Vraag 1: Hoe kijken jullie terug op 2022?
‘’Op het jaar 2022 kijken we met een positief gevoel terug. Onze groeiambitie is meer dan geprognotiseerd waargemaakt en we hebben onze dienstverlening in de breedte versterkt met de overname van Ferwerda Beveiliging,’’ vertelt De Jong. ‘’We zijn trots op de sterke band met onze huidige opdrachtgevers. Dit is ook gebleken bij her-aanbestedingen, waarbij we 80 procent behouden hebben.’'
Vraag 2: Wat is jullie verwachting voor de rest van 2023 en daarna?
‘’De verwachting is dat we de stijgende lijn blijven doorzetten. De cijfers van het eerste halfjaar van dit jaar bevestigen deze verwachting. Het is fijn dit met een gemotiveerd team vorm te geven. We zijn met een mooie reis bezig.’’
Vraag 3: In welke nieuwe dienstverlening zien jullie eventueel kansen?
‘’Binnen de schoonmaak zien we kansen in de sector gezondheidszorg en ziekenhuizen. Daarnaast zien we de facilitaire markt breder worden, zo hebben we de afgelopen jaren verbreed met ons uitzendbureau 365Werk, Tweetal Belevingscatering en Ferwerda Beveiliging. Op deze manier ontzorgen we steeds meer opdrachtgevers met One-FM.’’
Vraag 4: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van duurzaamheid?
‘’Kansen pakken we direct wanneer deze zich voordien. Zo verhuizen we in Groningen eind dit jaar naar ons nieuwe duurzame hoofdkantoor. Ook verduurzamen we in onze dienstverlening waar het kan. Onze visie hierbij is dat duurzame inzetbaarheid van onze medewerkers net zo belangrijk is als het verduurzamen van onze middelen, materialen, machines en vervoer.’’
Vraag 5: Welke kansen en uitdagingen zien jullie op het gebied van digitalisering?
‘’Digitalisering is niet meer weg te denken in onze dienstverlening. Het vergemakkelijkt de administratieve last van onze project- en district managers, waarbij ze inzicht in de status van de schoonmaakkwaliteit en andere afspraken met onze opdrachtgevers hebben. Hierdoor sturen ze proactief contracten. Daar is het belangrijk om niet door te slaan, want schoonmaak is en blijft echt mensenwerk.’’
Vraag 6: Tot 30 juni 2024 komt er 12 procent meer loon bij voor schoonmakers. In hoeverre zijn jullie in staat om deze loonsverhoging door te berekenen aan klanten?
‘’In onze contracten zijn afspraken gemaakt over indexering. In sommige gevallen past deze tussentijdse loonsverhoging niet in de afgesproken indexeringsmodellen. Daar gaan we met onze opdrachtgevers over in gesprek.’’
Vraag 7: Op 1 juli 2024 loopt de huidige cao af. Wat zou jullie voorstel zijn voor de cao-onderhandelingen qua loonsverhoging en andere zaken?
‘’We zijn voorstander dat loonsverhoging minimaal in lijn blijft met de inflatie. Dit borgt mede dat we een aantrekkelijke sector blijven en instroom continu bevorderen. Het gaat ons niet alleen om de uurlonen. Deze moeten gezond zijn, maar zaken als vervroegd pensioen, duurzame inzetbaarheid, opleidingen en werkgeluk zijn minstens zo belangrijk.
Meer visie?
Cijfers zeggen veel, maar niet alles. Daarom vraagt Service Management de grootste schoonmaakbedrijven jaarlijks naar hun visie als onderdeel van het marktonderzoek. De komende tijd publiceren we elke week een nieuwe visie. Houd onze website dus in de gaten!
Lees ook vooral het artikel 'Visie top 3 schoonmaakbedrijven: Grote uitdagingen in de branche vragen om sterke samenwerking'. Dat is een samenvatting en analyse van de visies van de top-drie schoonmaakbedrijven.