Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2022?
‘’Prima jaar met goed resultaat ondanks de druk op de arbeidsmarkt en een blijvend te hoog ziekteverzuim (na Corona eigenlijk bijna geen daling) in verhouding tot voorgaande jaren.’’
Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2023 en daarna?
‘’Marges staan meer onder druk door onder meer extra kosten voor werving en selectie, meer reiskosten, hoger ziekteverzuim en hoger personeelsverloop. Omzetgroei gaat goed als we kijken naar de begroting. De verwachting is wat somber over de invulling van projecten door personeelstekorten en de mentaliteit van de ‘nieuwe’ schoonmakers. Zij lopen bijvoorbeeld sneller weg. Verder is er wat onzekerheid met betrekking tot de loonsverhogingen en het doorbelasten aan klanten hiervan.’’
Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
‘’We blijven bij onze diensten en gaan geen andere diensten aanbieden. Wel zullen we meer werkzaamheden weer zelf gaan uitvoeren. Denk hierbij aan specialistische reiniging.’’
Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?
‘’Elektrificeren van het wagenpark zal een issue worden. De range is te kort waardoor ze niet of nauwelijks inzetbaar zijn voor meeste personeelsleden. Daarnaast is prijsklasse (nog) niet in verhouding tot huidige A-labelauto’s. Kansen zien we in extra afvalverwerking en recycling hiervan en de refurbishing van materialen. Onze operatie is al volledig ingezet op milieuvriendelijke middelen en materialen en we werken samen met circulaire leverancier.’’
Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?
‘’We hebben onze eigen ontwikkelde schoonmaakapp waardoor rayonleiding ook digitaal medewerkers dagelijks kan aansturen en begeleiden. Ook maken we gebruik van e-learning voor instructie van werkzaamheden, klanten en personeelsportals. Dit zorgt voor minder papier en snellere verwerking.’’
Vraag 6: Tot 30 juni 2024 komt er 12 procent meer loon bij voor schoonmakers. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?
‘’Dit hangt voor een groot deel af van wat de schoonmaakmarkt doet. Wij willen dit doorvoeren. Verder blijven adviesbureaus vaak vasthouden aan CPI en andere indexen.’’
Vraag 7: Op 1 juli 2024 loopt de huidige cao af. Wat zou jullie voorstel zijn voor de cao-onderhandelingen qua loonsverhoging en andere zaken?
‘'Ik zou voor dan even pas op de plaats maken en een cao voor minimaal twee jaar afspreken met normale index (zeg 2 á 3 procent per jaar) en meer focus op aantrekkelijk maken van de branche door andere zaken. Ik ben van mening dat vakbonden meer de samenwerking moeten opzoeken om zo de branche aantrekkelijker te maken. Wij willen graag samenwerken aangezien we ook baat hebben bij een beter imago van de branche en gemotiveerder medewerkers die graag in onze branche werken.’’
Meer visie?
Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke week een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten!
Lees ook vooral het artikel 'Visie top 3 schoonmaakbedrijven: Grote uitdagingen in de branche vragen om sterke samenwerking’. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-drie schoonmaakbedrijven.