmaakbedrijf Asito over de jaren heen
(in miljoenen euro’s)
2015 227
2016 240
2017 254

Asito nog steeds derde schoonmaakbedrijf van Nederland

Het marktonderzoek van Service Management over 2017 moet nog uitkomen. Dat gebeurt in maart. Maar als je de cijfers van 2017 legt naast die van andere schoonmaakbedrijven over 2016, dan zou Asito nog steeds het derde schoonmaakbedrijf van Nederland blijven. Hago en CSU zijn respectievelijk nummer 1 en 2. Na Asito komen Gom Schoonhouden en ISS Facility Services. Asito gaf ook haar aantallen medewerkers prijs. Dat cijfers staat op 9.394 medewerkers (4.077 fte).

Medewerkerstevredenheid naar een 7,4

In een toelichting geeft Asito aan dat in het cijfer van 2017 alle schoonmaakomzet opgenomen. “Dus ook de glazenwasserij en extra schoonmaakdienstverlening bij onze opdrachtgevers. Het groeipercentage (2 procent omzet van 2016 op 2017) is -uiteraard- de autonome groei.” Verder zegt het schoonmaakbedrijf dat zijn medewerkerstevredenheidscore op een 7,4 staat. Het aantal collega’s met een afstand tot de arbeidsmarkt is volgens Asito op 31-12-2017 1.200.

Schoonmaakbedrijf compenseert CO2

Het schoonmaakbedrijf zegt eveneens dat het 5,1 miljoen euro aan opleidingen, innovatie, business development, procesverbetering, talentmanagement en vitaliteit investeert. Als laatste meldt Asito dat het 100 procent CO2-neutraal ‘produceert’. Dat zegt het bedrijf te doen door haar resterende CO2-uitstoot te compenseren.

Lees ook
Marktonderzoek 2016: Schoonmaaksector maakt belofte waar
Marktonderzoek 2015: tij keert in schoonmaaksector

Vlnr: Josette Dolhain, Inge de Jongh, Ozgur Yazar, Jonne de Kok, Adriaan Belonje, Joris Bosma, Guido Ubaghs, Peter Hamers, Niek Meertens, Catharien Kerkman, Bianca Mulkens, Dyonne Frissen.

Universiteit Maastricht en Asito gaan nieuw partnerschap aan

Schoonmaakdienstverlener Asito is de komende jaren de nieuwe schoonmaakpartner van Universiteit Maastricht (UM), waarbij beide partijen inzetten op een gelijkwaardig partnerschap. De nieuwe partners gaan gezamenlijk streven naar het oplossen van uitdagingen en het verbeteren van de schoonmaakervaring op de universiteit en de campus. Daarin staan wederzijds vertrouwen, innovatie en samenwerking centraal.

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om vertrouwen te winnen"

John Verpoort (Asito): "Als budgetcoach is het belangrijk om...

Bij veel schoonmaakbedrijven staat de financiële gezondheid van de medewerkers op de agenda. Zeker sinds de prijsstijgingen van de afgelopen twee jaar, komen steeds mer mensen in de knel. En dat zorgt voor veel stress en verdriet, terwijl de branche juist inzet op welzijn en (werk)geluk. Ook Asito helpt medewerkers die daar behoefte aan hebben daarom met hun financiën met een budgetcoach.

Asito organiseert weer jaarlijkse evenement Asito samen eten

Asito organiseert weer jaarlijkse evenement Asito samen eten

Van 7 t/m 11 oktober organiseert schoonmaakbedrijf Asito het jaarlijkse evenement Asito samen eten. Gedurende deze week komen collega's, klanten en andere betrokkenen op bijna zestig locaties door heel Nederland samen om te eten en elkaars cultuur te ontdekken.

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Visie Romaro: "Schoonmaken is waardevol werk dat beloond moet worden"

Uit de cijfers van het marktonderzoek van Service Management maken we op dat, ondanks de grote personeelstekorten, de historisch hoge inflatie en de voortdurende kostenstijgingen, de schoonmaaksector groei weet vast te houden. Maar hoe kijken de schoonmaakbedrijven op het jaar terug en zien zij de komende jaren? Om daar een beeld van te krijgen, legde Service Management de bestuurders van de grootste schoonmaakbedrijven van Nederland een aantal vragen voor. Want waar uitdagingen zitten, ziet de branche bij uitstek kansen om verder te groeien. Vandaag deelt Rogier Mazurel, DGA van Romaro Schoonmaakgroep, zijn visie.